DROPS / 129 / 18

DROPS 129-18 by DROPS Design

Strikkede DROPS ankelsokker i ”Fabel” med hullmønster.

DROPS design: Modell nr FA-148
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 7 - 8 - 9 cm
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
50-50-100 gr f.nr 103, gråblå

DROPS SETTP NR 2,5 -
eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Se diag M.1.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-5-6 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-6 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4-4-5 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-4-5 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 13-13-15 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 50-56-60 m på settp 2,5 med Fabel. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 1 r/1 vr i 2-2-3 cm. Videre beholdes de første 21-21-25 m på p til hæl og de øvrige 29-35-35 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd midt på hælen - arb måles videre herfra! Videre felles det til hæl - se HÆLFELLING! Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-15 m på hver side av hælen og de 29-35-35 m fra tråden settes tilbake på p = 68-76-80 m. Sett 1 merketråd i hver side av 29-29-35 m midt oppå foten. Fortsett med glstrikk under foten, de 29-29-35 m oppå foten strikkes slik: M.1A (= 2 m), M.1B gjentas over de neste 24-24-30 m (= 4-4-5 ganger) og avslutt med M.1C (= 3 m). SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 29-29-35 m midt oppå foten vridd r sm (dvs strikk i bakre del av m isteden for fremre) og strikk de 2 første m etter de midterste 29-29-35 m oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 10-12-12 ganger = 48-52-56 m. Strikk til arb måler 18-19-22 cm fra merketråden på hælen (= ca 4-5-5 cm igjen). Sett 1 merketråd i 1 m i hver side slik at det blir 23-25-27 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk over alle m SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merketrådene slik - start 2 m før m med merketråden: 2 r sm, 1 r (merketråden sitter i denne m), 2 vridd r sm. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-7-6 ganger og deretter på hver omg 6-4-6 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Diagram

= rett
= 1 kast, ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over, 1 kast.