DROPS / 120 / 30

Diamonds in the Sun by DROPS Design

Hæklet DROPS kjole i ”Safran” med hulmønster og knapper i ryggen. Str: XS til XXL

DROPS design: Model nr E-148
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS - S - M - L - XL – XXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
450-500-550-600-650-700 gr f.nr 50, isblå.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 23 st i bredden og 12 rækker i højden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP nr 521: 10 stk.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 89.5kr. Læs mere.
HÆKLETIPS:
Vend hver række med 3 lm – OBS: Disse 3 lm erstatter ikke første st, men kommer i tillæg.
MØNSTER:
Se diag M.1 til M.3 – OBS: Sørg for at længden på 1 lm bliver samme som bredden på 1 st ellers vil arb trække sig sammen hvor der hækles mønster.
INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind ved at hækle 2 st sammen således: Hækl 1 st i første m, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men ved sidste gennemtræk trækkes tråden igennem alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------
KJOLE:
Arb hækles frem og tilbage fra midt bagpå og syes sammen i ryggen bagefter.
Hækl 304-334-364-394-424-454 lm (inkl 3 lm til at vende med) med Safran på nål 3. Første række hækles således: 1 st i 4.lm, 1 st i hver af de 4 næste lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud og slut af med 1 st i sidste lm = 242-266-290-314-338-362 st (+ 3 lm). Læs HÆKLETIPS! Videre hækles der således: 1 st, M.1 10-11-12-13-14-15 gange og 1 st i sidste st.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Efter M.1 fortsættes der med 1 st i hver st opad – SAMTIDIG sættes der 8 mærker i arb således: Første efter 16-18-19-20-22-23 st, derefter skal der være 30-33-36-39-42-45 st mellem hvert mærke, der vil da blive 16-17-19-21-22-24 st efter sidste mærke. SAMTIDIG på 2.række efter M.1 tages der 1 st ind på højre side af alle mærker – SE INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver 4.række totalt 12 gange – OBS: Der tages ind på skiftevis venstre og højre side af alle mærker = 146-170-194-218-242-266 st.
Når arb måler 50 cm (indtagningerne skal nu være færdige, men lad mærkerne sidde i) hækles M.1 igen (= 6-7-8-9-10-11 rapporter) med 1 st i hver side. Efter M.1 fortsættes der med 1 st i hver st – SAMTIDIG på 1.række efter M.1 tages der 1 st ud på højre side af hvert mærke – tag ud ved at hækle 2 st i 1 st. Gentag udtagningen på hver 2.-2.-2.-3.-3.-3.række totalt 4 gange – OBS: Tag ud på skiftevis venstre og højre side af mærkerne = 178-202-226-250-274-298 st.
Når arb måler ca 70-71-72-73-74-75 cm hækles næste række således (afpas så næste række bliver fra vrangen i str XS, M og XL og fra retsiden i str S, L og XXL):

STR XS:
Første række hækles fra vrangen: 1 st i hver af de første 45 st, M.2B – start i venstre side af diag – se pil for rigtig str (= 44 m, sidste m = 1 lm, da springes der over 1 st), M.2A - start i venstre side af diag – se pil for rigtig str (= 44 m, første m = 1 lm, da springes der over 1 st) og derefter 1 st i hver af de 45 sidste st. Hækl 3 rækker til på samme måde.
HØJRE SIDE:
Næste række hækles således (fra vrangen): M.3B over de første 45 m (start på rækken markeret med 1 pil), derefter fortsættes M.2B samtidig med at der tages ind til hals som vist i diag.
Når M.3B er færdig fortsættes der at hækle og tage ind efter M.2B til der er 10 m tilbage øverst (= strop). Hækl frem og tilbage over disse m som diag viser til stroppen måler ca 29 cm - prøv kjolen for at se om stroppen er lang nok, klip tråden.
VENSTRE SIDE:
Hækl som højre men modsat, dvs at der startes midt foran (= vrangen) således: M.2A over første 44 m og derefter M.3A over de sidste 45 m. Når M.3A er færdig hækles der km over disse m frem til M.2A, hækl diag færdig og stroppen lige så lang som i højre side.

STR S:
Første række hækles fra retsiden: 1 st i hver af de 51 første st, M.2A – start i højre side af diag - se pil for rigtig str (= 50 m, sidste m = 1 lm, da springes der over 1 st), M.2B – start i højre side af diag - se pil for rigtig str (= 50 m, første m = 1 lm, da springes der over 1 st) og derefter 1 st i hver af de 51 sidste st. hækl 3 rækker til på samme måde.
VENSTRE SIDE:
Næste række hækles således (= retsiden): M.3A over de 51 første st, derefter fortsættes M.2A samtidig med at der tages ind til hals som vist i diag. Efter 3 rækker er M.3A færdig og der fortsættes at hækle og tage ind men kun over m i M.2A til der er 10 m tilbage øverst (= strop). Hækl frem og tilbage over disse m som diag viser til stroppen måler ca 31 cm – prøv kjolen for at se om stroppen er lang nok, klip tråden.
HØJRE SIDE:
Hækl som venstre side men modsat, dvs at der startes midt foran (= retsiden) således: M.2B over første 50 m, derefter hækles M.3B over de sidste 51 m. Når M.3B er færdig hækles der km over alle m hen til M.2B – hækl diag færdig og stroppen lige så lang som i venstre side.

STR M:
Første række hækles fra vrangen: 1 st i hver af de første 57 st, M.2B – start i venstre side af diag – se pil for rigtig str (= 56 m, sidste m = 1 lm, da springes der over 1 st), M.2A - start i venstre side af diag – se pil for rigtig str (= 56 m, første m = 1 lm, da springes der over 1 st) og derefter 1 st i hver af de 57 sidste st. Hækl 3 rækker til på samme måde.
HØJRE SIDE:
Næste række hækles således (fra vrangen): M.3B over de første 57 st, derefter fortsættes M.2B samtidig med at der tages ind til hals som vist i diag. Når M.3B er færdig fortsættes der at hækle og tage ind efter diag til der er 10 m tilbage øverst (= strop). Hækl frem og tilbage over disse m som diag viser til stroppen måler ca 33 cm - prøv kjolen for at se om stroppen er lang nok, klip tråden.
VENSTRE SIDE:
Hækl som højre men modsat, dvs at der startes midt foran (= vrangen) således: M.2A over første 56 m og derefter M.3A over de sidste 57 m. Når M.3A er færdig hækles der km over disse m frem til M.2A, hækl diag færdig og stroppen lige så lang som i højre side.

STR L:
Første række hækles fra retsiden: 1 st i hver af de 63 første st, M.2A – start i højre side af diag - se pil for rigtig str (= 62 m, sidste m = 1 lm, da springes der over 1 st), M.2B – start i højre side af diag - se pil for rigtig str (= 62 m, første m = 1 lm, da springes der over 1 st) og derefter 1 st i hver af de 63 sidste st. hækl 3 rækker til på samme måde.
VENSTRE SIDE:
Næste række hækles således (= retsiden): M.3A over de 63 første st, derefter fortsættes M.2A samtidig med at der tages ind til hals som vist i diag. Efter 3 rækker er M.3A færdig og der fortsættes at hækle og tage ind men kun over m i M.2A til der er 10 m tilbage øverst (= strop). Hækl frem og tilbage over disse m som diag viser til stroppen måler ca 33 cm – prøv kjolen for at se om stroppen er lang nok, klip tråden.
HØJRE SIDE:
Hækl som venstre side men modsat, dvs at der startes midt foran således: M.2B over første 62 m, derefter hækles M.3B over de sidste 63 m. Når M.3B er færdig hækles der km over alle m hen til M.2B – hækl diag færdig og stroppen lige så lang som i venstre side.

STR XL:
Første række hækles fra vrangen: 1 st i hver af de første 69 st, M.2B – start i venstre side af diag – se pil for rigtig str (= 68 m, sidste m = 1 lm, da springes der over 1 st), M.2A - start i venstre side af diag – se pil for rigtig str (= 68 m, første m = 1 lm, da springes der over 1 st) og derefter 1 st i hver af de 69 sidste st. Hækl 3 rækker til på samme måde.
HØJRE SIDE:
Næste række hækles således (fra vrangen): M.3B over de første 69 st, derefter fortsættes M.2B samtidig med at der tages ind til hals som vist i diag. Når M.3B er færdig fortsættes der at hækle og tage ind efter diag til der er 10 m tilbage øverst (= strop). Hækl frem og tilbage over disse m som diag viser til stroppen måler ca 35 cm - prøv kjolen for at se om stroppen er lang nok, klip tråden.
VENSTRE SIDE:
Hækl som højre men modsat, dvs at der startes midt foran (= vrangen) således: M.2A over de første 68 m og derefter M.3A over de sidste 69 m. Når M.3A er færdig hækles der km over disse m frem til M.2A, hækl diag færdig og stroppen lige så lang som i højre side.

STR XXL:
Første række hækles fra retsiden: 1 st i hver af de 75 første st, M.2A – start i højre side af diag - se pil for rigtig str (= 74 m, sidste m = 1 lm, da springes der over 1 st), M.2B – start i højre side af diag - se pil for rigtig str (= 74 m, første m = 1 lm, da springes der over 1 st) og derefter 1 st i hver af de 75 sidste st. Hækl 3 rækker til på samme måde.
VENSTRE SIDE:
Næste række hækles således (= retsiden): M.3A over de 75 første st, derefter fortsættes M.2A samtidig med at der tages ind til hals som vist i diag. Efter 3 rækker er M.3A færdig og der fortsættes at hækle og tage ind men kun over m i M.2A til der er 10 m tilbage øverst (= strop). Hækl frem og tilbage over disse m som diag viser til stroppen måler ca 35 cm – prøv kjolen for at se om stroppen er lang nok, klip tråden.
HØJRE SIDE:
Hækl som venstre side men modsat, dvs at der startes midt foran således: M.2B over de første 74 m, derefter hækles M.3B over de sidste 75 m. Når M.3B er færdig hækles der km over alle m hen til M.2B – hækl diag færdig og stroppen lige så lang som i venstre side.

ALLE STR - MONTERING:
Sy kjolen sammen midt bagpå yderst i kanten i yderste led af yderste m – start nederst og sy til der er ca 33 cm tilbage af åbningen øverst.
Sy skulderstropperne yderst i kanten på hver side af rygstk – stropperne skal starte ca 9-10-11-12-13-14 cm fra midt bagpå.
KNAPPEKANT: Hækl 3 rækker med fm langs venstre side af åbningen midt bagpå.
KNAPHULLER: Hækl således langs højre side af åbningen midt bagpå – start øverst: 1 fm i første m, 3 lm, spring over 1 cm, 1 fm i næste m, * hækl fm i 2½ cm, 3 lm, spring over 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* totalt 9 gange = 10 knaphuller.
PICOTKANTER: Hækl rundt i halsen – start midt bagpå - således: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første lm (= 1 picot), spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.
Hækl på samme måde rundt om ærmegabene og nederst rundt om kjolen.

= 1 km

Kommentarer (39)

Skriv din kommentar her!

Jenny 05.06.2018 - 21:47:

Hallo, ich bin beim Bustier angekommen. Warum soll ich die erste Reihe vom Muster ‚3 mal so häkeln‘? Stimmt das wirklich? Die Stelle sieht auf dem Bild ganz anders aus.

DROPS Design 06.06.2018 kl. 09:54:

Liebe Jenny, es werden die 4 ersten Reihe in M.2B/M.3B gehäkelt, siehe im Diagram welche Maschen/Reihen (je nach der Größe wird Diagram früher oder später anfangen/enden). Viel Spaß beim häkeln!

Bauer Monika 27.05.2017 - 17:15:

Hallo! stimmt die luftmaschenanzahl zu beginn wirklich? wenn ich mit einem garn (23 Stb auf 10 cm) die 454 luftmaschen mache, komme ich doppelt rein

DROPS Design 29.05.2017 kl. 09:16:

Liebe Frau Bauer, zu vermeiden daß die Lmkette am Anfang zu eng wird, häkelt man mehr Lm (= 454) als man dann Stb am Ende der 1. Reihe hat (= 362 Stb). Viel Spaß beim häkeln!

Annica 09.03.2017 - 13:11:

Jag virkar med drops

Lynn Neering 04.06.2016 - 00:47:

Can you give me an idea of what the sizes are? Example; small is a 6/8, medium a 10/12, etc.?? Something like that..... Mahalo

DROPS Design 06.06.2016 kl. 08:50:

Dear Mrs Neering, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements for each size - in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more and convert into inch here. Happy knitting!

Joyce Pearson 14.05.2016 - 03:10:

Diamonds Jubilee

Nicole Marshall 16.03.2016 - 20:34:

When beginning the decrease on row 2 after M.1 it says to dec 1 doc to the right of all markers. The next step states "Repeat the dec on every 4th row a total of 12 times, NOTE: Dec to right and left alter. Of markers". Does this mean row 2 dec to right of marker, row 6 dec to left of markers, row 10 dec to right, row 14 dec to left, etc?

DROPS Design 16.03.2016 kl. 23:58:

Dear Mrs Marshall, on 1st row with dec, you will dec on the right side of markers, then on next dec row, you will dec on the left of markers and repeat these dec, alternately dec on the right side and on the left side of the markers. Happy crocheting!

Nicole Marshall 27.02.2016 - 02:20:

Does tr mean US double crochet or a true treble crochet stitch?

DROPS Design 27.02.2016 kl. 16:18:

Dear Mrs Marshall, be sure you are reading pattern in US-English with US-crochet terminology, and click here to get both US/UK-crochet terminology. Happy crocheting!

Grethe Myklebust 09.01.2016 - 14:14:

Sliter med å tolke diagrammene for brystpartiet. Skal jeg hekle det som er innenfor klammen for den størrelsen jeg har valgt? Men hva indikerer da pilen til høyre? Er det indikasjon på hvor høyt oppe på mønsteret størrelsen starter? Altså at det som er nedenfor pilen er for større størrelser?

DROPS Design 26.01.2016 kl. 13:52:

Hej Grethe, Ja det stemmer, du starter din størrelse på den række pilen er og så hækler du indenfor klammerne for din størrelse. God fornøjelse!

Eman Elsayed 31.03.2015 - 00:31:

We need more explanation for this patterns Please and we ask if you can translate it into Arabic.

Sandra 21.03.2015 - 21:13:

De tip bij het haken is mij bij dit patroon niet duidelijk. Normaal haak je de lossen ipv het eerste stokje, nu zou je hem extra moeten doen. Betekent dit dat ik in de eerste steek van de toer (na het keren) niet allen de drie lossen heb zitten, maar ook nog een stokje, zodat ik dus eigenlijk iedere toer 1 steek meerder? Of sla ik toch gewoon de eerste steek over en haak ik dan het beschreven stokje?

DROPS Design 24.03.2015 kl. 15:08:

Hoi Sandra. Voor dit patroon vervang je inderdaad niet het eerste stk door 3 l. Je keert met 3 l en haakt dan ook een stokje in het eerste stokje.

Kommentere opskrift DROPS 120-30