DROPS / 79 / 13

DROPS 79-13 by DROPS Design

DROPS genser i "Angora-Tweed", lue og skjerf i perlestrikk i "Ull-Flamé" og "Cotton Viscose"

DROPS design: Modell nr G-044
--------------------------------------------------------

Genser:
Størrelse: XS - S/M - M/L - XL
Materialer: DROPS Angora-Tweed fra Garnstudio
400-450-450-500 gr f.nr 10, natur

DROPS Rundp og Ermp nr 3,5.

Genseren blir noe smalere enn angitt på målskissen pga mønsteret.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 22 m x 30 p = 10 x 10 cm på p 3,5 og glstrikk

Vrbord: * 4 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Felletips (gjelder ermhullet):
Det felles innenfor 1 kantm + 3 m rett.
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik før 4 m: 2 r sm
Fell slik etter 4 m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over

Mønster: Se diag M.1 og M.2 Mønsteret i diag sees fra retten!

Bolen: Legg opp 192-216-240-264 m på rundp 3,5 med Angora-Tweed. Strikk vrbord - start i siden med 2 rett (det kommer da 4 rett i hver side - sett 1 merketråd midt i disse). Fortsett vrborden oppover.
Husk på strikkefastheten!
Når arb måler 9-10-11-12 cm strikkes neste omg slik: Forstk: 10-16-22-22 m som før, M.1 (= 28 m), 20-20-20-32 m som før, M.1 (= 28 m) og 10-16-22-22 m som før, (merketråd for siden), Bakstk: 34-40-46-52 m som før, M.1 (= 28 m), 34-40-46-52 m som før. Strikk M.1 ferdig, det er nå 156-180-204-228 m på p. Strikk vrborden videre til arb måler 23-24-25-26 cm. Nå strikkes neste omg slik: Forstk: 10-16-22-22 som før, M.2 (= 16 m), 20-20-20-32 m som før, M.2 (= 16 m) og 10-16-22-22 m som før, (merketråd for siden), Bakstk: 34-40-46-52 m som før, M.2 (= 16 m), 34-40-46-52 m som før. Strikk M.2 ferdig, det er nå 192-216-240-264 m på p igjen. Når arb måler 36-37-38-39 cm felles det 6 m i hver side til ermhull (= 3 m på hver side av begge merketrådene). Hver del strikkes ferdig for seg.

Forstk: = 90-102-114-126 m. Videre felles det på hver 2.p - se Felletips: 1 m 6-6-12-18 ganger = 78-90-90-90 m på p. Fortsett vrborden med 1 kantm i hver side. Når arb måler 48-50-52-54 cm settes de midterste 20 m på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 4 ganger = 18-24-24-24 m tilbake på hver skulder. Når arb måler 55-57-59-61 cm felles det av.

Bakstk: = 90-102-114-126 m. Videre felles det til ermhull som på forstk = 78-90-90-90 m. Strikk videre til arb måler 53-55-57-59 cm, nå felles de midterste 38 m av til hals. Videre felles det 2 m på neste p mot halsen = 18-24-24-24 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 55-57-59-61 cm.

Erme: Legg opp 60-60-72-72 m på ermp 3,5 med Angora-Tweed. Strikk vrbord - start med 2 rett slik at det blir 4 rett midt under og midt oppå ermet. Når arb måler 3 cm strikkes M.1 over de midterste 28 m oppå ermet (de øvrige m strikkes som før). Etter M.1 er det 48-48-60-60 m på p. Fortsett vrborden - samtidig når arb måler 11 cm økes det 1 m på hver side av de 4 rett-m under ermet på hver 2. cm (tilsvarer ca hver 6.omg) 18 ganger - de økte m strikkes inn i vrborden fortløpende (de 4 første strikkes r, de 2 neste vr osv). Etter alle økninger er det 84-84-96-96 m på p. Når ermet måler 50-50-48-47 cm felles det 8 m midt under ermet, og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 4-4-3-2 ganger, 1 m 3-3-9-13 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 58-58-59-60 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 59-59-60-61 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Plukk opp 96 eller 108 m (delelig med 12 inkl m på tråden foran) rundt halsen på ermp 3,5. Strikk vrbord - pass på at m stemmer over hverandre midt foran og midt bak. Når kragen måler ca 12 cm felles det av i vrbord. Sy i ermene innenfor 1 kantm.

SKJERF:

Mål: ca 18 x 90 cm.

Materialer: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
150 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
100 gr f.nr 02, natur

DROPS Pinne nr 10.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 9 m på p 10 med 1 tråd av hver og perlestrikk = 10 cm i bredden.

Perlestrikk: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

Skjerf: Legg opp 16 m på p 10 med 1 tråd av hver kvalitet. Strikk perlestrikk - se forkl over. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm settes halvparten av m på 1 tråd. Fortsett med perlestrikk over de resterende 8 m til arb måler 22 cm. Strikk den andre halvpart til samme lengde. Videre strikkes det over alle m til arb måler ca 90 cm. Fell av i perlestrikk.

Flettefrynser: Det lages flettede frynser i hver ende slik: 1 frynse = 3 fletter = Klipp 14 tråder Cotton Viscose á 50 cm. Brett dem dobbelt og tre løkken inn over avfellings- eller oppleggskanten i den ene enden av skjerfet og trekk endene gjennom løkken. Fordel trådene i 3 bunter slik: 2 bunter med 9 tråder og 1 bunt med 10 tråder. Videre deles hver av de 3 buntene i 3 nye deler (det blir da 2 fletter som har 3 tråder i hver del og 1 flette som har 3 tråder i 2 deler og 4 tråder i en del). Flett hver av de 3 buntene til flettene måler ca 13 cm, knyt en knute i enden. Det skal være 5 flettefrynser jevnt fordelt i hver ende av skjerfet.

Lue:

Størrelse: S/M - M/L

Materialer: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
100 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50 gr f.nr 02, natur

DROPS Pinne nr 10.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 9 m x 13 p på p 10 med 1 tråd av hver og glstrikk = 10 x 10 cm.

Perlestrikk: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

Lue: Legg løst opp 45-50 m på p 10 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Cotton Viscose. Strikk 1 p rett fra vrangen og deretter 1 p rett fra retten, fortsett med perlestrikk - se forkl over. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 9 cm fortsettes det med glstrikk til ferdig mål. Samtidig når arb måler 12,5-13 cm settes det 5 merketråder i arb, den første settes etter 1 m, deretter settes de neste med 9-10 m mellom hver, etter siste merketråd er det 8-9 m. På neste p strikkes det 2 r sm på venstre side av alle merketrådene, gjenta fellingen på hver 2.p totalt 6-7 ganger = 15 m, strikk 3 p glstrikk, deretter felles det på venstre side av alle merketrådene 1 gang til = 10 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 24-26 cm i høyden.

Sy luen sammen midt bak i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

Diagram

= Rett
= Vrang
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 rett, løft den løse m over.
= 2 rett sammen.
= 2 vrang sammen.
= øk 1 m i m ved å hente opp m fra forrige p, strikk begge m rett.
= øk 1 m i m ved å hente opp m fra forrige p, strikk m som hentes opp r og m på p vrang.
= øk 1 m i m ved å hente opp m fra forrige p, strikk m som hentes opp vrang og m på p rett.
= øk 1 m i m ved å hente opp m fra forrige p, strikk begge m vrang.

Kommentarer / Spørsmål (9)

Nathalie Moreau 23.05.2016 - 07:24:

Je voulais dire X signifie 1m env et non une diminution. Désolée!

Nathalie Moreau 23.05.2016 - 07:18:

Bonjour, en essayant de faire le modèle 79-13, j'ai eu de la difficulté à comprendre les instructions en français en ce qui a trait aux diagrammes. J'ai dû essayer de co prendre celui en anglais pour corriger... il faudrait corriger la légende, entre autre le X qui signifie 1 m env et nous une diminution. Merci!

DROPS Design 23.05.2016 kl. 10:17:

Bonjour Mme Moreau, effectivement la légende du diagramme était un peu décalée, tout est de nouveau en ordre, merci. Bon tricot!

Trisha Cochrane 01.03.2016 - 18:29:

Thank you for all your help - that's all wonderfully clear now :)

Trisha Cochrane 29.02.2016 - 20:08:

Thank you - I am enjoying knitting the jumper. But I do not understand the knitting tips for decreasing at the armhole: Is it saying that I do not decrease at the edge, but 4 sts in? I'm not clear what that does to the rib pattern or why you would do that. And if it is the case, I still do not understand the 'before 4 sts' and 'after 4 sts' instructions. Many thanks for your help, Trisha

DROPS Design 01.03.2016 kl. 09:04:

Dear Mrs Cochrane, dec for armholes are done from RS inside 4 sts (1 edge st + K3), ie on front piece/back piece, work dec row from RS as follows: 1 edge st, K3, slip 1 as if to K, K1, psso, continue as before until 5 sts remain, K2 tog, and finish with K3, 1 edge st. Work next row from WS and repeat these dec how many times stated for your size. Happy knitting!

Trisha Cochrane 05.01.2016 - 10:18:

I would like to knit this jumper in Drops Lima. Do I need the same amount of yarn? (I presume Lima has a different length from the original Angora-Tweed which is now discontinued.) Best wishes, Trisha :)

DROPS Design 06.01.2016 kl. 09:15:

Dear Trisha, you will find here all informations to calculate new amount of yarn when using an alternative. Happy knitting!

Drops Design 30.10.2009 - 14:47:

I omg med du tager ind fra retsiden, så vil det blive efter de 4 m på det ene ærme og inden de 4 m på den andet ærme!

Henriette Vilhelmsen 29.10.2009 - 00:38:

Hej Garnstudio, Vil gerne bede om hjælp til strikketipset i denne opskrift: "Luk således før 4 m: 2 r sm Luk således efter 4 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over." Hvordan skal det forstås? Er det valg mellem de to muligheder? Håber på hurtigt svar. Mvh. Henriette Vilhelmsen

K-v Olsen 02.03.2007 - 09:46:

Det er diagram nr. 3 til halstørklædet, jeg leder efter. VH K-V Olsen

K-v Olsen 02.03.2007 - 09:41:

Jeg leder efter diagrammerne til opskrift 79-13. Hvor finder jeg dem? Venlig hilsen K-V Olsen

Kommentér oppskrift DROPS 79-13