DROPS / 123 / 14

DROPS 123-14 by DROPS Design

Setet består av: Stickad DROPS mössa och halsvärmare med flätor och strukturmönster i ”Nepal”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr NE-017A
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: one-size
Passar huvudmått: ca 52 - 56 cm
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
100 g nr 0100, eco natur

DROPS STRUMPST OCH RUNDST NR 4,5 (40 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 4 (40 cm) – till resår.
--------------------------------------------------------
HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L/XL
Omkrets nederst: ca 60 cm - ca 70 cm
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
200-200 g nr 0100, eco natur

DROPS RUNDST NR 4,5 (40 eller 60 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 4 (40 eller 60 cm) – till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 52kr. Läs mer.
MÖSSA OCH HALSVÄRMARE:

MÖNSTER:
Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan och hela mönstret stickas runt på st.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Lägg upp 96 m på rundst nr 4 med Nepal och sticka resår = 2 rm/2 am. När arb mäter 3 cm stickas det 1 v räta och 1 v avigt. Sedan stickas det 1 v räta SAMTIDIGT som det ökas 5 m jämnt fördelat = 101 m. Byt till rundst nr 4,5 och sticka nästa v så här: Sticka M.1 (= 12 m) totalt 3 ggr, sticka M.2 (= 17 m), sticka sedan M.1 totalt 4 ggr. Fortsätt mönstret på samma sätt. OBS! M.2 upprepas totalt 2 ggr på höjden, sedan fortsätts det med aviga över de 15 m i ”bärmotivet”. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 19 cm minskas 1 m på båda sidor om det aviga partiet mitt fram (dvs. de 15 m över bärmotivet) genom att sticka de två första och de två sista m aviga tills. Upprepa minskningen på båda sidor om mittpartiet på vartannat v uppöver. SAMTIDIGT när arb mäter 23 cm minskas en m i vart och ett av de andra aviga partierna (dvs. på båda sidor om varje fläta) genom att sticka 2 m aviga tills. SAMTIDIGT på samma v stickas m i varje fläta (både de stora och små) vridna räta (dvs. sticka i den bakre delen av m) två och två tills. På de två nästföljande v stickas alla m vridna räta två och två tills = ca 12 m kvar på st. Klipp av tråden, dra den genom de resterande m, dra åt och fäst ordentligt, mössan mäter ca 24 cm.
--------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 225-260 m på rundst nr 4 med Nepal och sticka 1 v räta. Sticka sedan resår = 2 rm/3 am. När resåren mäter 2 cm minskas alla partier med 3 am till 2 am = 180-208 m. Fortsätt med 2 rm/2 am tills resåren mäter 5 cm. Sticka 1 v räta SAMTIDIGT som det minskas 31-35 m jämnt fördelat = 149-173 m. Sticka 1 v avigt och 1 v räta. Byt till rundst nr 4,5 och sticka nästa v så här: Sticka M.1 totalt 5-6 ggr, sticka M.2 (= 17 m) och sticka M.1 totalt 6-7 ggr. Fortsätt mönstret på samma sätt. OBS! M.2 upprepas totalt 2 ggr på höjden, sedan fortsätts det med aviga över de 15 m i bärmotivet. När arb mäter ca 20-22 cm stickas det 1 v räta SAMTIDIGT som det minskas 9-13 m jämnt fördelat = 140-160 m. Byt till rundst nr 4 och sticka 1 v avigt och 1 v räta. Sticka sedan resår = 2 rm/2 am. När resåren mäter 3 cm maskas det av med rm över rm och am över am.

Vante, se mönster under modell 123-15

= 1 MUSCH: Sticka 4 m i 1 m genom att sticka växelvis i främre och bakre delen av m totalt 4 ggr. Sticka 4 v slätst fram och tillbaka över dessa m. Lyft sedan den 2:a m på höger st över den 1:a m, lyft sedan den 3:e m över den 1:a m och sedan den 4:e m över den 1:a m (= 1 m kvar)
= Sätt 1 m på hj.st framför arb, 1 rm, 1 rm från hj.st
= Sätt 1 m på hj.st bakom arb, 1 rm, 1 rm från hj.st
= Sätt 1 m på hj.st bakom arb, 1 rm, 1 am från hj.st
= Sätt 1 m på hj.st framför arb, 1 am, 1 rm från hj.st
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st

Levert 04.01.2019 - 21:39:

Bonsoir le bonnet est magnifique je souhaite le tricoter avec des aiguilles n8 combien dois je faire de maille? Et du coup est ce que se sera la même explication vu qu'il y aura moins de mailles? Merci

DROPS Design 07.01.2019 kl. 09:23:

Bonjour Mme Levert, le bonnet se tricote ici sur la base d'un échantillon de 18 m x 23 rangs = 10 x 10 cm, si vous n'avez pas cet échantillon, il faudra ajuster les explications en fonction de votre propre échantillon. Nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chaque modèle à chaque demande. Pour toute assistance complémentaire, merci de vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine. Bon tricot!

Kathy Kilmaer 14.12.2018 - 16:07:

My head circumference measures 22 1/2 inches. If I did one extra repeat of M-1, would that help. I love the pattern, however, I am not an experienced knitter, so I am not sure how to adjust the pattern to fit me. Thank you.

Luciana Luciani 13.12.2018 - 16:56:

Ho iniziato il berretto. Dopo i primi 3 cm ho aumentato 5 maglie per un totale di 101 maglie. Il primo ferro dello schema M1 termina con una maglia singola in avanzo. E' giusto così?

DROPS Design 13.12.2018 kl. 17:12:

Buongiorno Luciana. Quando ha 101 maglie, lavora in questo modo: ripete 3 volte il diagramma M1 (quindi sulle prime 36 m), poi lavora il diagramma M2 sulle 17 m successive, poi ripete il diagramma M1 quattro volte ( quindi sulle 48 m successive). Non avanzano maglie sul giro, ma vengono lavorate tutte e 101 le maglie. Buon lavoro!

Diane 03.12.2017 - 19:35:

Bonjour , je ne comprends pas très bien la dernière partie ou nous devons commencer les diminutions pour le bonnet . Es ce que je commence celles-ci après avoir fait 2 fois M1 et M2 complètement , ou en même temps que je termine le deuxième diagramme. .Si je recommence une 3 ème fois M1 Et M2 .Je ne comprends pas comment suivre le diagramme ,car il n'est plus du tout pareil . Pouvez vous me simplifier cette partie .Merci infiniment de votre aide.

DROPS Design 04.12.2017 kl. 10:21:

Bonjour Diane, à 19 cm, continuez les diagrammes mais ne faites plus les nopes de M.2, gardez seulement la torsade du début de M.2 et tricotez les mailles restantes à l'envers. Diminuez ensuite dans M.2 (2 m ens à l'env au début des m envers de M2 et 2 m ens à l'env à la fin de M.2). Bon tricot!

Fillatre 28.12.2014 - 02:30:

Je desire commander la laine ainsi que les aiguilles pour tricoter cet ensemble: bonnet et tour de cou. merci cordialement.

DROPS Design 30.12.2014 kl. 13:45:

Bonjour Mme Fillatre, vous trouverez ici la liste des détaillants DROPS en France, si vous n'avez pas la chance d'avoir une boutique près de chez vous, vous pouvez les contacter par mail ou téléphone pour plus d'informations et/ou commander directement dans les boutiques en ligne. Bon tricot!

Pily 25.07.2012 - 17:41:

Entre a su pag. y no veo el patrón me lo podrian mandar

DROPS Design 26.07.2012 kl. 11:06:

Pily, en el margen izquierdo de la página principal haz uso de "Búsqueda directa de Patrones" tecleando el número del patrón que deseas ver. 123 es el número del catálogo y 14 es el número del modelo.

DROPS Deutsch 25.10.2010 - 09:40:

Jetzt ist der Link 123-15 aktiv.

Heike Sommer 25.10.2010 - 09:27:

Ich würde gerne die Handschuhe stricken. Die Anleitung steht wahrscheinlich auf 123-15, aber sie lässt sich nicht öffnen.

Lisa 25.07.2010 - 05:10:

This may be my favorite of the cap/cowl/mittens yet! Can't wait for the pattern to be available!

Nasy 21.07.2010 - 19:56:

And Where is the Mittens Pattern?

Kommentér oppskrift DROPS 123-14