DROPS Baby / 19 / 5

Little Pixie by DROPS Design

Perlestrikket DROPS ermsømløs jakke med hette, strukturmønster og fletter i ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Modell nr ME-046-by
--------------------------------------------------------
250-300-300 (350-350) gr farge nr 01, natur

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) NR 4 –
eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP, nr 511: 4-4-5 (5-5) stk.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 195kr. Les mer.

Se diag M.1 til M.3. Diag viser mønsteret sett fra retten. 1.p i M.1 og M.3 = vrangen.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk 2. og 3. m fra kanten rett sammen og lag 1 kast om p, på neste p strikkes kastet rett.
Fell til knapphull når arb måler:
Str 1/3 mnd: 4, 10, 16 og 22 cm.
Str 6/9 mnd: 4, 11, 18 og 24 cm.
Str 12/18 mnd: 3, 9, 15, 21 og 27 cm.
Str 2 år: 3, 10, 17, 24 og 31 cm.
Str 3/4 år: 3, 11, 19, 27 og 34 cm.
--------------------------------------------------------
JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran opp til ermhullet. Deretter strikkes for- og bakstk ferdig for seg. Det legges opp nye m i hver side til ermer og strikkes opp til skulderen. Tilslutt syes plagget sammen på skuldrene/overerme og under ermene.

BOLEN:
Legg opp 117-131-145 (155-169) m (inkl 6 stolpem i hver side mot midt foran) på rundp 4 med Merino Extra Fine. Strikk 3 RILLER – se forkl over (1.p = retten). Deretter strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 1 m i 10. og 11. fra midt foran, gjenta økningen på slutten av p (i 11. og 10. siste m på p) = 121-135-149 (159-173) m. Sett 1 merketråd 34-38-42 (44-48) m inn fra hver side (= 53-59-65 (71-77) m mellom merketrådene på bakstk). Deretter strikkes neste p slik fra vrangen: 6 m rille (= stolpe), M.3 (= 10 m), M.2 over de neste 89-103-117 (127-141) m, M.1 (= 10 m) og 6 m rille (= stolpe). Fortsett mønsteret slik - HUSK KNAPPHULL PÅ HØYRE STOLPE - se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 16-17-20 (23-25) cm deles arb ved merkene og for- og bakstk strikkes ferdig for seg.

HØYRE FORSTK:
= 34-38-42 (44-48) m. Fortsett mønsteret som før SAMTIDIG som det nå legges opp nye m til erme på slutten av hver p mot siden slik: 4 m 2-2-3 (3-3) ganger, 8 m 1-1-1 (1-3) ganger, 10 m 1-1-1 (2-1) ganger og 19-22-23 (23-24) m 1 gang = 79-86-95 (107-118) m - NB: de økte m strikkes fortløpende inn i M.2. Når alle m er lagt opp fortsettes mønsteret som før men de 10 ytterste m på ermet strikkes i riller (= oppbrettskant på ermet). Når det gjenstår 1 p før arb måler 23-25-28 (32-35) cm – avpass slik at dette er en p fra vrangen- felles det 2 m over fletten ved å strikke de 4 m i fletten vrang sammen 2 og 2. På neste p fra retten settes de ytterste 9-11-12 (12-13) m mot midt foran på 1 tråd til hals. Videre felles det til hals på beg av hver p fra halsen: 2 m 2 ganger og 1 m 2-2-3 (3-3) ganger = 62-67-74 (86-96) m tilbake på p (= skulder + erme). Fortsett M.2 og fell av når arb måler 27-29-33 (37-40) cm.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre men motsatt.

BAKSTK:
= 53-59-65 (71-77) m. Fortsett M.2 som før SAMTIDIG som det legges opp nye m til ermer i hver side, legg opp på slutten av hver p som på forstk = 143-155-171 (197-217) m. Når alle m er lagt opp fortsettes M.2 men de 10 ytterste m i hver side strikkes i riller (= oppbrettskant). Når arb måler 25-27-31 (35-38) cm felles de midterste 17-19-21 (23-23) m av til hals og hver skulder/erme strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 62-67-74 (86-96) m tilbake på p (= skulder + erme). Fell av når arb måler 27-29-33 (37-40) cm. Gjenta i den andre siden.

MONTERING:
Sy skulder/overermssømmene - sy kant i kant med små pene sting slik at sømmen ikke blir tykk. Sy underermssømmene. Sy i knappene. Brett opp de nederste 5 cm på hvert erme og sy evt oppbrettskanten fast med et par små sting.
HETTE:
Strikk opp fra retten ca 55 til 75 m rundt halsen (inkl m fra trådene foran) på rundp 4 med Merino Extra Fine. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes jevnt fordelt til 85-89-93 (97-101) m. Videre strikkes M.2 men de 6 ytterste m i hver side strikkes i rille - SAMTIDIG legges det opp 6 nye m på slutten av de 2 neste p til brettekant = 97-101-105 (109-113) m - disse strikkes i rille. Fortsett M.2 med 12 m rille i hver side til hetten måler 21-23-25 (27-28) cm og fell av. Brett hetten dobbel og sy sammen toppen. Brett de 6 ytterste rillem ut mot retten og sy brettekanten pent fast til halskanten i hver side med små sting.

= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p

Kommentarer / Spørsmål (98)

Jutta Kotamäki 16.01.2021 - 16:56:

Hei, teen oikeaa etukappaletta. Mitkä ovat keskiedun uloimmat silmukat?

Carolyn 04.01.2021 - 18:05:

When working on the sleeve ... "work 10 sts towards sleeve edge in garter st" ... is this garter stich for the cuff part of the sleeve at the bottom of the sleeve?

DROPS Design 05.01.2021 kl. 06:59:

Hi Carolyn, Yes that is correct, the garter stitch section will be the cuff when the jacket is assembled. Happy knitting!

Ulla Hein 18.11.2020 - 19:41:

Der er ikke nok garn til str. 3/4 år. Der er mindst 2 nøgler for lidt. Str og strikkefasthed passer. Jeg kan se at i har fået tilsvarende kommentarer. Er det svært at ændre i opskriften? I øvrigt en meget populær model. Hos os hedder den "Trøjen". Med venlig hilsen Ulla Hein

Veronica Pavel 17.10.2020 - 14:04:

Rabattre ensuite pour l'encolure en début de rang, tous les rangs à partir du milieu devant : 2 fois 2 m et 2-2-3 (3-3) fois 1 m Je suis un peu bloquee concernant la technique pour rabatrre. Pourriez vous svp m'aider? Je vous remercie!

DROPS Design 19.10.2020 kl. 10:21:

Bonjour Mme Pavel, pour le devant droit, vous tricotez d'abord les 9-11-12 (12-13) premières mailles sur l'endroit et les glissez en attente, terminez le rang sur l'endroit, tournez et tricotez le rang sur l'envers, tournez et rabattez maintenant en début de rang sur l'endroit: 2 x 2 m (= 2 mailles au début des 2 rangs sur l'endroit suivants) et 2-2-3 (3-3) fois 1 m (= 1 m au début des 2 ou 3 rangs sur l'endroit suivants). Pour le devant gauche, vous mettrez les mailles en attente et rabattrez pour l'encolure en début de rang sur l'envers. Bon tricot!

Vibeke Marschall 24.05.2020 - 15:05:

Hvorfor er der ikke garn nok. der mangler 1 ngl. surt

DROPS Design 26.05.2020 kl. 15:06:

Hej Vibeke, det har vi ikke hørt før... Det skal vi se på, men for at kunne gøre det er vi nødt til at spørge om følgende: Hvilken størrelse strikker du? Strikker du i DROPS Merino Extra Fine? Hvor mange masker har du på 10x10 cm?

Maria-Magdalena 29.03.2020 - 19:53:

Was machen ich denn mit den 10 Maschen die ich beim Ärmel auf eine Hilfsnadel gelegt habe?

DROPS Design 30.03.2020 kl. 11:45:

Liebe Marie-Magdalena, die 10 stillgelgten Maschen beim Vorderteil sind die Blende-Maschen + die 4 nächsten Maschen, die sind für Halsausschnitt stillgelegt und später bei der Kapuze gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Kathryn Royles 17.03.2020 - 15:45:

Can this pattern be done using normal needles instead of a circular needle?

DROPS Design 17.03.2020 kl. 16:42:

Dear Mrs Royles, yes it can - we use here a circular needle to get enough room for all stitches - read more here. Happy knitting!

Kathryn Royles 05.03.2020 - 13:29:

What does m.1 to m.3 mean in this pattern please?

DROPS Design 05.03.2020 kl. 14:14:

Dear Mrs Royles, M.1, M.2 and M.3 refer to the diagrams for the pattern (cables = M.1 and M.3, double seed stitch in height = M.2) - read more about diagrams here. Happy knitting!

Melanie 20.02.2020 - 10:12:

Vergeet mijn vorige vraag maar.... was op t verkeerde been gezet, het is al duidelijk

DROPS Design 20.02.2020 kl. 19:51:

Dag Melanie,

Oh, haha , ik zie nu pas deze opmerking. Bedankt voor de terugkoppeling en veel breiplezier!

Melanie 19.02.2020 - 17:36:

Op de foto lijkt het babyjasje in gerstekorrel te zijn gebreid, maar het patroon zegt ribbelsteek.... Klopt dit wel?

DROPS Design 20.02.2020 kl. 19:49:

Dag Melanie,

De boorden en biezen brei je in ribbelsteek, maar de rest brei je overwegen in Gerstekorrel volgens M.2. Bij elk onderdeel staat aangegeven wanneer je ribbelsteek breit en wanneer gerstelkorrel (en kabels).

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-5

b19-5 Little Pixie Jacket

Stephanie, United Kingdom

Little Pixie Jacket

sbreton, United States