DROPS / 120 / 30

Diamonds in the Sun by DROPS Design

Heklet DROPS kjole i ”Safran” med hullmønster og knapper i ryggen. Str: XS til XXL

Stikkord: hullmønster, kjoler,
DROPS design: Modell nr E-148
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS - S - M - L - XL – XXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
450-500-550-600-650-700 gr f.nr 50, isblå.

DROPS HEKLENÅL nr 3 - eller den nåla du må bruke for å få 23 st i bredden og 12 rader i høyden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 521: 10 stk.
--------------------------------------------------------

DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 12.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 120kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLETIPS:
Snu hver rad med 3 lm – NB: Disse 3 lm erstatter ikke første st, men kommer i tillegg.
MØNSTER:
Se diag M.1 til M.3 – NB: Pass på at lengden på 1 lm blir det samme som bredden på 1 st ellers vil arb trekke seg sammen der det hekles mønster.
FELLETIPS:
Fell ved å hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i første m, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste m men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 3 m på nåla.
--------------------------------------------------------
KJOLE:
Arb hekles frem og tilbake fra midt bak og sys sammen i ryggen etterpå.
Hekle 304-334-364-394-424-454 lm (inkl 3 lm til å snu med) med Safran på nål 3. Første rad hekles slik: 1 st i 4.lm, 1 st i hver av de 4 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 4 neste lm *, gjenta fra *-* ut raden og avslutt med 1 st i siste lm = 242-266-290-314-338-362 st (+ 3 lm). LES HEKLETIPS! Videre hekles det slik: 1 st, M.1 10-11-12-13-14-15 ganger og 1 st i siste st.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Etter M.1 fortsettes det med 1 st i hver st oppover – SAMTIDIG settes det 8 merker i arb slik: Første etter 16-18-19-20-22-23 st, deretter skal det være 30-33-36-39-42-45 st mellom hvert merke, det vil da bli 16-17-19-21-22-24 st etter siste merke. SAMTIDIG på 2.rad etter M.1 felles det 1 st på høyre side av alle merkene – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 4.rad totalt 12 ganger – NB: Det felles annenhver gang på venstre og høyre side av alle merkene = 146-170-194-218-242-266 st.
Når arb måler 50 cm (fellingene skal nå være ferdige, men la merkene fortsatt sitte i) hekles M.1 igjen (= 6-7-8-9-10-11 rapporter) med 1 st i hver side. Etter M.1 fortsettes det med 1 st i hver st – SAMTIDIG på 1.rad etter M.1 økes det 1 st på høyre side av hvert merke – øk ved å hekle 2 st i 1 st. Gjenta økningen på hver 2.-2.-2.-3.-3.-3.rad totalt 4 ganger – NB: Øk vekselvis på venstre og høyre side av merkene = 178-202-226-250-274-298 st.
Når arb måler ca 70-71-72-73-74-75 cm hekles neste rad slik (avpass slik at neste rad blir fra vrangen i str XS, M og XL og fra retten i str S, L og XXL):

STR XS:
Første rad hekles fra vrangen: 1 st i hver av de første 45 st, M.2B – start i venstre side av diag – se pil for riktig str (= 44 m, siste m = 1 lm, da hoppes det over 1 st), M.2A - start i venstre side av diag – se pil for riktig str (= 44 m, første m = 1 lm, da hoppes det over 1 st) og deretter 1 st i hver av de 45 siste st. Hekle 3 rader til på samme måte.
HØYRE SIDE:
Neste rad hekles slik (fra vrangen): M.3B over de første 45 m (start på raden markert med 1 pil), deretter fortsettes M.2B samtidig som det felles til hals som vist i diag.
Når M.3B er ferdig fortsettes det å hekle og felle etter M.2B til det er 10 m igjen øverst (= stropp). Hekle frem og tilbake over disse m som diag viser til stroppen måler ca 29 cm - prøv kjolen på for å se om stroppen er passe lang, klipp tråden.
VENSTRE SIDE:
Hekle som høyre men motsatt, dvs at det startes å hekle fra midt foran (= vrangen) slik: M.2A over første 44 m og deretter M.3A over de siste 45 m. Når M.3A er ferdig hekles det kjm over disse m frem til M.2A, hekle diag ferdig og stroppen like lang som på høyre side.

STR S:
Første rad hekles fra retten: 1 st i hver av de 51 første st, M.2A – start i høyre side av diag - se pil for riktig str (= 50 m, siste m = 1 lm, da hoppes det over 1 st), M.2B – start i høyre side av diag - se pil for riktig str (= 50 m, første m = 1 lm, da hoppes det over 1 st) og deretter 1 st i hver av de 51 siste st. Hekle 3 rader til på samme måte.
VENSTRE SIDE:
Neste rad hekles slik (= retten): M.3A over de 51 første st, deretter fortsettes M.2A samtidig som det felles til hals som vist i diag. Etter 3 rader er M.3A ferdig og det fortsettes og hekle og felle over kun m i M.2A til det er 10 m igjen øverst (= stropp). Hekle frem og tilbake over disse m som diag viser til stroppen måler ca 31 cm – prøv kjolen på for å se om stroppen er passe lang, klipp tråden.
HØYRE SIDE:
Hekle som venstre side men motsatt, dvs at det startes å hekle fra midt foran (= retten) slik: M.2B over første 50 m, deretter hekles M.3B over de siste 51 m. Når M.3B er ferdig hekles det kjm over alle m bort til M.2B – hekle diag ferdig og stroppen like lang som på venstre side.

STR M:
Første rad hekles fra vrangen: 1 st i hver av de første 57 st, M.2B – start i venstre side av diag – se pil for riktig str (= 56 m, siste m = 1 lm, da hoppes det over 1 st), M.2A - start i venstre side av diag – se pil for riktig str (= 56 m, første m = 1 lm, da hoppes det over 1 st) og deretter 1 st i hver av de 57 siste st. Hekle 3 rader til på samme måte.
HØYRE SIDE:
Neste rad hekles slik (fra vrangen): M.3B over de første 57 st, deretter fortsettes M.2B samtidig som det felles til hals som vist i diag. Når M.3B er ferdig fortsettes det og hekle og felle etter diag til det er 10 m igjen øverst (= stropp). Hekle frem og tilbake over disse m som diag viser til stroppen måler ca 33 cm - prøv kjolen på for å se om stroppen er passe lang, klipp tråden.
VENSTRE SIDE:
Hekle som høyre men motsatt, dvs at det startes å hekle fra midt foran (= vrangen) slik: M.2A over første 56 m og deretter M.3A over de siste 57 m. Når M.3A er ferdig hekles det kjm over disse m frem til M.2A, hekle diag ferdig og stroppen like lang som på høyre side.

STR L:
Første rad hekles fra retten: 1 st i hver av de 63 første st, M.2A – start i høyre side av diag - se pil for riktig str (= 62 m, siste m = 1 lm, da hoppes det over 1 st), M.2B – start i høyre side av diag - se pil for riktig str (= 62 m, første m = 1 lm, da hoppes det over 1 st) og deretter 1 st i hver av de 63 siste st. Hekle 3 rader til på samme måte.
VENSTRE SIDE:
Neste rad hekles slik (= retten): M.3A over de 63 første st, deretter fortsettes M.2A samtidig som det felles til hals som vist i diag. Etter 3 rader er M.3A ferdig og det fortsettes og hekle og felle over kun m i M.2A til det er 10 m igjen øverst (= stropp). Hekle frem og tilbake over disse m som diag viser til stroppen måler ca 33 cm – prøv kjolen på for å se om stroppen er passe lang, klipp tråden.
HØYRE SIDE:
Hekle som venstre side men motsatt, dvs at det startes å hekle fra midt foran slik: M.2B over første 62 m, deretter hekles M.3B over de siste 63 m. Når M.3B er ferdig hekles det kjm over alle m bort til M.2B – hekle diag ferdig og stroppen like lang som på venstre side.

STR XL:
Første rad hekles fra vrangen: 1 st i hver av de første 69 st, M.2B – start i venstre side av diag – se pil for riktig str (= 68 m, siste m = 1 lm, da hoppes det over 1 st), M.2A - start i venstre side av diag – se pil for riktig str (= 68 m, første m = 1 lm, da hoppes det over 1 st) og deretter 1 st i hver av de 69 siste st. Hekle 3 rader til på samme måte.
HØYRE SIDE:
Neste rad hekles slik (fra vrangen): M.3B over de første 69 st, deretter fortsettes M.2B samtidig som det felles til hals som vist i diag. Når M.3B er ferdig fortsettes det og hekle og felle etter diag til det er 10 m igjen øverst (= stropp). Hekle frem og tilbake over disse m som diag viser til stroppen måler ca 35 cm - prøv kjolen på for å se om stroppen er passe lang, klipp tråden.
VENSTRE SIDE:
Hekle som høyre men motsatt, dvs at det startes å hekle fra midt foran (= vrangen) slik: M.2A over de første 68 m og deretter M.3A over de siste 69 m. Når M.3A er ferdig hekles det kjm over disse m frem til M.2A, hekle diag ferdig og stroppen like lang som på høyre side.

STR XXL:
Første rad hekles fra retten: 1 st i hver av de 75 første st, M.2A – start i høyre side av diag - se pil for riktig str (= 74 m, siste m = 1 lm, da hoppes det over 1 st), M.2B – start i høyre side av diag - se pil for riktig str (= 74 m, første m = 1 lm, da hoppes det over 1 st) og deretter 1 st i hver av de 75 siste st. Hekle 3 rader til på samme måte.
VENSTRE SIDE:
Neste rad hekles slik (= retten): M.3A over de 75 første st, deretter fortsettes M.2A samtidig som det felles til hals som vist i diag. Etter 3 rader er M.3A ferdig og det fortsettes og hekle og felle over kun m i M.2A til det er 10 m igjen øverst (= stropp). Hekle frem og tilbake over disse m som diag viser til stroppen måler ca 35 cm – prøv kjolen på for å se om stroppen er passe lang, klipp tråden.
HØYRE SIDE:
Hekle som venstre side men motsatt, dvs at det startes å hekle fra midt foran slik: M.2B over første 74 m, deretter hekles M.3B over de siste 75 m. Når M.3B er ferdig hekles det kjm over alle m bort til M.2B – hekle diag ferdig og stroppen like lang som på venstre side.

ALLE STR - MONTERING:
Sy sammen kjolen midt bak kant i kant i ytterste ledd av ytterste m – start nederst og sy til det gjenstår ca 33 cm åpning øverst.
Sy skulderstroppene til kant i kant på hver side av bakstk – stroppene skal starte ca 9-10-11-12-13-14 cm fra midt bak.
KNAPPESTOLPE: Hekle 3 rader med fm langs venstre side av åpningen midt bak.
KNAPPHULLSHEMPER: Hekle slik langs høyre side av åpningen midt bak – start øverst: 1 fm i første m, 3 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i neste m, * hekle fm i 2½ cm, 3 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* totalt 9 ganger = 10 knapphullshemper.
PICOTKANTER: Hekle rundt halsringen – start midt bak - slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første lm (= 1 picot), hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
Hekle på samme måte rundt ermhullene og nederst rundt kjolen.

= 1 kjm

Kommentarer / Spørsmål (42)

Darlene Toliver-Rollins 18.09.2019 - 19:53:

I think the dress is beautiful and I would love it to be the second one of your patterns I want to make, but This is the most confusing pattern I have ever attempted. Even the diagram becomes a hot mess with the way the instructions are written. I will attempt to make it at some point when I have time to write you for every row.

Debbie 08.07.2019 - 18:27:

I am now at the 3A part of the pattern and am not sure how to go about it. The diagram for m 3A shows 6 stitches and 4 rows with an arrow next to one of the rows. The directions say to m3a on the first 51 but I’m not sure what it is that I’m supposed to crochet. Thank you.

DROPS Design 09.07.2019 kl. 08:30:

Dear Debbie, M.3A is worked over 6 stitches (= 1dc in first dc, 2 ch, skip 2 dc, 1 dc in next dc, 2 ch, skip 2 dc), you repeat M.3A a total of 8 times, then work half a repeat (= 1 dc in next dc, 2 ch, skip 2 dc) and work now M.2A (see diagram for your size). After 3 rows, M.3A is finished, continue wokring only M.2A until 10 sts remain. Happy crocheting!

Agnieszka 29.06.2019 - 19:47:

Dzień Dobry, Bardzo proszę o przetłumaczenie wzoru na tę piękną sukienkę na j. polski :)

DROPS Design 30.06.2019 kl. 16:09:

Witaj Agnieszko! Do końca tygodnia wzór w języku polskim będzie dostępny. Pozdrawiamy!

Jenny 05.06.2018 - 21:47:

Hallo, ich bin beim Bustier angekommen. Warum soll ich die erste Reihe vom Muster ‚3 mal so häkeln‘? Stimmt das wirklich? Die Stelle sieht auf dem Bild ganz anders aus.

DROPS Design 06.06.2018 kl. 09:54:

Liebe Jenny, es werden die 4 ersten Reihe in M.2B/M.3B gehäkelt, siehe im Diagram welche Maschen/Reihen (je nach der Größe wird Diagram früher oder später anfangen/enden). Viel Spaß beim häkeln!

Bauer Monika 27.05.2017 - 17:15:

Hallo! stimmt die luftmaschenanzahl zu beginn wirklich? wenn ich mit einem garn (23 Stb auf 10 cm) die 454 luftmaschen mache, komme ich doppelt rein

DROPS Design 29.05.2017 kl. 09:16:

Liebe Frau Bauer, zu vermeiden daß die Lmkette am Anfang zu eng wird, häkelt man mehr Lm (= 454) als man dann Stb am Ende der 1. Reihe hat (= 362 Stb). Viel Spaß beim häkeln!

Annica 09.03.2017 - 13:11:

Jag virkar med drops

Lynn Neering 04.06.2016 - 00:47:

Can you give me an idea of what the sizes are? Example; small is a 6/8, medium a 10/12, etc.?? Something like that..... Mahalo

DROPS Design 06.06.2016 kl. 08:50:

Dear Mrs Neering, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measurements for each size - in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more and convert into inch here. Happy knitting!

Joyce Pearson 14.05.2016 - 03:10:

Diamonds Jubilee

Nicole Marshall 16.03.2016 - 20:34:

When beginning the decrease on row 2 after M.1 it says to dec 1 doc to the right of all markers. The next step states "Repeat the dec on every 4th row a total of 12 times, NOTE: Dec to right and left alter. Of markers". Does this mean row 2 dec to right of marker, row 6 dec to left of markers, row 10 dec to right, row 14 dec to left, etc?

DROPS Design 16.03.2016 kl. 23:58:

Dear Mrs Marshall, on 1st row with dec, you will dec on the right side of markers, then on next dec row, you will dec on the left of markers and repeat these dec, alternately dec on the right side and on the left side of the markers. Happy crocheting!

Nicole Marshall 27.02.2016 - 02:20:

Does tr mean US double crochet or a true treble crochet stitch?

DROPS Design 27.02.2016 kl. 16:18:

Dear Mrs Marshall, be sure you are reading pattern in US-English with US-crochet terminology, and click here to get both US/UK-crochet terminology. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 120-30