DROPS / 116 / 53

Snow Lily by DROPS Design

Strikket DROPS sokker med norsk mønster i ”Karisma”.

Stikkord: nordisk, sokker,

DROPS design: Modell nr U-563
---------------------------------------------------------
100 gr i alle str f.nr 40, lys gammelrosa
100 gr i alle str f.nr 01, naturhvit
50 gr i alle str f.nr 56, mørk brunmelert

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord
---------------------------------------------------------

Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!
Kommentarer (74)
DROPS Karisma DROPS Karisma
100% Ull
fra 21.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 110kr. Les mer.
MØNSTER: Diag M.1 til M.6. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 9-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 64-64-64 m på settp 3 med lys gammel rosa. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det 4 p vrbord 1 r/1 vr. Bytt til settp 3,5. Videre strikkes M.1 (= 16 m) over alle m på p, SAMTIDIG på siste p av M.1 felles det 4-0-0 m jevnt fordelt = 60-64-64 m. Videre strikkes M.2 (= 4 m) over alle m på p, SAMTIDIG på siste p av M.2 felles det 4-4-4 m jevnt fordelt = 56-60-60 m. Strikk 1 omg med naturhvit, videre strikkes det slik: M.3 (= 35 m), M.4A (= 4 m) over de neste 20-24-24 m, avslutt med M.4B (= 1 m). Strikk M.4 totalt 4 ganger i høyden, deretter settes M.3 (= 35 m) på en tråd = 21-25-25 m til hæl. Strikk M.5 over disse m i 5-5½-6 cm, sett en merketråd, deretter felles det til hæl – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 12-14-14 m på hver side av hælen og de 35 m fra tråden settes tilbake på p = 68-74-74 m. De 35 m oppå foten fortsetter etter M.3, m under foten strikkes etter M.5, SAMTIDIG felles det på hver side av m oppå foten – Strikk de 2 m før M.3 rett sammen og de 2 m etter M.3 vridd rett sammen (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre), gjenta på hver 2.p totalt 5 ganger = 58-64-64 m. Fortsett med mønster M.3 og M.5. Når M.3 er strikket 2 ganger i høyden strikkes det videre slik: M.6 (= 3 m), M.5 over de neste 29 m, M.6, M.5 over de neste 23-29-29 m. Strikk videre til arb måler 19-20-23 cm fra merket på hælen ( = 3-4-4 cm igjen), Fortsett dette mønsteret, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av den midterste m i M.6 i hver side. Fell slik før: 2 siste m rett sammen med natur. Fell slik etter m: ta første m løst av, 1 rett, løft den løse m over. Fell på hver omg totalt 9-10-10 ganger = 22-24-24 m tilbake. Strikk m 2 og 2 sammen, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.

Denne oppskriften har rettelser. .

Nytt diagramm M.3.
Oppdatert online: 07.09.2009
Nytt diagramm M.2
Oppdatert online: 19.10.2009
under SOKK:
.... Strikk videre til arb måler 19-20-23 cm fra merket på hælen ( = 3-4-4 cm igjen), Fortsett dette mønsteret,...
Oppdatert online: 19.05.2014

Diagram

= naturhvit
= lys gammelrosa
= mørk brunmelert

Kommentarer (74)

Legg inn en kommentar!

Malin 16.12.2015 - 20:11:

Hej, det första gången jag stickar sockor med mönster så jag känner mig lite förvirrad över hur jag ska göra här: Sedan stickas det såhär: M.3 (= 35 m), M.4A (= 4 m) över de nästföljande 20-24-24 m, avsluta med M.4B (= 1 m). Sticka M.4 totalt 4 ggr på höjden, sedan sätts M.3 (= 35 m) på en tråd restgarn= 21-25-25 m till häl. Om jag vill ha strlk 37, ska jag då sticka M.3 och M.4A på endast 20 m, eller har jag förstått fel?

DROPS Design 17.12.2015 kl. 08:34:

Hej Malin, Ja i den minsta storleken stikcar du M.4A över 20 m, M.3 = 35 i alla storlekar. Lycka till!

AA 29.08.2015 - 22:45:

Veldig fine sokker, holder på å strikke dem nå. Men er enig med flere som kommenterer at mønsteret ikke stemmer helt med bildet - før første brune rad i M2 er det en gammelrosa stripe på bildet, i mønsteret er det naturhvitt før M2. Synes også det hadde vært bedre å legge på en linje i starten av M3 enn å nevne i beskrivelsen, det er lettere å overse i teksten :)

Mona Hagen 10.02.2015 - 18:16:

Jeg er kommet til "Strikk M.4 totalt 4 ganger i høyden, deretter settes M.3 på en tråd". Første spm. før denne setningen, står det at en skal strikke M3, og M4 a og b, hvor mange runder skal jeg strikke disse? Andre spm. M.4 skal dette bare strikkes på pinnene som er brukt til M.4 a og b tidligere?

DROPS Design 13.02.2015 kl. 12:20:

Hej Mona, Du strikker M.4 lige så lang tid som du strikker M.3 og det bliver da 4 gange i højden. Det er lige så mange omgange som der er vist i diagrammet. God fornøjelse!

Jolanda 29.10.2014 - 23:53:

Hallo, Na de tweede herhaling van m3 moet je eerst m6 breien en dan m5. Maar de uiteinden van m3 geven ook al een streeppatroon wit-rose-wit; neem aan dat het niet de bedoeling is dat er 2x wit naast elkaar komt, maar dat wit en rose elkaar blijven afwisselen? Bedankt alvast voor uw reactie!

DROPS Design 30.10.2014 kl. 08:37:

M.6 is gelijk aan de eerste 3 st van M.3 dus dan komen wit en roze inderdaad netjes boven elkaar.

Majken 19.10.2014 - 14:02:

Hej! Har precis börjat sticka, har gjort ett par randiga halsdukar (rät+avig) och några handledsvärmare. Nu vill jag lära mig att sticka med mönster och flera färger, tex som d gamla hederliga skandinaviska. Jag hittar ingen grundläggande enkel info (video underlättar väsentligt) hur man får in ytterligare en färg i stickningen... Jag skulle behöva instruktion "for dummies" så att säga!

DROPS Design 23.10.2014 kl. 11:59:

Hej Majken, Jo då, här har du en bra video - lycka till:

DROPS knitting Tutorial: How to knit fair Isle - 2 color knitting - continental from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Andra Blümel 28.03.2014 - 12:42:

Hallo liebes DROPS Team! Kann ich eigentlich auch die Bumerang-Ferse, anstelle von der dargestellten Ferse, stricken? LG Andrea

DROPS Design 03.04.2014 kl. 16:23:

Liebe Andra, wir finden die abgebildete Ferse mit dem Musterverlauf am schönsten, aber natürlich können Sie die Anleitung nach Ihrem Geschmack abändern.

Tove Granli 02.02.2014 - 01:44:

Med 64 masker blir jo dette sokker til bigfoot. Med denne tykkelse på garnet bruker jeg vanligvis 40 masker til str 36-39. Har nå prøvestrikket med 52 masker og det er kjempestort! Det kan da ikke være riktig antall masker?

Beate Bratgjerd 15.01.2014 - 22:45:

Jeg lurer på om det er riktig at M4 skal gjentas 4 ganger oppå hverandre, det tilsvarer 20 omganger, og det blir mye mer enn hva bildet viser. Har dere eksakt antall omg M4 skal strikkes? Ellers liker jeg oppskriften og forklaringene veldig godt, selv for meg som er ganske ny på mønsterstrikk med to farger gjør strikkingen enkel og morsom

DROPS Design 16.01.2014 kl. 11:17:

Hei Beate. Det er korrekt du skal gentage M4 totalt 4 ganger. Der er ogsaa 4 ganger paa sokken paa mönstret, men den sidste raekke falder lidt vaek i en fold pga den maade modellen staar.

Kristina 24.10.2013 - 22:22:

Hej! Det känns som att det fattas en rad i mönster 4 ? Utan en rad till blir det inte hela "ovaler" på baksidan. En repetition till av första varvet så kommer det se likadant ut hela tiden!

DROPS Design 30.10.2013 kl. 10:26:

M.4 skall stämma. "Avslutningen" får du när du börjar om nederst i M.4. Så bara följ mönster 4.

Mimmi 05.05.2013 - 19:28:

Jag tycker inte att bilden stämmer överens med beskrivningen och diagrammen. Ränderna stämmer inte alltid. Och om jag stickar M4 4x på höjden (20 varv) blir det mycket längre än det som syns på bilden.

DROPS Design 09.10.2013 kl. 10:33:

Det ligger en rettelse på diagrammerne, men ellerst stemmer opskriften!

Kommentér oppskrift DROPS 116-53