DROPS / 79 / 10

DROPS 79-10 by DROPS Design

DROPS jakke i "Eskimo" og skjerf i "Vienna"

Stikkord: jakker, skjerf,

DROPS design: Modell nr HH-016
--------------------------------------------------------

450-500-550-600-650 gr f.nr 05, mørk oliven

DROPS Pinne nr 7 og 8
DROPS kokosknapp nr 515: 5 stk.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 16 p på p 8 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Øketips (gjelder kragen):
Det økes ved å strikke 2 m i nest ytterste m.

Felletips (gjelder halsringningen):
Alle fellinger skjer fra retten! Det felles på innsiden av 4 stolpem + de økte m til kragen.
Fell slik før rille-m: 2 r sm.
Fell slik etter rille-m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over

Bakstk: Legg løst opp 48-52-56-60-66 m på p 8 med Highlander, bytt til p 7 og strikk 2 riller. Bytt tilbake til p 8 og fortsett med glstrikk men 3 m i hver side strikkes i riller (= splitt). Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm slutter splitten og det legges opp 1 ny m i hver side (= kantm) = 50-54-58-62-68 m. Videre strikkes det 2 riller over 4 m i hver side (de øvrige m strikkes som før). Fortsett med glstrikk over alle m. Samtidig når arb måler 20 og 40 cm felles det 1 m i hver side = 46-50-54-58-64 m. Når arb måler 49 cm strikkes det riller over alle m til ferdig mål. Samtidig når arb måler 54-55-56-57-58 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-0-1-2-2 ganger og 1 m 2-3-2-2-4 ganger = 36-38-40-40-42 m. Når arb måler 72-74-76-78-80 cm felles de midterste 8-8-10-10-10 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 13-14-14-14-15 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 74-76-78-80-82 cm.

Venstre forstk: Legg opp 28-30-32-34-37 m
(inkl 4 stolpem mot midt foran) på p 8 med Highlander. Bytt til p 7 og strikk 2 riller. Bytt tilbake til p 8 og fortsett med glstrikk, men 4 stolpem mot midt foran og 3 m i siden strikkes i riller. Når arb måler 12 cm slutter splitten og det legges opp 1 ny m i siden (= kantm) = 29-31-33-35-38 m. Videre strikkes det 2 riller over 4 m i hver side (de øvrige m strikkes som før). Deretter fortsettes det med glstrikk (stolpen i riller). Når arb måler 20 og 40 cm felles det 1 m i siden = 27-29-31-33-36 m. Når arb måler 49 cm strikkes det riller over alle m til ferdig mål.

Les hele neste avsnitt før det strikkes!
Krage: Når arb måler 50-51-52-53-54 cm økes det 1 m innenfor første stolpem mot midt foran - se Øketips! På neste p strikkes det kun 1 rille over de ytterste 5 m mot midt foran (de øvrige m på p strikkes ikke) Videre strikkes alle m - samtidig økes det 1 m innenfor ytterste stolpem - se Øketips: 4 ganger på hver p, 6 ganger på hver 2.p og deretter 2 ganger på hver 4.p = 13 m økt til krage - de økte m strikkes i riller.
Halsringning: Samtidig når arb måler 54-55-56-57-58 cm felles det til halsringning - se Felletips: 1 m på hver 2.p 10-10-11-11-11 ganger.
Ermhull: Samtidig som halsringningen starter felles det til ermhull i siden som på bakstk.
Etter alle fellinger til halsringning og ermhull er det 25-26-27-27-28 m på p. Når arb måler 74-76-78-80-82 cm felles 12-13-14-14-15 m på skulderen av = 13 krage-m tilbake på p.
Krage: Kragen strikkes videre og syes til bakstk etterpå. Fortsett med riller slik: * 1 rille over alle m, 1 rille over kun de ytterste 8 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler ca 5-6 cm innerst mot nakken - den vil da måle ca 10-12 cm ytterst.
Sett m på 1 tråd.

Høyre forstk: Legg opp og strikk som venstre men motsatt. I tillegg felles det til knapphull på stolpen. 1 knapphull = strikk 2. og 3. m fra midt foran rett sammen og lag deretter 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd rett for at knapphullet ikke skal bli for stort.
Fell til knapphull når arb måler:
Str S: 13, 23, 32, 41 og 50 cm.
Str M: 13, 23, 33, 42 og 51 cm.
Str L: 13, 23, 33, 43 og 52 cm.
Str XL: 13, 23, 33, 43 og 53 cm.
Str XXL: 14, 24, 34, 44 og 54 cm.

Erme: Legg løst opp 23-24-26-26-27 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander. Bytt til p 7 og strikk riller i 10 cm. Bytt tilbake til p 8 og fortsett med glstrikk. Samtidig etter rillene økes det 1 m i hver side på hver 5.-5.-5.-4.-3,5. cm totalt 8-8-8-9-10 ganger = 39-40-42-44-47 m. Når ermet måler 49-48-47-45-44 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang og 2 m 1 gang, videre felles det 1 m i hver side til arb måler 56 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Arb måler ca 57 cm, fell av de resterende m.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sammen kragen midt bak med maskesting. Sy kragen fast til bakstk kant i kant slik sømmen ikke blir tykk. Sy i ermene og sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene.

Belte: Legg opp 7 m på p 7 og strikk riller til arb måler ca 120-130 cm, fell av.

SKJERF:

Mål: ca 20 x 180 cm

Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
100 gr f.nr 64, grønnmelert

DROPS Pinne nr 7

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 9 m på p 7 med Mønster = 10 cm i bredden

Mønster: 1.p: rett, 2.p: rett, 3.p: * 1 r, 1 kast *, gjenta fra *-* ut p, avslutt med 1 r. 4.p: m strikkes rett og kastene slippes ned (= lange m). Gjenta 1. til 4. p oppover.

Skjerf: Legg løst opp 18 m på p 7 med Vienna. Strikk mønster - se forkl over - til arb måler ca 179 cm. Avslutt med 2 p rett, fell løst av.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 03.03.2006
Bakstk: Når arb måler 72-74-76-78-80 cm felles de mitterste 8-8-10-10-10 m til hals.

Diagram

Lise 19.04.2014 - 19:15:

Hej, når man har strikket begge forstykker med krave, skriver I at man skal sy kraven sammen med maskesting, ville det ikke være bedre at strikke dem ret sammen? I har en video som viser hvordan man strikker glatstrikning sammen, kan den ikke bruges bare i retstrikning, som nu kraven er strikket i? Det er en jakke med meget god pasform og rigtig flot når den er færdig.

DROPS Design 22.04.2014 kl. 17:10:

Hej Lise. Det kan du ogsaa sagtens göre hvis du selv synes det er paenere. God fornöjelse.

Cindy 23.03.2014 - 19:10:

Is the amount of yarn required for this pattern accurate? This pattern says I will need 650 g for XXL of Eskimo which I purchased. When I compare this pattern to pattern #109-8, same length but has a hood, the required yarn is 1300 g of Eskimo for the same size. Even pattern 73-23 calls for more yarn and this is a shorter, more fitted sweater without a collar. I'm worried about starting if I won't have enough yarn.

DROPS Design 24.03.2014 kl. 09:42:

Dear Cindy, materials for this jacket is Drops Highlander (50 g/80 m), Drops Eskimo is an alternative (same tension), but is 50 g/50 m. Please click here to know how to calculate required amount of Eskimo for your size. Happy knitting!

Mai 29.10.2012 - 11:17:

Gøy å strikke,god passform.

Drops Design 17.01.2012 - 23:54:

Hi Kathy, 10 sts in width is great, you will not be able to get 16 rows, but that is ok, you will anyways follow the measures in height in the pattern. THe older patterns are not converted into inches through the pattern, and you will need to use a tape measure with inch on one side and cm on the other side. That usually works well.

Kathy Campbell 17.01.2012 - 23:48:

I am able to get the guage for the stitches (10 = 4"), but the 13 rows + 4", using a size 13 needle. Any suggestions?

Kathy Campbell 17.01.2012 - 23:46:

Do I have use CM/Inch converter for each measurement or can I access a page where the pattern is converted for me?

Drops Design 10.01.2012 - 00:33:

Hi Kathy, this jacket can be knitted in either Eskimo or Andes. Most common needle size for these two yarn to get 10 sts in width on 4 inches would be a US size 11.

Kathy Campbell 09.01.2012 - 23:32:

Could I get this pattern in inches rather than CMs? To get this guage, I need to use size 15 needle, but then it seems to be an open weave. From the picture, that doesn't seem to be the look desired.... Help! I found this to be true with another of your patterns, using the Andes yarn... Help!

Kommentér oppskrift DROPS 79-10