DROPS / 129 / 18

DROPS 129-18 by DROPS Design

Pitsineuleiset DROPS nilkkasukat ”Fabel”-langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro FA-148
--------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22 - 24 - 27 cm
Sukan korkeus: n. 7 - 8 - 9 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS FABEL:
50-50-100 g nro 103, harmaansininen

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: pitsineule, ohjetyyppi: sukat,

Katso ruutupiirros M.1.
KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-6 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-4-5 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4.p (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-4-5 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes työssä on jäljellä 13-13-15 s.
--------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 50-56-60 s sukkapuikoille nro 2,5 Fabel-langalla. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 2-2-3 cm 1 o/1 n -joustinneuletta. Jätä nyt ensimmäiset 21-21-25 s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 29-35-35 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kantapään keskelle. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä! Tee sitten kantapääkavennukset (ks. KANTAPÄÄKAVENNUKSET). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 13-14-15 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 68-76-80 s. Kiinnitä 1 merkkilanka keskellä jalan päällä olevien 29-29-35 s:n molemmin puolin. Neulo jatkossa jalkapohjan silmukoilla sileää neuletta, keskellä jalan päällä olevilla 29-29-35 s:lla neulotaan seuraavasti: M.1A (= 2 s), neulo seuraavilla 24-24-30 s:lla mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti (työhön tulee 4-4-5 mallikertaa) ja neulo lopuksi M.1C (= 3 s). Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa seuraavasti: Neulo viimeiset 2 s ennen keskellä jalan päällä olevia 29-29-35 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s keskellä jalan päällä olevien 29-29-35 s:n jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 10-12-12 kertaa = 48-52-56 s. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-19-22 cm (= n. 4-5-5 cm jäljellä). Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun siten, että sekä jalan alla että jalan päällä on 23-25-27 s. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti (aloita 2 s:n päässä merkitystä silmukasta): 2 s oikein yhteen, 1 o (= merkitty s), 2 s kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-7-6 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 6-4-6 kertaa = 8 s jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

Piirros

= oikea s
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 129-18 alkuperäisohjeeseen.