DROPS / 79 / 13

DROPS 79-13 by DROPS Design

DROPS pusero ”Angora-Tweed”-langasta, helmineulottu myssy ja kaulaliina langoista ”Ull-Flamé” ja ”Cotton Viscose”.

Pusero:
Koko: XS - S/M - M/L - XL
Joustinneuleen johdosta puserosta tulee mittapiirroksen mittoja hieman kapeampi.

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Angora-Tweed:
400-450-450-500 g nro 10, luonnonvalkoinen

DROPS Pyöröpuikko ja Sukkapuikot nro 3,5.
Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
22 s x 30 krs sileää neuletta puikolla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

30% angoraa, 70% merino villaa

Joustinneule: * 4 o, 2 n *, toista *-*.

Kavennusvinkki (koskee kädentietä):
Kavenna 1:n reuna-s:n + 3:n oikean s:n sisäpuolella.
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Kavenna näin ennen 4 s: 2 s oikein yhteen.
Kavenna näin 4:n s:n jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2.
Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna!

Etu- ja takakappale: Luo pyöröpuikolle nro 3,5 Angora-Tweed-langalla 192-216-240-264 s. Neulo joustinta - aloita neulomalla 2 oikeaa s (kumpaankin sivuun tulee tällöin 4 oikeaa s - kiinnitä merkkilanka näiden s:iden keskelle). Jatka joustinta. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 9-10-11-12 cm, neulo seuraava krs näin: Etukappale: 10-16-22-22 s:lla kuten aiemmin, M.1 (= 28 s), seuraavilla 20-20-20-32 s:lla kuten aiemmin, M.1 (= 28 s) ja 10-16-22-22 s:lla kuten aiemmin, (sivun merkkilanka), Takakappale: 34-40-46-52 s:lla kuten aiemmin, M.1 (= 28 s), seuraavilla 34-40-46-52 s:lla kuten aiemmin. Neulo M.1 loppuun, puikolla on nyt 156-180-204-228 s. Jatka joustinta kunnes työn pituus on 23-24-25-26 cm. Neulo sitten seuraava krs näin: Etukappale: 10-16-22-22 s:lla kuten aiemmin, M.2 (= 16 s), seuraavilla 20-20-20-32 s:lla kuten aiemmin, M.2 (= 16 s) ja 10-16-22-22 s:lla kuten aiemmin, (sivun merkkilanka), Takakappale: 34-40-46-52 s:lla kuten aiemmin, M.2 (= 16 s), seuraavilla 34-40-46-52 s:lla kuten aiemmin. Neulo M.2 loppuun, puikolla on nyt taas 192-216-240-264 s. Kun työn pituus on 36-37-38-39 cm, päätä kummastakin sivusta 6 s kädenteitä varten (= 3 s kummankin merkkilangan molemmin puolin). Neulo osat erikseen.

Etukappale: = 90-102-114-126 s. Kavenna nyt kädenteitä varten joka 2. krs - kts. Kavennusvinkki: 6-6-12-18 x 1 s = 78-90-90-90 s puikolla. Jatka joustinta 1:llä reuna-s:lla kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 48-50-52-54 cm, siirrä keskimmäiset 20 s apulangalle pääntietä varten. Päätä sitten pääntien reunasta joka 2. krs: 1 x 3 s, 2 x 2 s ja 4 x 1 s = 18-24-24-24 s jäljellä kummallakin olalla. Päätä s:t kun työn pituus on 55-57-59-61 cm.

Takakappale: = 90-102-114-126 s. Kavenna kädenteitä varten kuten etukappaleessa = 78-90-90-90 s. Jatka neulomista kunnes työn pituus on 53-55-57-59 cm. Päätä nyt keskimmäiset 38 s pääntietä varten. Päätä seuraavalla krs:lla vielä 2 s pääntien reunasta = 18-24-24-24 s jäljellä kummallakin olalla. Päätä s:t kun työn pituus on 55-57-59-61 cm.

Hiha: Luo sukkapuikoille nro 3,5 Angora-Tweed-langalla 60-60-72-72 s. Neulo joustinta - aloita neulomalla 2 oikeaa s, jotta keskelle hihan päälle ja alle tulee 4 oikeaa s. Kun työn pituus on 3 cm, neulo keskimmäisillä 28 s:lla hihan päällä M.1:n mukaan (muilla s:illa jatketaan kuten aiemmin). Kun olet neulonut M.1:n mukaan kerran korkeudessa puikoilla on 48-48-60-60 s. Jatka joustinta. Samanaikaisesti kun työn pituus on 11 cm, lisää keskellä hihan alla olevan 4:n oikean s:n molemmin puolin joka 2. cm (= n. joka 6. krs): 18 x 1 s. Lisätyillä s:illa neulotaan juoksevasti joustinta (ensimmäisillä 4 s:lla neulotaan oikeaa, seuraavilla 2 s:lla nurjaa jne.). Kaikkien lisäysten jälkeen puikoilla on 84-84-96-96 s. Kun hihan pituus on 50-50-48-47 cm, päätä 8 s keskeltä hihan alta ja jatka sitten neulomista tasona. Päätä nyt kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 3 s, 4-4-3-2 x 2 s ja 3-3-9-13 x 1 s, päätä vielä kummastakin reunasta 2 s kunnes työn pituus on 58-58-59-60 cm, päätä lopuksi kummastakin reunasta 1 x 3 s. Päätä jäljellä olevat s:t, työn pituus on n. 59-59-60-61 cm.

Viimeistely: Ompele olkasaumat.

Kaulus: Poimi pääntien reunasta 96 tai 108 s (jaollinen 12:sta, sis. apulangan s:t edessä) sukkapuikoille nro 3,5. Neulo joustinta ja huolehdi siitä, että s:t käyvät yksiin keskellä edessä ja keskellä takana. Päätä s:t joustinta neuloen kun kauluksen pituus on n. 12 cm. Kiinnitä hihat paikoilleen yhden reuna-s:n sisäpuolelta.

KAULALIINA:

Mitat: n. 18 x 90 cm.

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Ull-Flamé:
150 g nro 01, luonnonvalkoinen
sekä: Garnstudion DROPS Cotton Viscose:
100 g nro 02, luonnonvalkoinen

DROPS Puikot nro 10.

Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
9 s helmineuletta yhdellä langalla kumpaakin laatua puikoilla nro 10 = 10 cm leveydessä.

Helmineule:
1. krs: * 1 o, 1 n *, toista *-*.
2. krs: neulo nurjat s:t oikein ja oikeat s:t nurin.
Toista 2. krs:ta.

Kaulaliina: Luo puikoille nro 10 yhdellä langalla kumpaakin laatua 16 s. Neulo helmineuletta - kts. selitys yllä. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 12 cm, siirrä puolet s:ista apulangalle. Jatka jäljellä olevilla 8 s:lla helmineuletta kunnes työn pituus on 22 cm. Neulo toisen puolen s:illa samaan pituuteen. Neulo sitten taas kaikilla s:illa kunnes työn pituus on n. 90 cm. Päätä s:t helmineuletta neuloen.

Palmikkohapsut: Tee kumpaankin päähän palmikoituja hapsuja näin: 1 hapsu = 3 palmikkoa = Leikkaa Cotton Viscose-langasta 14 kpl 50 cm:n pituista lankaa. Taita langat kaksinkerroin ja vedä silmukka kaulaliinan toisen pään reunan läpi. Vedä langanpäät silmukan läpi. Jaa langat 3:een nippuun seuraavasti: 2 nippua jossa kummassakin on 9 lankaa ja 1 nippu jossa on 10 lankaa. Jaa sitten jokainen nippu 3:een uuteen osaan (saat tällöin 2 palmikkoa jonka jokaisessa osassa on 3 lankaa ja 1:n palmikon jonka kahdessa osassa on 3 lankaa ja yhdessä osassa on 4 lankaa). Palmikoi jokainen nippu erikseen kunnes jokaisen palmikon pituus on n. 13 cm, tee solmu päähän. Kiinnitä kaulaliinan kumpaankin päähän tasavälein 5 palmikkohapsua.

MYSSY:

Koko: S/M - M/L

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Ull-Flamé:
100 g nro 01, luonnonvalkoinen
sekä: Garnstudion DROPS Cotton Viscose:
50 g nro 02, luonnonvalkoinen

DROPS Puikot nro 10.

Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
9 s x 13 krs sileää neuletta yhdellä langalla kumpaakin laatua puikoilla nro 10 = 10 x 10 cm.

Helmineule:
1. krs: * 1 o, 1 n *, toista *-*.
2. krs: neulo nurjat s:t oikein ja oikeat s:t nurin.
Toista 2. krs:ta.

Myssy: Luo löyhästi puikoille nro 10 yhdellä langalla kumpaakin laatua (Ull-Flamé + Cotton Viscose) 45-50 s. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta ja 1 krs oikein oikealta puolelta. Jatka neulomalla helmineuletta - kts. selitys yllä. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 9 cm, jatka neulomalla sileää neuletta lopulliseen mittaan asti. Samanaikaisesti kun työn pituus on 12,5-13 cm, kiinnitä 5 merkkilankaa työhön. Ensimmäinen merkkilanka kiinnitetään 1:n s:n jälkeen ja seuraavat 9-10 s:n välein, viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on 8-9 s. Neulo seuraavalla krs:lla jokaisen merkkilangan vasemmalla puolella 2 s oikein yhteen, toista kavennus joka 2. krs yht. 6-7 kertaa = 15 s. Neulo 3 krs sileää neuletta. Kavenna sitten vielä kerran jokaisen merkkilangan vasemmalla puolella = 10 s jäljellä puikoilla. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, kiristä ja päättele huolellisesti. Myssyn korkeus on n. 24-26 cm.
Ompele myssy yhteen keskeltä takaa uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.

= Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= 2 s oikein yhteen
= 2 s nurin yhteen
= lisää s:aan 1 s poimimalla edellisen krs:n s puikolle, neulo molemmat s:t oikein
= lisää s:aan 1 s poimimalla edellisen krs:n s puikolle, neulo poimittu s oikein ja puikon s nurin
= lisää s:aan 1 s poimimalla edellisen krs:n s puikolle, neulo poimittu s nurin ja puikon s oikein
= lisää s:aan 1 s poimimalla edellisen krs:n s puikolle, neulo molemmat s:t nurin

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 79-13) .

Kommentit / Kysymykset (9)

Nathalie Moreau 23.05.2016 - 07:24:

Je voulais dire X signifie 1m env et non une diminution. Désolée!

Nathalie Moreau 23.05.2016 - 07:18:

Bonjour, en essayant de faire le modèle 79-13, j'ai eu de la difficulté à comprendre les instructions en français en ce qui a trait aux diagrammes. J'ai dû essayer de co prendre celui en anglais pour corriger... il faudrait corriger la légende, entre autre le X qui signifie 1 m env et nous une diminution. Merci!

DROPS Design 23.05.2016 kl. 10:17:

Bonjour Mme Moreau, effectivement la légende du diagramme était un peu décalée, tout est de nouveau en ordre, merci. Bon tricot!

Trisha Cochrane 01.03.2016 - 18:29:

Thank you for all your help - that's all wonderfully clear now :)

Trisha Cochrane 29.02.2016 - 20:08:

Thank you - I am enjoying knitting the jumper. But I do not understand the knitting tips for decreasing at the armhole: Is it saying that I do not decrease at the edge, but 4 sts in? I'm not clear what that does to the rib pattern or why you would do that. And if it is the case, I still do not understand the 'before 4 sts' and 'after 4 sts' instructions. Many thanks for your help, Trisha

DROPS Design 01.03.2016 kl. 09:04:

Dear Mrs Cochrane, dec for armholes are done from RS inside 4 sts (1 edge st + K3), ie on front piece/back piece, work dec row from RS as follows: 1 edge st, K3, slip 1 as if to K, K1, psso, continue as before until 5 sts remain, K2 tog, and finish with K3, 1 edge st. Work next row from WS and repeat these dec how many times stated for your size. Happy knitting!

Trisha Cochrane 05.01.2016 - 10:18:

I would like to knit this jumper in Drops Lima. Do I need the same amount of yarn? (I presume Lima has a different length from the original Angora-Tweed which is now discontinued.) Best wishes, Trisha :)

DROPS Design 06.01.2016 kl. 09:15:

Dear Trisha, you will find here all informations to calculate new amount of yarn when using an alternative. Happy knitting!

Drops Design 30.10.2009 - 14:47:

I omg med du tager ind fra retsiden, så vil det blive efter de 4 m på det ene ærme og inden de 4 m på den andet ærme!

Henriette Vilhelmsen 29.10.2009 - 00:38:

Hej Garnstudio, Vil gerne bede om hjælp til strikketipset i denne opskrift: "Luk således før 4 m: 2 r sm Luk således efter 4 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over." Hvordan skal det forstås? Er det valg mellem de to muligheder? Håber på hurtigt svar. Mvh. Henriette Vilhelmsen

K-v Olsen 02.03.2007 - 09:46:

Det er diagram nr. 3 til halstørklædet, jeg leder efter. VH K-V Olsen

K-v Olsen 02.03.2007 - 09:41:

Jeg leder efter diagrammerne til opskrift 79-13. Hvor finder jeg dem? Venlig hilsen K-V Olsen

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 79-13