DROPS / 123 / 3

Dreams Of Heather by DROPS Design

Strikket DROPS bluse med perlestrikket bærestykke i ”Classic Alpaca” eller “Belle”. Str S-XXXL.

DROPS design: Model nr AC-016
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
F.nr 4434m, lilla/violet mix:
500-550-600-650-700-800 gr f.nr

Eller brug:
DROPS BELLE fra Garnstudio
F.nr 19, mørk lilla:
400-450-450-500-550-600 gr

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 3,5 - til Rib.

Kommentarer (77)
DOBBELT PERLESTRIK:
1.p (= retsiden): *1 ret, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.p (= vrangen): ret over ret og vr over vr.
3.p (= retsiden): *1 vr, 1 ret *, gentag fra *-*.
4.p (= vrangen): vr over vr og ret over ret.
--------------------------------------------------------

RYG & FORSTK:
Arb strikkes rundt på rundp. Slå 243-264-288-318-351-384 m op på rundp 3,5 med Classic Alpaca eller Belle. Strik Rib 1 r/2 vr. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 omg glatstrik Samtidig med at der tages 59-64-72-78-87-96 m ind jævnt fordelt (der tages ind ved at strikke ca hver 3.og 4.m r sm) = 184-200-216-240-264-288 m. Sæt 2 mærketråde i arb, i beg af omg og efter 92-100-108-120-132-144 m (markerer siderne). Skift til rundp 4. Fortsæt rundt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind på hver side af hver mærketråd. Gentag indtagningen på hver 3½.cm totalt 6 gange = 160-176-192-216-240-264 m. Når arb måler 31 cm tages der 1 m ud på hver side af hver mærketråd (der tages ud med omslag. På næste omg strikkes omslaget drejet r). Gentag udtagningen når arb måler 41-42-43-44-45-46 cm = 168-184-200-224-248-272 m. Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm strikkes der DOBBELT PERLESTRIK – se forkl over – Samtidig med at der lukkes 6 m af i hver side til ærmegab (der lukkes 3 m af på hver side af hver mærketråd). Videre strikkes hver del færdig for sig.

RYGSTK:
= 78-86-94-106-118-130 m (1.p = vrangen). Der fortsættes med dobbelt perlestrik Samtidig med at der lukkes af til ærmegab i beg af p i hver side således: 2 m 0-1-2-4-6-8 gange og 1 m 1-2-3-4-5-6 gange = 76-78-80-82-84-86 m. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm lukkes de midterste 24-26-28-30-32-34 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der 1 m af på næste p fra halsen (der lukkes af ved at strikke de 2 yderste m mod halsen sm) = 25 m tilbage på skulderen i alle str. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

FORSTK:
= 78-86-94-106-118-130 m (1.p = vrangen). Der strikkes dobbelt perlestrik og lukkes af til ærmegab som på rygstk, SAMTIDIG når der er strikket 4 p af mønsteret i højden (= 1 mønsterrapport) lukkes de midterste 2 m af til hals fra retsiden og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af ved at strikke de 2 yderste m sm (strik dem sm så mønsteret går op) i beg af hver p fra halsen totalt 12-13-14-15-16-17 gange. Når alle indtagninger er gjort er der 25 m tilbage på skulderen i alle str. Luk af når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 63-66-69-72-75-78 m op på Strømpep 3,5 med Classic Alpaca eller Belle. Strik Rib 1 r/2 vr. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 p ret Samtidig med at der tages 15-16-17-18-19-20 m ind jævnt fordelt (der tages ind ved at strikke ca hver 3. og 4.m r sm) = 48-50-52-54-56-58 m. Skift til Strømpep 4. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden. Gentag udtagningen på hver 4.-3½.-3.-2½.-2.-2.cm totalt 10-11-13-15-17-18 gange = 68-72-78-84-90-94 m. Når arb måler 50-50-49-49-47-46 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) strikkes der dobbelt perlestrik over alle m Samtidig med at der lukkes 6 m af midt under ærmet (der lukkes 3 m på hver side af mærketråden). Videre strikkes arb frem og tilbage på rundp. Der fortsættes at lukke af til ærmekuppel i beg af p i hver side således: 2 m 3-3-4-4-4-3 gange og 1 m 3-4-4-5-8-13 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 57-58-58-59-59-60 cm. Luk derefter 3 m 1 gang i hver side. Luk af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i.

Diagram

Kommentarer (77)

Skriv din kommentar her!

Blanlot 27.05.2018 - 09:44:

Bonjour, Est-il possible de tricoter chaque morceaux séparément ? Merci de votre réponse. Cordialement Christine

DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:26:

Bonjour Christine, vous trouverez ici quelques astuces pour adapter un tricot circulaire sur aiguilles droites. Bon tricot!

Silvia 23.04.2018 - 08:40:

Guten Tag, meine Frage bezieht sich auf den Anfang des Strickstückes. Und zwar strickt man 4 cm Bündchen und dann heißt es, nach 8cm muss man auf beiden Seiten der Markierung abnehmen. Wann fange ich mit den Abnahmen an? Wenn das Gestrickte 8cm insgesamt hat oder wenn 4 cm Bündchen plus 8cm glatt rechts Gestricktem habe?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:12:

Liebe Silvia, die 8 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Francesca Roques 05.03.2018 - 23:23:

Hi!..... I thought of knitting size L width 57cms ... But 318 stitch’s ????? ?...175 for just one side sounds enormous!!!!! Please help me ...usually when I knit with size 4 kneedles it’s Around 80 stitches for one side ... I’m impatient for your reply as I want to get started!... My wool is Drops Belle uni color Many thanks in advance Francesca

DROPS Design 06.03.2018 kl. 09:20:

Dear Mrs Roques, size L is 96 cm bust ie 37¾" - see finished measurements in inches under Materials and convert into inches here. Happy knitting!

Nathalie 27.11.2017 - 20:39:

Oups ! Je viens de relire et de comprendre. Toutes mes excuses, vous avez raison bien sûr.

Nathalie 27.11.2017 - 20:35:

Merci beaucoup de votre réponse mais ce n est pas ce qui est écrit dans les explications ;-) Voyez plutôt : DOS : = 78-86-94-106-118-130 m (1er rang = envers). Continuer au point de blé, EN MÊME TEMPS, rabattre pour les emmanchures en début de rang de chaque côté ainsi: 0-1-2-4-6-8 fois 2 m et 1-2-3-4-5-6 fois 1 m = 76-78-80-82-84-86 m. Cordialement !

Nathalie 24.11.2017 - 14:22:

Bonjour, quelque chose m'échappe pour la réalisation du dos de ce modèle. On part de 78m, desquelles on enlève de chaque côté 2 fois 2m puis 3 fois 1m, donc 7m x 2 = 14m, restent donc 78 -14 = 64m. Or vous annoncez qu'il doit en rester 76 ! Pouvez vous éclaircir ce point ? Merci !

DROPS Design 24.11.2017 kl. 15:13:

Bonjour Nathalie, en taille S (= 78 m), on rabat pour les emmanchures de chaque côté 1 x 1 m soit 2 m au total, il reste ainsi 76 m. Bon tricot!

Päivi Lindberg 01.11.2017 - 17:49:

Miten ihmeessä nuo kädentien kavennukset menevät? Pitäisi kaventaa joka toisella eli 01246 kerroksilla x2 ja 1234...1s. Alussa 78 silmukkaa ja kavennusten jälkeen 76 s.!?!?!! Tämä kohdan takakappale alusta.

Brigitte 23.07.2017 - 13:06:

Liebes Drops-Team! Beim Stricken des V-Ausschnittes komme ich fast zur Verzweifelung. Beide Seiten gleich zu stricken gelingt mir nicht. Werden Randmaschen gestrickt?Wann wird in Hin- oder Rückreihe abgenommen?Werden an einer Seite zwei zusammen und an der anderen mit Überzug gestrickt?Wenn ja,an welcher? Ich freue mich über jeden Tipp. L.G.Brigitte

DROPS Design 24.07.2017 kl. 09:38:

Liebe Brigitte, es gibt keine Randmaschen gegen Hals, die Abnahmen werden im doppeltem Perlmuster gestrickt. Abnahmen entstehen in jede 2. Reihe gegen den Hals (= Anfang einer Hinreihe beim rechten Vorderteil, Ende einer Rückreihe beim linken Vorderteil). Viel Spaß beim stricken!

Maria 28.09.2016 - 13:17:

Buongiorno,vorrei sapere se é possibile eseguire questo modello con i ferri dritti.Grazie

DROPS Design 28.09.2016 kl. 14:34:

Buongiorno Maria. Al seguente link trova alcune informazioni utili che possono aiutarla a lavorare con i ferri dritti un modello presentato per essere lavorato in tondo con i ferri circolari. Buon lavoro!

Jenny 30.10.2015 - 11:50:

Hello, this is my 1st knitted jumper. I have reached 47cm on my body piece and am now stuck. Not sure what to do now. As I am working on circular needles I didn't think there was a WS in the moss pattern. Also when it says to complete each piece separately do I need to slip half my stitches on to a stitch holder when working the front or back piece? Thanks

DROPS Design 30.10.2015 kl. 14:28:

Dear Jenny, when your piece measure 47 cm, work 1st row double moss st (= in the round = first row from RS), casting off the sts for armholes on this round. Then slip sts for front piece onto a stitch holder or a thread and work back piece to the end back and forth on circular needle. Slip then sts from front piece back on needle and work front piece to the end. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 123-3