DROPS / 122 / 26

Cherry Nougat Set by DROPS Design

Stickad DROPS mössa och axelvärmare i ”Nepal” med norskt mönster.

Tags: hals, mössor, nordisk, set,

DROPS design: Modell nr NE-038
--------------------------------------------------------
Storlek:
MÖSSA: One-size
AXELVÄRMARE: S/M - L/XL - XXL
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio

MÖSSA:
50 g nr 0612m, mellanbrun mix
50 g nr 3608, röd
50 g nr 0206m, ljusbeige

AXELVÄRMARE:
150-200-200 g nr 0612m, mellanbrun mix
150-150-150 g nr 3608, röd
50-50-50 g nr 0206m, ljusbeige

MÖSSA:
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3,5 – till resår.

AXELVÄRMARE:
DROPS RUNDST (80 cm) NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – till resår.
DROPS BUFFELHORNSKNAPP NR 537:
2 st.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 21.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 21.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 260kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1 för mössan och M.2 för axelvärmaren – båda diagrammen slätstickas och visar en rapport av mönstret.
MINSKNINGSTIPS (gäller axelvärmaren):
Alla minskningar görs från rätsidan genom att sticka 2 rm tills. Minska växelvis före och efter alla markörer.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas runt. Lägg upp 90 m på rundst nr 3,5 med mellanbrun mix. Sticka 10 v resår = 3 rm/3 am. Byt till rundst nr 4,5 och fortsätt med M.1. SAMTIDIGT på varv 1 ökas det 6 m jämnt fördelat = 96 m (= 8 rapporter av M.1). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När M.1 är färdigt fortsätts det sedan stickas med röd. När arb mäter 17 cm sätts det 8 markörer i mössan med 12 m mellanrum. På nästa v minskas 1 m efter alla markörer genom att sticka 2 rm tills. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 6 ggr, sedan på varje v 5 ggr = 8 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m och fäst ordentligt.
Mössan mäter ca 24 cm på höjden
--------------------------------------------------------

AXELVÄRMARE:
Arb stickas runt på rundst nerifrån och upp. Lägg upp 234-258-282 m på rundst nr 3,5 med mellanbrun mix. Sätt en markör i början på v = sidan. Sticka 8 v resår = 3 rm/3 am. Byt till rundst nr 4,5, sticka 1 v räta samtidigt som det minskas 18 m jämnt fördelat (dvs. sticka till ca var 13/14:e-14/15:e-15/16:e m) = 216-240-264 m. Fortsätt med M.2 (= 18-20-22 rapporter runt om). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När M.2 är färdigt mäter arb ca 13 cm och det är 198-220-242 m på st. LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU FORTSÄTTER STICKA!
Fortsätt med röd och slätst till färdigt mått – nästa v stickas så här (från markören i sidan): sticka 49-54-60 m, avm 2 m (= mitt fram) och sticka runt tillbaka till mitt fram igen – samtidigt på detta v sätts det 11 markörer i arb så här: första markören 18-19-20 m efter de 2 avm m, sedan ska det vara 16-18-20 m mellan de andra markörerna. Efter den sista markören är det 18-19-20 m kvar. Sticka sedan arb färdigt fram och tillbaka från mitt fram – det minskas samtidigt till ok vid alla markörer och avm till halsringning – se förkl nedan!
HALSRINGNING: Avm i början på varje v: 1 m 13 ggr i varje sida.
OK: På första v från rätsidan efter markörerna sattes i arb, minskas 1 m efter alla markörer – SE MINSKNINGSTIPS! Upprepa minskningen på vart 4:e v totalt 3 ggr och sedan på vartannat v 9-11-13 ggr. OBS! Så småningom kommer det avm för halsringningen över de första markörerna på varje sida. Därefter minskas enbart vid de resterande 9 markörerna.
Efter alla minskningar är det ca 44 till 54 m kvar på st. Sticka 1 v där det minskas jämnt fördelat till 29-31-33 m. Arb mäter nu ca 25-27-29 cm på höjden. Sätt m på en tråd restgarn

KRAGE:
Plocka upp m med mellanbrun mix på rundst nr 3,5. Börja mitt fram och plocka upp 34 till 40 m längs höger sida av halsringningen. Därefter stickas de 29-31-33 m från restgarnstråden in på st och sedan plockas det upp 34 till 40 m ned längs den andra sidan av halsringningen = 97 till 113 m. Sticka 1 v räta tillbaka samtidigt som det ökas jämnt fördelat till 117-129-141 m. Sedan stickas det så här (från rätsidan): 3 m rätst, *3 rm, 3 am*, upprepa *-* och avsluta med 3 rm och 3 m rätst. När kragen mäter ca 3 cm avm till 1 knapphål så här i början på nästa v från rätsidan: sticka 3 m rätst, 2 rm tills, gör 1 omslag och fortsätt sedan sticka som tidigare.
Upprepa knapphålsavm när kragen mäter ca 8 cm. När kragen mäter 12 cm avm det med rm över rm och am över am.
Sy fast knapparna så att de passar med knapphålen framtill.

Detta mönster har uppdaterats. .

Nya diagram, M.1 och M.2
Uppdaterad online: 21.03.2013

Diagram

= mellanbrun mix
= ljusbeige

Tina 21.02.2018 - 22:10:

Salve..prima di tutto i complimenti, siete UNICI!!!!! Meravigliosi, chiari nelle spiegazioni, i video e ora anche il convertitore di filati..non ci sono parole, solo una..GRAZIE!!!!!!! La mia domanda è questa: non avendo i ferri circolari da 40 cm, posso usare quelli a doppia punta?? Grazie infinite x tutto 😍😍😍😍😍

DROPS Design 21.02.2018 kl. 23:43:

Buonasera Tina. Sì può usare i ferri a doppia punta al posto di quelli circolari. Buon lavoro!

Louise Pettersson 13.03.2014 - 21:31:

Jag har stickat axelvärmaren och jag får inte till mönstret, jag minskade där det skulle minskas men då stämmer inte mönstret efter det, har jämfört med fotot och när jag räknar maskorna så har jag 20 maskor för lite, och det är 20minskningar gjorda, alltså låter man bli att minska stämmer antalet maskor och mönstret blir rätt hela vägen! Eller tänker jag fel?!?

DROPS Design 17.03.2014 kl. 16:53:

Hej Louise. Mäske forstår jeg ikke dit spørgsmål korrekt, men når du minsker i M.2 i varv 18, så kan du automatisk strikke videre iflg mønstret som angivet.

Katarina 01.11.2013 - 15:45:

Mönstret är väldigt litet, åtminstone till axelvärmaren. Har stickat stl L/XL och kan inte ha den, fastän jag normalt har stl S/M. :-(

Lyn Verelst 13.05.2013 - 16:58:

Hi, could you tell me how long it will take me to knit the beanie? Im a relatively good knitter? thx lyn

DROPS Design 13.05.2013 kl. 20:28:

Dear Lyn. I can't tell you that exactly. It depends on how fast you knit generally. How long does it usually take for you to knit a hat? It's not a difficult project, so if you are skilled it shouldn't take too long. Happy knitting!

Doreen 11.05.2013 - 14:53:

Wish I could work out how to combine these into a single hood with shoulder cape - like the wore in medieval times. Maybe some clever person could design one!

Cathliin 20.03.2013 - 11:03: www.prawelewe.pl

Hi, this is to inform you that there is a mistake in DROPS 122-26 pattern. The charts show that the small crosses in the upper part should be knitted with BROWN while it should be WHITE obviously. Greetings from Poland. C.

DROPS Design 25.03.2013 kl. 11:47:

Dear Cathliin, thank you for noticing, diagram text has been edited. Happy knitting!

Mia 05.10.2011 - 10:10: www.miastick.blogspo ...

Hej, färgen på översta lilla vita "romben" är fel i diagrammet- den ska vara ljusbeige istf brun, i alla fall enligt bilden. /Mia

DROPS Deutsch 25.11.2010 - 08:42:

Nein, der Stern verschiebt sich nich, die Sterne kommer nur etwas näher zusammen.

Damaris Bolanz 24.11.2010 - 16:06:

Ich habe einmal eine Frage zu der Anleitung und Muster (M2) wie soll das den hin hauen, das man da im Muster oben am Stern oder Schneeflocke zwei Maschen zusammen rechts zusammen strickt und abnimmt. Dann verschiebt sich ja die ganze Reihe und der Stern wird nicht so wie er soll ??? Würde mich auf eine Antwort freuen .... lg Damaris

Lilian 30.06.2010 - 12:19:

Stunningly elegant, fresh and eye catching also very useful

Kommentér oppskrift DROPS 122-26