DROPS / 123 / 3

Dreams Of Heather by DROPS Design

Strikket DROPS bluse med perlestrikket bærestykke i ”Classic Alpaca” eller “Belle”. Str S-XXXL.

  • Dreams Of Heather / DROPS 123-3 - Strikket DROPS bluse med perlestrikket bærestykke i ”Classic Alpaca” eller “Belle”. Str S-XXXL.
DROPS design: Model nr AC-016
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
F.nr 4434m, lilla/violet mix:
500-550-600-650-700-800 gr f.nr

Eller brug:
DROPS BELLE fra Garnstudio
F.nr 19, mørk lilla:
400-450-450-500-550-600 gr

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 3,5 - til Rib.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Instruktioner

DOBBELT PERLESTRIK:
1.p (= retsiden): *1 ret, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.p (= vrangen): ret over ret og vr over vr.
3.p (= retsiden): *1 vr, 1 ret *, gentag fra *-*.
4.p (= vrangen): vr over vr og ret over ret.
--------------------------------------------------------

RYG & FORSTK:
Arb strikkes rundt på rundp. Slå 243-264-288-318-351-384 m op på rundp 3,5 med Classic Alpaca eller Belle. Strik Rib 1 r/2 vr. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 omg glatstrik Samtidig med at der tages 59-64-72-78-87-96 m ind jævnt fordelt (der tages ind ved at strikke ca hver 3.og 4.m r sm) = 184-200-216-240-264-288 m. Sæt 2 mærketråde i arb, i beg af omg og efter 92-100-108-120-132-144 m (markerer siderne). Skift til rundp 4. Fortsæt rundt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind på hver side af hver mærketråd. Gentag indtagningen på hver 3½.cm totalt 6 gange = 160-176-192-216-240-264 m. Når arb måler 31 cm tages der 1 m ud på hver side af hver mærketråd (der tages ud med omslag. På næste omg strikkes omslaget drejet r). Gentag udtagningen når arb måler 41-42-43-44-45-46 cm = 168-184-200-224-248-272 m. Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm strikkes der DOBBELT PERLESTRIK – se forkl over – Samtidig med at der lukkes 6 m af i hver side til ærmegab (der lukkes 3 m af på hver side af hver mærketråd). Videre strikkes hver del færdig for sig.

RYGSTK:
= 78-86-94-106-118-130 m (1.p = vrangen). Der fortsættes med dobbelt perlestrik Samtidig med at der lukkes af til ærmegab i beg af p i hver side således: 2 m 0-1-2-4-6-8 gange og 1 m 1-2-3-4-5-6 gange = 76-78-80-82-84-86 m. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 24-26-28-30-32-34 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der 1 m af på næste p fra halsen (der lukkes af ved at strikke de 2 yderste m mod halsen sm) = 25 m tilbage på skulderen i alle str. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

FORSTK:
= 78-86-94-106-118-130 m (1.p = vrangen). Der strikkes dobbelt perlestrik og lukkes af til ærmegab som på rygstk, SAMTIDIG når der er strikket 4 p af mønsteret i højden (= 1 mønsterrapport) lukkes de midterste 2 m af til hals fra retsiden og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af ved at strikke de 2 yderste m sm (strik dem sm så mønsteret går op) i beg af hver p fra halsen totalt 12-13-14-15-16-17 gange. Når alle indtagninger er gjort er der 25 m tilbage på skulderen i alle str. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 63-66-69-72-75-78 m op på Strømpep 3,5 med Classic Alpaca eller Belle. Strik Rib 1 r/2 vr. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 p ret Samtidig med at der tages 15-16-17-18-19-20 m ind jævnt fordelt (der tages ind ved at strikke ca hver 3. og 4.m r sm) = 48-50-52-54-56-58 m. Skift til Strømpep 4. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden. Gentag udtagningen på hver 4.-3½.-3.-2½.-2.-2.cm totalt 10-11-13-15-17-18 gange = 68-72-78-84-90-94 m. Når arb måler 50-50-49-49-47-46 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) strikkes der dobbelt perlestrik over alle m Samtidig med at der lukkes 6 m af midt under ærmet (der lukkes 3 m på hver side af mærketråden). Videre strikkes arb frem og tilbage på rundp. Der fortsættes at lukke af til ærmekuppel i beg af p i hver side således: 2 m 3-3-4-4-4-3 gange og 1 m 3-4-4-5-8-13 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 57-58-58-59-59-60 cm. Luk derefter 3 m 1 gang i hver side. Luk af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 123-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (83)

country flag Maria 07.02.2021 - 12:04:

Guten Tag, ich habe ein Verständnisproblem mit dem Abketten am Ärmel: Nach dem Abketten von je einer Masche (3-13 mal je nach Größe) soll man auf beiden Seiten je 2M abketten bis die Arbeit 57-60 cm misst. Muss ich nun nur ein Mal je zwei Maschen abketten oder fortlaufend 2 M abk. bis die Arbeit die entsprechende Länge hat? Wie viele Maschen müssten denn zum Schluß auf der Nadel sein, bevor ich alle Maschen abkette? Vielen Dank!

user icon DROPS Design 08.02.2021 kl. 09:40:

Liebe Maria, je nach der Maschenprobe in der Höhe wird die Maschenanzahl unterschiedlich sein, wichtig ist, daß Sie genausoviele Maschen am Anfang der Hin- sowie am Anfang der Rückreihe abketten damit beide Seiten gleich sind, und daß Sie bis 57-60 cm stricken, dann noch Mal 3 Maschen am Anfang der 2 nächsten Reihen abketten und die restlichen Maschen abketten. Viel Spaß beim stricken!

country flag Teresa 31.07.2020 - 18:05:

Hello, I'm thinking of knitting this without the stockinette portion of the long sleeves. Do you have an estimate as to how this would change the amount of yarn needed?

user icon DROPS Design 03.08.2020 kl. 07:14:

Dear Teresa, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single pattern, please contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any further individual assistance. Happy knititng!

country flag Nicole 16.03.2020 - 19:48:

Hallo, ich habe bei der Suche extra Sprache Deustsch ausgewählt und finde doch laufend englische Anleitungen - wie kann ich das ändern????

user icon DROPS Design 17.03.2020 kl. 09:40:

Liebe Nicole, die Sprache jeder Anleitung können Sie bei dem Menü unter dem Foto ändern (hier z.B.- oder direkt bei der deutschen Homeseite suchen/öffnen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Kelley Fischels 03.03.2020 - 21:08:

Re: my questions on the pattern Dreams of Heather 123-3. She said it could not be found. It’s easily found on the internet at DROPS 123-3-free knitting patterns by DROPS Design. I need help with whether I should complete the same #of arm hole BO’s as the back or stop aft completing 1 repeat of seed st. “Bind off by working 2 st tog” is also confusing & I’m on the WS aft 4 rows of seed , not RS. ??

user icon DROPS Design 04.03.2020 kl. 09:11:

Dear Mrs Fischels, when you bind off for armhole on back piece, you have to cast off on each side: first 2 sts a total of 0 to 8 times (see size) then 1 st a total of 1 to 6 times. this means you have to cast off 2 stitches at the beg of next 0-2-4-12-16 rows (= 0-1-2-4-6-8 sts casf off on each side) then cast off 1 stitch at the beg of next 2-4-6-8-10-12 rows) (= 1-2-3-4-5-6 sts cast off on each side). At the same time continue pattern as before, ie from WS P over P and K over K and from RS repeat either row 1 (= P over K and K over P) or 3 (= K over K and P over P) in pattern. Hope this will help. Happy knitting!

country flag Karolien 14.07.2019 - 15:10:

Hallo, Graag wil ik de voor en achterpas, bovenkant mouwen (dubbele gerstenkorrel) in een andere kleur breien. Hoeveel gram breigaren heb ik hiervoor nodig? Alvast bedankt voor het antwoord. Gr. Karolien

user icon DROPS Design 23.07.2019 kl. 12:26:

Dag Karolien

Dit is niet bekend, maar hiervan zou je aan de hand van het oppervlak ongeveer een schatting kunnen maken.

country flag Sicilie Søndergaard 07.02.2019 - 16:35:

Tror jeg har strikket mindst 10 af denne bluse - den klæder mig bare så fint - i allt farver. Dejligt jeg fandt den igen, for den gamle opskrift er krøllet og med kruseduller. Venlige hilsner Cille

country flag Blanlot 27.05.2018 - 09:44:

Bonjour, Est-il possible de tricoter chaque morceaux séparément ? Merci de votre réponse. Cordialement Christine

user icon DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:26:

Bonjour Christine, vous trouverez ici quelques astuces pour adapter un tricot circulaire sur aiguilles droites. Bon tricot!

country flag Silvia 23.04.2018 - 08:40:

Guten Tag, meine Frage bezieht sich auf den Anfang des Strickstückes. Und zwar strickt man 4 cm Bündchen und dann heißt es, nach 8cm muss man auf beiden Seiten der Markierung abnehmen. Wann fange ich mit den Abnahmen an? Wenn das Gestrickte 8cm insgesamt hat oder wenn 4 cm Bündchen plus 8cm glatt rechts Gestricktem habe?

user icon DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:12:

Liebe Silvia, die 8 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Francesca Roques 05.03.2018 - 23:23:

Hi!..... I thought of knitting size L width 57cms ... But 318 stitch’s ????? ?...175 for just one side sounds enormous!!!!! Please help me ...usually when I knit with size 4 kneedles it’s Around 80 stitches for one side ... I’m impatient for your reply as I want to get started!... My wool is Drops Belle uni color Many thanks in advance Francesca

user icon DROPS Design 06.03.2018 kl. 09:20:

Dear Mrs Roques, size L is 96 cm bust ie 37¾" - see finished measurements in inches under Materials and convert into inches here. Happy knitting!

country flag Nathalie 27.11.2017 - 20:39:

Oups ! Je viens de relire et de comprendre. Toutes mes excuses, vous avez raison bien sûr.

Kommentere opskrift DROPS 123-3

Multi-Year Sweater

cforrester, United States