DROPS Extra / 0-610

Love Glove by DROPS Design

DROPS muff eller kärleksvante med mönster i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr EE-292
--------------------------------------------------------
Storlek: S-M/L
Garnåtgång: DROPS ESKIMO från Garnstudio

Muff: 150-150 g nr 08, röd
50-50 g nr 01, natur
Eller:
Kärleksvante: 100-100 g nr 08, röd
50-50 g f nr 01, natur

DROPS STRUMPST NR 7 mm (Strl S) eller NR 8 mm (Strl M/L) - eller det st.nr du måste använda för att få 12 m x 16 v slätst (Strl S) eller 11 m x 15 v i slätst (Strl M/L) på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 6 mm (Strl S) eller NR 7 mm (Strl M/L) - till resår.
DROPS VIRKNÅL NR 10 mm – till virkad snodd (endast till muffen).

Garnet till detta mönstret kostar 72kr. Läs mer.

Instruktioner

MINSKNINGSTIPS:
Starta minskn 1 m före markören i varje sida: Sätt 1 m på en hj.st bakom arb, lyft 1 m, sätt m från hj.st tillbaka på vänster st, sticka 2 rm tills, drag den lyfta m över = 2 m minskade. Det minskas 1 gång i varje sida = 4 m minskade på varje v.

MÖNSTER:
Se diagr M.1 (= 6 m).
--------------------------------------------------------

MUFF/KÄRLEKSVANTE:
Strl S stickas på strumpst 6 och 7 mm.
Strl M/L stickas på strumpst 7 och 8 mm.
Resårmuddarna stickas var för sig. Sedan sätts de ihop och muffen/vanten stickas vidare i ett. Arb stickas runt på strumpst.

Lägg upp 21 m på strumpst 6-7 mm med röd. Sticka 1 räta v, sedan stickas det resår 1 rm/ 2 am. När arb mäter 8 cm stickas det 1 räta v SAMTIDIGT som det ökas 9 m jämnt fördelat (det ökas med 1 omslag mellan ca varannan och var 3:e m) = 30 m.
På nästa v stickas omslagen vridna räta (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för i de främre för att undvika hål).
Byt till strumpst nr 7-8. Sticka M.1 över alla m – se förkl ovan! Sedan stickas det 1 v med röd, SAMTIDIGT som den sista m maskas av = 29 m. Sätt alla m på 1 tråd.
Sticka 1 resårmudd till på samma sätt.

Sätt ihop muddarna på strumpst nr 7-8. Sticka 1 v i slätst över alla m = 58 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sätt två markörer i arb, en i den 29:e m och en i den sista m på v (= mitt fram och mitt bak). Fortsätt i slätst, SAMTIDIGT som det på nästa v minskas på varje sida av markörerna – LÄS MINSKN.TIPS!
Upprepa minskn på vartannat v totalt 5 ggr = 38 m. Sticka 1 v utan att minska. Sätt 2 nya markörer i arb, i den 10:e m och i den 29:e m räknat från mitt fram (= i varje sida). På nästa v minskas på varje sida av de nya markörerna – LÄS MINSKN.TIPS!
Upprepa minskn på vartannat v totalt 8 ggr = 6 m kvar. Klipp tråden, drag tråden genom de resterande m och drag åt och fäst.

MONTERING:
Sy ihop de avm m kant i kant överst på resårmuddarna.

VIRKAD SNODD (endast till muffen):
Virka en 120 cm lång snodd av lm med 2 trådar röd på virknål nr 10 mm. Snodden sys fast på insidan av varje mudd i sidan mot mot tummen.

DROPS vantar med mönster i ”Eskimo”.
DROPS design: Modell nr EE-293
--------------------------------------------------------
Storlek: S-M/L
Garnåtgång: DROPS ESKIMO från Garnstudio
100-100 g nr 08, röd
50-50 g nr 01, natur

DROPS STRUMPST NR 7 mm (Strl S) eller NR 8 mm (Strl M/L) - eller det st.nr du måste använda för att få 12 m x 16 v slätst (Strl S) eller 11 m x 15 v i slätst (Strl M/L) på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 6 mm (Strl S) eller NR 7 mm (Strl M/L) - till resår.
------------------------------------------------------
MINSKNINGSTIPS:
Starta minskn 1 m före markören i varje sida: Sätt 1 m på en hj.st bakom arb, lyft 1 m, sätt m från hj.st tillbaka på vänster st, sticka 2 rm tills, drag den lyfta m över = 2 m minskade. Det minskas 1 gång i varje sida = 4 m minskade på varje v.

MÖNSTER:
Se diagram M.1 (= 6 m).
--------------------------------------------------------

VÄNSTER VANTE:
Strl S stickas på strumpst 6 och 7 mm.
Strl M/L stickas på strumpst 7 och 8 mm.
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 21 m på strumpst nr 6-7 med röd. Sticka 1 räta v, sedan stickas det resår 1 rm/2 am.
När arb mäter 8 cm stickas det 1 räta v SAMTIDIGT som det ökas 3 m jämnt fördelat (det ökas med 1 omslag efter var 7:e m. På nästa v stickas omslagen vridna räta, dvs det stickas i bakre maskbågarna för att slippa hål) = 24 m.
Byt till strumpst nr 7-8. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka M.1 över alla m – se förkl ovan! Sätt en markör i den 9:e m. När M.1 är stickad 1 gång på höjden fortsätts det med röd. När arb mäter 14 cm ökas det med 1 omslag på varje sida av m med markören till tumkil. På nästa v stickas omslagen vridna räta. Upprepa ökningen på nästa v = 5 m i tumkilen. Sticka 2-3 v utan ökning. Sedan sätts de 5 tum-m på 1 tråd. Lägg upp 1 ny m bakom m på tråden = 24 m. Sätt två markörer i arb, i den 1:a m och i den 13:e m (= i varje sida).
Fortsätt i slätstickn. När arb mäter 24-26 cm minskas på varje sida av m med markörer i – LÄS MINSKN.TIPS! Upprepa minskn på varje v totalt 5 ggr = 4 m kvar.
Klipp tråden, drag den genom de resterande m och drag åt och fäst.

TUMME:
Sätt de 5 tum-m tillbaka på strumpst nr 7-8. Sticka upp 5 m bakom tummen = 10 m. Fortsätt runt i slätst tills tummen mäter 5-6 cm. Sätt två markörer i tummen, i den 1:a m och i den 6:e m (= i varje sida). På nästa v minskas på varje sida av m med markörer i – LÄS MINSKN.TIPS! Upprepa minskn på nästa v = 2 m kvar.
Klipp tråden, drag den genom de resterande m och drag åt och fäst.

HÖGER VANTE:
Lägg upp och sticka som vänster vante, men motsatt. Sätt markören i den 4:e m för ökning till tumkil.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-610) för mått och uträkningar.

RachelleLoyer 11.11.2018 - 18:16:

Je n'arrive pas à comprendre la diminution, est ce que ça doit être fait en une seul fois, ou une diminution 2 end. Ens. Avant le marqueur et une diminution aille glissé après le marqueur pour réussir à obtenir 4 diminutions par rang. Merci de votre aide.

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:27:

Bonjour Mme Loyer, vous diminuez 2 m à chaque marqueur comme expliqué sous DIMINUTIONS (voir aussi vidéo) - vous allez ainsi diminuer 1 m de chaque côté de chaque marqueur, soit 2 m à chaque marqueur et donc 4 m au total sur le tour. Bon tricot!

Birgit Hoffmann 21.10.2014 - 16:11:

Synes der mangler opskrift på selve vanten med tommeltotten??? Findes den ikke????

DROPS Design 21.10.2014 kl. 16:14:

Hej Birgit. Se lige det link jeg tilföjede i mit svar lige för ;-)

Birgit Hoffmann 18.10.2014 - 17:48:

Hej Jeg strikker i forvejen meget løs og trods det blev en muffedisse på pind 8 til et barn.... Hvad gør jeg mon forkert? Desuden synes jeg ikke der er en opskrift på den enkelte vantes tommeltot???? Hvordan strikker man den?? Mvh Birgit Hoffmann

DROPS Design 21.10.2014 kl. 16:10:

Hej Birgit. Strikkede du med det angivne garn og med den rette strikkefasthed? Opskriften paa vanten er under Extra 0-613

Merike 08.12.2013 - 21:57:

Kuidas täpselt käib: "Tõsta mõlemad randmeosad koos 7-8 mm varrastele"? kas on mõeldud ikka sukavardaid? mitu silmust peab olema igal vardal ja kuidas 2 randmeosa omavahel kokku sobitada?

DROPS Design 14.01.2014 kl. 17:13:

Sellest hetkest kootakse mõlemad kindad ühe suure ringina. Kuna neil pole pöidlaid, siis pange lihtsalt ringialgused kokku ja hakkake ringselt kuduma vastavalt juhendile.

Ewa 12.01.2013 - 19:24:

Natürlich! Weiter unten!

Birgit Ax 11.01.2013 - 10:17:

Hallo, habe den Muff fertig, gibt es für die Handschuhe (Daumen usw.) auch eine Anleitung? LG Birgit Ax

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:09:

Liebe Birgit - da hat damals unsere Übersetzerin wohl etwas vergessen. Wir kümmern uns darum, sobald die Sommerkollektion übersetzt ist. Entschuldigen Sie das Versehen!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-610