DROPS Baby / 20 / 14

Nova by DROPS Design

Sidelengs strikket DROPS vest med riller og hullmønster i ”Baby Merino”.

DROPS design: Modell nr BM-005-by
--------------------------------------------------------
Størrelse: 6/9 - 12/18 - 24 mnd (3/4 - 5/6) år
Str i cm: 62/68 - 74/80 - 86/92 (98/104 -110/116)
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
100-150-150 (150-200) gr f.nr 05, lys rosa
50 gr i alle str f.nr 01, hvit

DROPS PINNE NR 2,5 - eller det p.nr du må ha for å få 26 m x 51 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3 - til heklekanter.
DROPS PERLEMORKNAPP, NR 521: 3 stk.

MØNSTER: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
STRIKKETIPS: For hver gang man har snudd midt i plagget taes 1.m løs av etter at man har snudd, stram tråden og strikk videre som før, dette gjøres for å unngå huller i alle overgangene.
--------------------------------------------------------

VEST:
Det startes på venstre forstk, strikkes videre mot ermet, bakstk, det andre ermet og til slutt høyre forstk.
Legg løst opp 62-68-78 (88-96) m på p 2,5 med lys rosa og strikk 8 p rett (= 4 riller) til stolpe (1.p = retten).
Neste p strikkes slik fra retten: 41-45-52 (60-65) m rett, over de neste 15 m strikkes det rett SAMTIDIG som det økes 8 m jevnt fordelt (det økes 1 m ved å lage 1 kast), strikk de siste 6-8-11 (13-16) m rett = 70-76-86 (96-104) m. Strikk 1 p rett over alle m, kastene strikkes vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull.
Videre strikkes det slik: 41-45-52 (60-65) m som strikkes rett på hver p, M.1 (= 23 m), 6-8-11 (13-16) m som strikkes rett på hver p. SAMTIDIG strikkes det forkortede p slik - LES STRIKKETIPS: * strikk over de første 30-32-38 (42-47) m, snu arb og strikk tilbake, strikk over de første 46-50-57 (65-70) m (her snur man, i alle størrelser, etter 5 m i M.1), snu og strikk tilbake, strikk over de første 64-70-80 (90-98) m, snu og strikk tilbake, strikk over alle 70-76-86 (96-104) m, snu og strikk tilbake *, gjenta fra *-* til arb måler ca 16-18-19 (20,5-22) cm fra oppleggskanten målt på det bredeste (= nederkanten). Klipp tråden. Nå settes de ytterste 41-45-52 (60-65) m mot nederkant på 1 tråd (= siden) = 29-31-34 (36-39) m igjen på p. Videre strikkes det forkortede p slik (1.p = fra retten): * strikk over de første 23-25-28 (30-33) m, snu og strikk tilbake, strikk over alle 29-31-34 (36-39) m, snu og strikk tilbake *, gjenta fra *-* til arb måler 16-17-18 (18-20) cm fra der det ble satt m på tråd målt på det bredeste (= nederkanten). Klipp tråden. Sett de 41-45-52 (60-65) m fra tråden i siden tilbake på p og sett 1 merketråd i arb. Strikk videre fra nederst på bolen som før fra *-* på samme måte som forkl på forstk (1.p = fra retten).
Når arb måler 28-31-35 (37-40) cm fra merketråden målt på det bredeste (= nederkanten) klippes tråden. Sett de ytterste 41-45-52 (60-65) m fra nederkant på 1 tråd (= siden). Strikk videre på samme måte som forkl på det andre ermet til det er strikket like mange pinner på dette ermet som på det andre. Klipp tråden. Sett de 41-45-52 (60-65) m fra tråden i siden tilbake på p og fortsett som før igjen fra nederst på bolen. Når det er strikket like mange pinner på høyre forstk som på venstre forstk (uten stolpen) strikkes neste p fra retten slik:
Strikk 41-45-52 (60-65) m rett, over de neste 23 m strikkes det rett SAMTIDIG som det felles 8 m jevnt fordelt (det felles 1 m ved å strikke 2 m rett sammen), strikk de siste 6-8-11 (13-16) m rett = 62-68-78 (88-96) m. Videre strikkes det stolpe slik: Strikk 3 p rett over alle m. På neste p fra retten felles det til 3 knapphull slik (dvs fra nederkant og opp mot halsen): Strikk 41-45-53 (61-65) m rett, 1 kast, 2 rett sm, strikk 7-8-9 (10-12) m rett, 1 kast, 2 rett sm, strikk 7-8-9 (10-12) m rett, 1 kast, 2 rett sm og avslutt med 1 rett. Snu og strikk rett tilbake over alle m, deretter strikkes det 5 p rett over alle m før det felles løst av.

HEKLEKANT:
Hekle en kant nederst på jakken og nederst på ermene på nål 3 med hvit slik: 1 fm, * 3 lm, 1 st i den første av de 3 lm, hopp frem ca 1 cm, 1 fm *, gjenta fra *-*. Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Sy i knappene.

= ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over
= 2 m rett sammen gjennom bakre del av m-buen
= ta 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løse m over