DROPS / 120 / 31

Afternoon Date by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Safran” med hulmønster. Str: S til XXXL

DROPS design: Model nr E-155
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
550-600-650-700-750-800 gr f.nr 50, isblå.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 23 st i bredden og 12 rækker i højden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP nr 521: 5 stk.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 109.45kr. Læs mere.

Instruktioner

--------------------------------------------------------
HÆKLETIPS:
Vend hver række med 3 lm – OBS: Disse 3 lm erstatter ikke første st, men kommer i tillæg.

MØNSTER:
Se diag M.1 til M.4. OBS: Sørg for at længden på 1 lm bliver samme som bredden på 1 st ellers vil arb trække sig sammen hvor der hækles mønster.

INDTAGNINGSTIPS-1 (sammenhækling af 2 stangm):
Tag ind ved at hækle 2 st sammen således: Hækl 1 st i første m, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste m men ved sidste gennemtræk trækkes tråden igennem alle 3 m på nålen.

LUKKETIPS-2: (ærmegab og ærmekuppel):
Luk af således i slutningen af rækken: Hækl til der er det antal st tilbage som skal lukkes af, vend arb og hækl tilbage.
Luk af således i begyndelsen af rækken: Hækl km over det antal st som skal lukkes.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant.
1 knaphul = erstat 3. st fra midt foran med 1 lm. Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 3, 9, 15, 21 og 27 cm.
STR M: 4, 10, 16, 22 og 28 cm.
STR L: 5, 11, 17, 23 og 29 cm.
STR XL: 6, 12, 18, 24 og 30 cm.
STR XXL: 7, 13, 19, 25 og 31 cm.
STR XXXL: 8, 14, 20, 26 og 32 cm.
--------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE:
Arb hækles frem og tilbage fra midt foran.
Hækl 267-297-327-357-387-417 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 3 med Safran. Første række hækles således (fra vrangen): 1 st i 4.lm, 1 st i hver af de 3 næste lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud = 212-236-260-284-308-332 st (+ 3 lm i beg af rækken). Læs HÆKLETIPS!
Næste række hækles således: M.1A (= 8 m), M.2A totalt 8-9-10-11-12-13 gange, M.2B (= 4 m) og M.3A (= 8 m). Fortsæt med M.1B over M.1A og M.3B over M.3A (M.2 fortsættes som før).
SAMTIDIG når arb måler 3-4-5-6-7-8 cm starter KNAPHULLERNE – se forkl over!
Når M.2 er hæklet færdig fortsættes der med st over M.2, mens M.1B og M.3B i hver side hækles som før – SAMTIDIG på 1.række efter M.2 tages der 16 st ind jævnt fordelt (tag ikke ind i M.1 og M.3) – SE INDTAGNINGSTIPS-1 = 196-220-244-268-292-316 m. Sæt 1 mærke efter 52-58-64-70-76-82 m ind fra hver side (= 92-104-116-128-140-152 m mellem mærkerne på rygstk). Når arb måler 15-15-16-16-17-17 cm tages der 1 st ind på hver side af hvert mærke – SE INDTAGNINGSTIPS-1, gentag indtagningen på hver 3.række totalt 3 gange = 184-208-232-256-280-304 m.
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET HÆKLES VIDERE!
SIDEUDTAGNING: Når arb måler 24-25-26-27-28-29 cm tages der 1 st ud på hver side af hvert mærke ved at hækle 2 st i 1 st, gentag udtagningen på hver 3.række totalt 5 gange.
HALSINDTAGNING: Når arb måler 28-29-30-32-32-33 cm starter indtagningerne til hals. Tag 1 m ind indenfor M.1 og M.3 – SE INDTAGNINGSTIPS-1, gentag indtagningen på hver række totalt 4 gange i alle str, derefter på hver 2.række 14-14-15-15-15-16 gange.
ÆRMEGAB: Samtidig når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm starter aflukningerne til ærmegab - hvert forstk og rygstk hækles færdig for sig.

1.FORSTK:
Hækl frem til der er 4-5-6-7-8-9 st tilbage før mærket i siden, vend og hækl tilbage – fortsæt aflukningerne til hals. Videre lukkes der af yderst mod ærmegabet på hver række: 2 st 0-1-2-4-6-7 gange, derefter 1 st 3-5-6-6-6-7 gange – SE LUKKETIPS-2. Efter alle indtagninger til ærmegab og hals er der 29-30-31-32-33-34 m tilbage på skulderen. Fortsæt med st og mønster som før til arb måler 58-60-62-64-66-68 cm, klip tråden.

2. FORSTK:
Hækl som højre men modsat.

RYGSTK:
Hækl st frem og tilbage over de midterste 88-98-108-118-128-138 st mellem mærkerne (4-5-6-7-8-9 st i hver side = ærmegab) – SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i hver side som på forstk = 82-84-88-90-92-96 st tilbage. Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm hækles der 2 rækker men kun over de yderste 29-30-31-32-33-34 st på hver skulder (de midterste 24-24-26-26-26-28 st = hals). Klip tråden, arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm.

ÆRME:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 93 lm i alle str (inkl 3 lm til at vende med) med nål 3 og Safran. Første række hækles således (fra vrangen): 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de 4 næste lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud = 73 st (+ 3 lm i beg af rækken). Fortsæt med M.4 tre gange i bredden - læs HÆKLETIPS, slut af med 1 st i sidste st. Når M.4 er hæklet færdig fortsættes der med 1 st i hver st til færdig mål. SAMTIDIG på 1.række efter M.4 tages der 13-13-11-11-9-9 st ind jævnt fordelt – SE INDTAGNINGSTIPS-1 = 60-60-62-62-64-64 st. Når arb måler 18-18-16-20-19-15 cm tages der 1 st ud i hver side ved at hækle 2 st i næst yderste st, gentag udtagningen på hver 4.-3.-3.-2.-2.-2.række totalt 9-11-12-14-15-17 gange = 78-82-86-90-94-98 st. Når arb måler 49-48-47-46-45-44 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af til ærmekuppel på hver række i hver side – SE LUKKETIPS-2: 4 st 1 gang, 3 st 1-2-2-2-2-2 gange, 2 st 3-2-2-2-2-3 gange og 1 st 1-1-3-5-5-6 gange, videre lukkes der 2 st af i hver side til arb måler 56 cm, derefter lukkes der 3 st 1 gang i hver side. Klip tråden, arb måler ca 57 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene yderst i kanten. Sy ærmesømmene og sy ærmerne i ryg- og forstykke. Sy knapperne i.

PICOTKANTER:
Der startes bag i nakken og hækles langs halsudskæringen, ned langs venstre forkant, langs nederkanten, op langs højre forkant og til bag i nakken igen. Hækl på nål 3 med Safran således: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første lm (= 1 picot), spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i første fm.
Hækl på samme måde nederst rundt om ærmerne.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 17.02.2010
ÆRME... Klip tråden, arb måler ca 57 cm.

Chus 11.06.2018 - 10:29:

Una duda que tengo viendo las medidas. La medida del pecho y bajo pecho es solo frontal o también cuenta con la espalda???

DROPS Design 23.06.2018 kl. 19:23:

Hola Chus. Las medidas que aparecen son siempre la mitad de la medida total. Si la medida del pecho total (por el delantero y por la espalda) en una talla es de 100 cm, entonces la medida a coger sería la de 50 cm ( la mitad).

Raffa 16.05.2017 - 18:18:

Good afternoon. I have a questioni about the beginning of back Side. It is said"Crochet tr back and forth on the middle 88-98-108-118-128-138 tr between markers (4-5-6-7-8-9 tr each side = armhole)". I work small and I have 96 points in back Side not 88 as indicated. Must I leave 4 points at each side of marker points as made for right and left Side? So in total 4 before marker and 4 after marker for right and same foto left.

DROPS Design 17.05.2017 kl. 08:33:

Dear Mrs Raffa, that's how you are intended to work: the 4 tr on each side are left unwored for the armhole, and you work only over the middle 88 sts on back piece. Happy crocheting!

Raffa 13.05.2017 - 07:46:

In The model afternoon date 120/31 I can't understand how I must decrease the neck when the work measures 28 in small size. We have not touched m1 e m3 for the hole along the column made. So I must decrease at right or left of m1 and m3? Thanks.

DROPS Design 13.05.2017 kl. 18:22:

Dear Raffa, you are right, for shaping the neckline, you have to decrease inside of the pattern of the front band (i.e, right on one side and left on the other side). I hope this helped. Happy Crocheting!

Trini 29.07.2016 - 10:20:

In der Anleitung steht nach 15 cm bei Fadenmarkierung auf beiden Seiten ein Stäbchen abnehmen. Sind damit 15 cm ab der Fadenmarkierung gemeint oder die Höhe des gesamten Häkelstücks?

DROPS Design 03.08.2016 kl. 15:52:

Liebe Trini, damit ist die Gesamthöhe gemeint.

Margo Kemp 30.03.2016 - 14:04:

Im having trouble understanding what "Crochet next row as follows: M.1A (= 8 sts), M.2A a total of 8-9-10-11-12-13 times, M.2B (= 4 sts) and M.3A (= 8 sts). Continue with M.1B over M.1A and M.3B over M.3A (continue M.2 as before). " means I dont usually work from a chart so Im lost to what the M.1A M.2A etc means.....thank you

DROPS Design 30.03.2016 kl. 15:41:

Dear Mrs Kemp, in the diagrams, 1 symbol represents 1 st (either ch or dc - start reading diagrams from the bottom corner on the right side towards the left from RS (and from the left towards the right from WS) - and work as stated: the 8 sts in M.1A, then repeat in width the sts in M.2A a total of 8-13 times, work then the 4 sts in M.2B and finish with the 8 sts in M.3A. Continue then following M.1B over the 8 sts in M.1 and M.3B over the 8 sts in M.3B. Read more about diagrams here. Happy crocheting!

Angela 07.09.2015 - 00:56:

Je moet een stokje minderen aan elke zijde van de markeerdraad. Dus betekent het dan dat de zijkant van 70 naar 69 gaat en rugpand ook minder? Enzo.

DROPS Design 07.09.2015 kl. 14:18:

Hoi Angela. Ja, je mindert aan beide zijkanten van de twee markeerders, dus je hebt minder stk op zowel de voorpanden als het achterpand. Bijvoorbeeld 70 st op het voorpand, word dan 67 na in totaal 3 keer minderen en 128 op het achter pand wordt 122 na 3 keer minderen.

Angela 08.08.2015 - 21:32:

Misschien een hele stomme vraag . Maar een patroon begin je dan elke toer rechts ? Of de eerste toer rechts en dan links en dan weer rechts enz enz groetjes Angela

DROPS Design 11.08.2015 kl. 12:46:

Hoi Angela. Je kan hier meer lezen over hoe je onze telpatronen moet lezen

Angela 05.08.2015 - 23:46:

Aan het eind voor de beschrijving van het lijf staat brei de voorpanden apart verder. Moet dat niet haak apart verder zijn? Groetjes Angela

DROPS Design 06.08.2015 kl. 11:53:

Hoi Angela. Ja, natuurlijk - een klein foutje in de vertaling. Het is aangepast. Bedankt voor het melden :-)

C Van Ravestein 28.07.2014 - 18:34:

De minderingen na m2 16 stk klopt die wel patroon no-drops 120-31

DROPS Design 01.08.2014 kl. 08:54:

Het aantal minderingen komt overeen met de steken voor en na het minderen, dus ik zie geen fouten. Kunt u aangeven waarom het volgens u niet zou kloppen, dan kunnen we met u meekijken.

Pilar 28.07.2014 - 10:42:

Buenos días, una de mis clientas me ha pedido que os comunicase que comenzó a tejer con el número de puntos indicados para la talla L y las medidas que obtuvo fueron las de la talla XL. Ahora está tejiendo con las indicaciones de la talla M y ha obtenido las medidas indicadas para la talla L. ¿Hay un error en el patrón? Gracias

DROPS Design 01.08.2014 kl. 13:52:

Hola Pilar. No hay ningún error. Seguramente su clienta está trabajando con diferente tensión del tejido a la indicada en el patrón. Siempre recomendamos hacer una muestra antes de comenzar con la labor y compararla con los números indicados en el patrón

Kommentere opskrift DROPS 120-31