DROPS / 126 / 7

Evening Plum by DROPS Design

DROPS kofta i ”Delight” – stickad i olika riktningar. Strl S - XXXL.

DROPS design: Modell nr DE-027
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
Nr 14, lila/grön mix:
350-350-400-450-500-550 g

DROPS RUNDST NR 3 (80 cm) –
eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS BUFFELHORNSKNAPP nr 535:
3 st.

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 223.65kr. Läs mer.

För att slippa hål vid vändningarna mitt i arb – lyft den första m, strama åt tråden och fortsätt sedan sticka.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Koftan stickas i delar i olika riktningar. Pilarna på måttskissen visar stickriktningen.

NEDERSTA DELEN PÅ FRAM- OCH BAKST:
För att få plats med alla m stickas det fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 67 m (inkl 2 kantm i varje sida) på rundst nr 3 med Delight. Sticka slätst fram och tillbaka men de 2 yttersta m i varje sida rätstickas – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 21-23-25-27-30-33 cm – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan – stickas det förkortade v så här (varv 1 = rätsidan) – LÄS STICKTIPS:
Sticka 20 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka 40 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka 60 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka över alla m, sätt en markör i den sista m (markerar sidan), vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka 60 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka 40 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka 20 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Sedan stickas det slätst fram och tillbaka över alla m (de 2 yttersta m i varje sida fortsätts i rätst). När arb mäter 42-46-50-54-60-66 cm från markören i sidan – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan – stickas det förkortade v på samma sätt som innan. Efter de förkortade v fortsätts det med slätst fram och tillbaka över alla m (de 2 yttersta m i varje sida fortsätts i rätst). När arb mäter 21-23-25-27-30-33 cm från den andra markören avm det löst. Arb mäter nu ca 84-92-100-108-120-132 cm längs den kortaste långsidan och ca 93-101-109-117-129-141 cm längs den längsta långsidan (= nederst på koftan).

ÖVERSTA DELEN PÅ FRAM- OCH BAKST:
Börja från rätsidan i höger sida längs den kortaste långsidan och plocka upp m i den innersta av de 2 rätst-m så här (använd virknål och tråd): *Plocka upp 1 m i de rätst m på vartannat v på de första 6 v, hoppa över 2 v*, upprepa *-*. Sticka sedan slätst fram och tillbaka från mitt fram men den yttersta m i varje sida rätstickas. SAMTIDIGT på varv 1 justeras antalet m till 198-216-238-258-286-316 m. När arb mäter 11-12-13-14-15-16 cm från upplockningskanten stickas nästa v så här:
Sticka 47-51-57-61-67-75 m (= framst), avm 6-6-6-8-10-10 m för ärmhål, sticka 92-102-112-120-132-146 m (= bakst), avm 6-6-6-8-10-10 m för ärmhål och sticka de resterande 47-51-57-61-67-75 m (= framst). Varje del stickas sedan färdigt för sig.

BAKST:
= 92-102-112-120-132-146 m. Maska av för ärmhål i början på varje v i varje sida så här: 2 m 1-1-2-3-5-7 ggr och 1 m 1-3-5-5-6-7 ggr = 86-92-94-98-100-104 m. Fortsätt med slätst tills arb mäter 28-30-32-34-36-38 cm från upplockningskanten. Maska då av de mittersta 28-30-30-30-32-32 m till halsringning och sticka färdigt varje axel för sig. Avm sedan 2 m på nästa v från halsen = 27-29-30-32-32-34 m kvar på axeln. När arb mäter 30-32-34-36-38-40 cm från upplockningskanten (hela bakst mäter nu ca 56-58-60-62-64-66 cm) avm det löst.

HÖGER FRAMST:
= 47-51-57-61-67-75 m. Maska av för ärmhål i början på varje v från sidan som på bakst = 44-46-48-50-51-54 m. Fortsätt sedan tills arb mäter 20-22-22-24-24-26 cm. Avm sedan till halsringning i början på varje v från mitt fram: 4 m 1 gång, 2 m 4 ggr och 1 m 5-5-6-6-7-8 ggr = 27-29-30-32-32-34 m kvar på axeln. Fortsätt sticka tills arb mäter 30-32-34-36-38-40 cm från upplockningskanten. Se till att fram- och bakst är lika långa. Avmaska löst.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger framst men motsatt.

ÄRM:
Sticka fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 58-60-60-62-64-64 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst nr 3 med Delight. Sticka 8 v rätst och fortsätt sedan med slätst. När arb mäter 10-10-10-8-7-6 cm ökas det 1 m i varje sida. Upprepa ökningen totalt 12-14-17-18-20-24 ggr (i strl S: på vart 11:e v, i strl M: på vart 9:e v, i strl L + XL: på vart 7:e v, i strl XXL: på vart 6:e v och i strl XXXL: på vart 5:e v) = 82-88-94-98-104-112 m. När arb mäter 50-49-48-47-45-44 cm avm för ärmkulle i början på varje v i varje sida så här: 4 m 1 gång, 3 m 2 ggr, 2 m 2-3-3-4-4-4 ggr och 1 m 1-2-2-3-6-8 ggr, sedan avm 2 m i början på varje v tills arb mäter ca 56 cm i alla strl. Avm sedan 3 m i början på de 2 nästföljande v innan alla m avm löst. Sticka en ärm till.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm. Sy i ärmarna.

HALSKANT:
Plocka upp från rätsidan ca 100 till 140 m på rundst nr 3 med Delight. Sticka 6 v räta innan det avm löst.

KANT NEDERST PÅ FRAM- OCH BAKST:
Plocka upp växelvis 1 eller 2 m i varje rätst-m nederst på fram- och bakst på rundst nr 3 med Delight. Sticka rätst fram och tillbaka på st SAMTIDIGT som antalet m justeras till 228-246-266-286-314-342 m på varv 1. När kanten mäter 2 cm avm det LÖST.

VÄNSTER FRAMKANT:
Plocka upp ca 116-120-120-124-126-130 m längs vänster framst på rundst nr 3 med Delight. OBS! Om det plockas upp många flera/färre m justeras antalet m på varv 1.
Sticka rätst fram och tillbaka. När framkanten mäter ca 2 cm avm det löst.

HÖGER FRAMKANT:
Sticka som vänster. SAMTIDIGT efter 1 cm avm till 3 knapphål jämnt fördelat. 1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya över de avm m på nästa v. Det nedersta knapphålet ska vara precis i övergången under bysten (upplockningskanten) och det skall vara ca 4-6 cm mellan varje knapphål.
Sy fast knapparna på vänster framkant.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 126-7) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (50)

Nathalie 09.05.2018 - 20:18:

Désolé j'ai relu le patron , ce serait plutôt 2 rangs et pas 7 de différence ( car on tricote sur toutes les mailles place le marqueur et retour) lorsque l'on place le marqueur qui ferait une différence de longueur sur les deux parties du devant (bas) ce qui n'est pas calculer au premier 27 cm ? Donc ,si je fais 2 rangs de plus lorsque j'atteint le 27 cm sur la dernière partie du devant les deux parties serait t'elles plus égales?

DROPS Design 10.05.2018 kl. 09:11:

Bonjour Nathalie, les 2 devants doivent avoir la même longueur - cf réponse ci-dessous. Bon tricot!

Nathalie 09.05.2018 - 19:26:

Bonjour je suis à tricoter la partie bas du dos et des devants,(XL) il me semble que les deux parties du devant ne correspondent pas car on calculent 27 cm et à partir de là on fait les rangs raccourcis , tandis que la dernière partie , 27 cm ,inclus les rangs raccourcis? donc j'aurai un panneau du devant plus long de 7 rangs

DROPS Design 10.05.2018 kl. 09:09:

Bonjour Nathalie, le 1er marqueur se situe après les 27 cm + 6 rangs = le marqueur se place dans le 7ème rang. pour le 2ème devant, on tricote 6 rangs après celui avec le 2ème marqueur et on tricote 27 cm = les 2 devants seront bien égaux. Bon tricot!

Annette Poggel 03.01.2018 - 17:46:

Ist wirklich die Maschenzahl von 67 beim unteren Teil für alle Grössen gleich? ich habe gerade begonnen, und es sieht so schmal aus. Danke für Ihre Hilfe

DROPS Design 04.01.2018 kl. 13:19:

Liebe Frau Poggel, das untere Teil wird quer gestrickt und misst 26 cm in allen Größen (siehe Maßnahmenskizze). Viel Spaß beim stricken!

Trees 20.06.2015 - 11:26:

Als ik met de hals begin,vanaf waar moet ik meten.vanaf het armsgat of vanaf de ophaalsteken. Er staat 26 cm hoogte.

DROPS Design 23.06.2015 kl. 12:27:

Hoi Trees. Er staat in het patroon: Ga verder tot een totale hoogte van 20-22-22-24-24-26 cm. Dus je meet vanaf de onderkant van het werk.

DROPS Design 31.01.2014 - 16:17:

Liebe Sylvia, das Modell îst aus der angegebenen Wolle gefertigt und sieht so aus, wenn Sie der Anleitung folgen.

Sylvia 31.01.2014 - 09:33:

Schade, die Abbildung zeigt nicht das Original, die Streifen werden sehr viel schmaler, da ja über mehr als 250 Maschen gestrickt wird im Oberteil. Schade Schade....das man sich auf die Bilder nicht verlassen kann. So wird das Gesamtbild nicht so schön werden.

Hanne Gunnertoft 13.10.2013 - 22:14:

Hej. Tusind tak for svar ang. Huller. Jeg mangler nu kun ærmer og forstår hvad Anita W. Længere nede mener: at det er underligt at trøjen på billedet ikke er strikket efter opskriften, da farverne på øverste stykke ellers ville være ens på begge sider, op til ærmegab? Er der på computer ændret på farverne?

Greet Van Doren 12.10.2013 - 23:58:

Ik vind het raar dat het onderlijf met een rondbrei naald moet gebeuren. Het zijn toch niet zoveel steken? Het bovenlijf daarentegen zijn wél heel veel steken. En hier ga je niet met een rondbreinaald werken? Of toch wel? Het lijkt mij allemaal nogal ingewikkeld beschreven. Of ben ik verkeerd?

DROPS Design 14.10.2013 kl. 11:24:

Hoi Greet. Er wordt alleen met een rondbreinaald gebreid - heen en weer. In Scandinavië wordt er eigenlijk bijna altijd op rondbreinld gebreid - ook heen en weer (en het zijn van oorsprong Noorse patronen). Maar je kan vaak gewoon rechte naalden gebruiken als er ruimte genoeg is op de nld en als je dat prettiger vindt.

Hanne Gunnertoft 09.10.2013 - 12:30:

Hej. Jeg får grimme huller i forbindelse med forkortede pinde, synes ellers jeg har fulgt anvisning på instruktionsfilm?

DROPS Design 09.10.2013 kl. 15:22:

Hej Hanne. Tit saa bliver hullerne mindre/forsvinder de, naar du har vasket jakken förste gang. Men du kan ogsaa pröve at lave de forkortede pinde med et omslag - pröv at se her:

Sólrun 08.04.2013 - 18:32:

Jeg har strikket en færdig og mangler montering. Har lavet et forsøg med venstre forkant. Men den krøller meget. Hvad kan jeg gøre?

DROPS Design 09.04.2013 kl. 14:24:

Pröv at vaske delene först og pres dem med et strygejern (laeg et haandklaede imellem) eller spaend delene op med knappenaale naar det er vaadt og lad det törre

Kommentér oppskrift DROPS 126-7