DROPS / 116 / 53

Snow Lily by DROPS Design

DROPS stickade sockor med mönster i ”Karisma”.

Tags: nordisk, sockar,

DROPS design Modell nr U-563
---------------------------------------------------------
100 g i alla strl nr 40, ljus gammalrosa
100 g i alla strl nr 01, naturvit
50 g i alla strl nr 56, mörkbrun melerad

DROPS STRUMPST NR 3,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3 – till resår
---------------------------------------------------------

Kommentarer (75)

MÖNSTER: Diagr M.1 till M.6. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. Hela mönstret slätstickas.
HÄLAVM:
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-8-8 m, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-8-8 m, lyft 1 m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft 1 m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt tills det återstår 9-11-11 m på st genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 64-64-64 m på strumpst nr 3 med ljus gammalrosa. Sticka 1 v räta, sedan stickas det 4 v resår 1 rm/1 am. Byt till strumpst nr 3,5. Sedan stickas M.1 (= 16 m) över alla m på st, SAMTIDIGT på sista v av M.1 minskas 4-0-0 m jämnt fördelat = 60-64-64 m. Sedan stickas M.2 (= 4 m) över alla m på st, SAMTIDIGT på sista v av M.2 minskas 4-4-4 m jämnt fördelat = 56-60-60 m. Sticka 1 v med naturvit, sedan stickas det så här: M.3 (= 35 m), M.4A (= 4 m) över de nästföljande 20-24-24 m, avsluta med M.4B (= 1 m). Sticka M.4 totalt 4 ggr på höjden, sedan sätts M.3 (= 35 m) på en tråd restgarn= 21-25-25 m till häl. Sticka M.5 över dessa m i 5-5½-6 cm, sätt en märktråd, sedan avm till häl – se förkl ovan. Efter hälavm plockas det upp 12-14-14 m på varje sida av hälen och de 35 m från restgarnstråden sätts tillbaka på st = 68-74-74 m. De 35 m på fotens ovansida fortsätter enligt M.3, m under foten stickas enligt M.5. SAMTIDIGT minskas på varje sida av m på fotens ovansida så här: sticka de 2 m före M.3 räta tills och de 2 m efter M.3 vridna räta tills (dvs. sticka i de bakre maskbågarna i stället för i de främre). Upprepa på vartannat v totalt 5 ggr = 58-64-64 m. Fortsätt med mönster M.3 och M.5. När M.3 har stickats 2 ggr på höjden stickas det så här: M.6 (= 3 m), M.5 över de nästföljande 29 m, M.6, M.5 över de nästföljande 23-29-29 m. Fortsätt sticka tills arb mäter 19-20-23 cm från märktråden på hälen (= 3-4-4 cm kvar). Fortsätt enligt detta mönster, SAMTIDIGT som det minskas för tå på varje sida av den mittersta m i M.6 i varje sida. Minska så här före m: de 2 sista m räta tills med natur. Minska så här efter m: lyft den första m, 1 rm, drag den lyfta m över. Minska på varje v totalt 9-10-10 ggr = 22-24-24 m kvar. Sticka ihop m två och två, klipp av tråden och drag den genom de resterande m.

Detta mönster har uppdaterats. .

Nytt diagram M.3.
Uppdaterad online: 07.09.2009
Nytt diagram M.2
Uppdaterad online: 19.10.2009
under SOCKA:
...Fortsätt sticka tills arb mäter 19-20-23 cm från märktråden på hälen (= 3-4-4 cm kvar). Fortsätt enligt detta mönster...
Uppdaterad online: 19.05.2014

Diagram

= naturvit
= ljus gammalrosa
= mörkbrun melerad

Kommentarer (75)

Skriv din kommentar här!

Kasia 01.08.2018 - 19:39:

Witam, Nie do końca wiem co mam zrobić w pierwszym rzędzie M4A M4B. Bardzo proszę o podpowiedź. Pozdrawiam!

DROPS Design 03.08.2018 kl. 05:43:

Witaj Kasiu, przerabiać M4A (= 4 o.) przez 20-24-24 nast. o., zakończyć przerabiając M4B (= 1 o.) > pierwszy rząd na dole tych schematów pokazuje tylko ile jest oczek w każdym z nich, czyli jak w opisie powyżej w M4A są 4 o., a w M4B 1 o. Musisz przerabiać od 2-giego rzędu. Pozdrawiam i powodzenia

Malin 16.12.2015 - 20:11:

Hej, det första gången jag stickar sockor med mönster så jag känner mig lite förvirrad över hur jag ska göra här: Sedan stickas det såhär: M.3 (= 35 m), M.4A (= 4 m) över de nästföljande 20-24-24 m, avsluta med M.4B (= 1 m). Sticka M.4 totalt 4 ggr på höjden, sedan sätts M.3 (= 35 m) på en tråd restgarn= 21-25-25 m till häl. Om jag vill ha strlk 37, ska jag då sticka M.3 och M.4A på endast 20 m, eller har jag förstått fel?

DROPS Design 17.12.2015 kl. 08:34:

Hej Malin, Ja i den minsta storleken stikcar du M.4A över 20 m, M.3 = 35 i alla storlekar. Lycka till!

AA 29.08.2015 - 22:45:

Veldig fine sokker, holder på å strikke dem nå. Men er enig med flere som kommenterer at mønsteret ikke stemmer helt med bildet - før første brune rad i M2 er det en gammelrosa stripe på bildet, i mønsteret er det naturhvitt før M2. Synes også det hadde vært bedre å legge på en linje i starten av M3 enn å nevne i beskrivelsen, det er lettere å overse i teksten :)

Mona Hagen 10.02.2015 - 18:16:

Jeg er kommet til "Strikk M.4 totalt 4 ganger i høyden, deretter settes M.3 på en tråd". Første spm. før denne setningen, står det at en skal strikke M3, og M4 a og b, hvor mange runder skal jeg strikke disse? Andre spm. M.4 skal dette bare strikkes på pinnene som er brukt til M.4 a og b tidligere?

DROPS Design 13.02.2015 kl. 12:20:

Hej Mona, Du strikker M.4 lige så lang tid som du strikker M.3 og det bliver da 4 gange i højden. Det er lige så mange omgange som der er vist i diagrammet. God fornøjelse!

Jolanda 29.10.2014 - 23:53:

Hallo, Na de tweede herhaling van m3 moet je eerst m6 breien en dan m5. Maar de uiteinden van m3 geven ook al een streeppatroon wit-rose-wit; neem aan dat het niet de bedoeling is dat er 2x wit naast elkaar komt, maar dat wit en rose elkaar blijven afwisselen? Bedankt alvast voor uw reactie!

DROPS Design 30.10.2014 kl. 08:37:

M.6 is gelijk aan de eerste 3 st van M.3 dus dan komen wit en roze inderdaad netjes boven elkaar.

Majken 19.10.2014 - 14:02:

Hej! Har precis börjat sticka, har gjort ett par randiga halsdukar (rät+avig) och några handledsvärmare. Nu vill jag lära mig att sticka med mönster och flera färger, tex som d gamla hederliga skandinaviska. Jag hittar ingen grundläggande enkel info (video underlättar väsentligt) hur man får in ytterligare en färg i stickningen... Jag skulle behöva instruktion "for dummies" så att säga!

DROPS Design 23.10.2014 kl. 11:59:

Hej Majken, Jo då, här har du en bra video - lycka till:

DROPS knitting Tutorial: How to knit fair Isle - 2 color knitting - continental from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Andra Blümel 28.03.2014 - 12:42:

Hallo liebes DROPS Team! Kann ich eigentlich auch die Bumerang-Ferse, anstelle von der dargestellten Ferse, stricken? LG Andrea

DROPS Design 03.04.2014 kl. 16:23:

Liebe Andra, wir finden die abgebildete Ferse mit dem Musterverlauf am schönsten, aber natürlich können Sie die Anleitung nach Ihrem Geschmack abändern.

Tove Granli 02.02.2014 - 01:44:

Med 64 masker blir jo dette sokker til bigfoot. Med denne tykkelse på garnet bruker jeg vanligvis 40 masker til str 36-39. Har nå prøvestrikket med 52 masker og det er kjempestort! Det kan da ikke være riktig antall masker?

Beate Bratgjerd 15.01.2014 - 22:45:

Jeg lurer på om det er riktig at M4 skal gjentas 4 ganger oppå hverandre, det tilsvarer 20 omganger, og det blir mye mer enn hva bildet viser. Har dere eksakt antall omg M4 skal strikkes? Ellers liker jeg oppskriften og forklaringene veldig godt, selv for meg som er ganske ny på mønsterstrikk med to farger gjør strikkingen enkel og morsom

DROPS Design 16.01.2014 kl. 11:17:

Hei Beate. Det er korrekt du skal gentage M4 totalt 4 ganger. Der er ogsaa 4 ganger paa sokken paa mönstret, men den sidste raekke falder lidt vaek i en fold pga den maade modellen staar.

Kristina 24.10.2013 - 22:22:

Hej! Det känns som att det fattas en rad i mönster 4 ? Utan en rad till blir det inte hela "ovaler" på baksidan. En repetition till av första varvet så kommer det se likadant ut hela tiden!

DROPS Design 30.10.2013 kl. 10:26:

M.4 skall stämma. "Avslutningen" får du när du börjar om nederst i M.4. Så bara följ mönster 4.

Kommentér oppskrift DROPS 116-53