DROPS / 116 / 24

DROPS 116-24 by DROPS Design

Stickad DROPS kofta med huva i två trådar ”Alpaca”. Stl S-XXXL.

Tags: huva, koftor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design: Modell nr Z-422
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
Nr 501, ljus grå
600-650-700-750-850-900 gr

DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS ST NR 4,5 – till resår
DROPS METALLKNAPP NR 542: 6-6-7-7-7-7 st.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 348kr. Läs mer.
Det avm för knapphål på höger framst. 1 KNAPPHÅL = sticka 4:e och 5:e m från mitt fram räta tills och gör 1 omslag.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl S: 7, 15, 23, 31, 40 och 49 cm
Stl M: 7, 15, 24, 33, 42, och 51 cm
Stl L: 7, 14, 22, 30, 38, 46 och 53 cm
Stl XL: 7, 14, 22, 30, 38, 46 och 54 cm
Stl XXL: 7, 15, 23, 31, 39, 47 och 56 cm
Stl XXXL: 7, 15, 23, 31, 40, 49 och 58 cm
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 71-77-83-95-101-113 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 2 trådar Alpaca. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas nästa v så här på rätsidan: 1 kantm, * 3 rm, 3 am *, upprepa *-* och avsluta med 3 rm och 1 kantm. Fortsätt resåren så tills arb mäter 7 cm. Byt till st 5. Sticka 1 v i slätst SAMTIDIGT som det ökas 1-3-3-3-3-3 m jämnt fördelat = 72-80-86-98-104-116 m. Fortsätt med slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 8 cm minskas 1 m i varje sida, upprepa misnkn med 2½ cm mellanrum totalt 5 ggr = 62-70-76-88-94-106 m. När arb mäter 24 cm ökas det 1 m i varje sida, upprepa ökingen med 4-4-4-5-5-5 cm mellanrum totalt 4 ggr = 70-78-84-96-102-114 m. När arb mäter 39-40-41-42-43-44 cm avm för ärmhål i varje sida – maska av i början på varje v så här: 3 m 0-1-1-2-2-3 ggr, 2 m 1-1-1-2-3-4 ggr och 1 m 2-2-4-4-4-4 ggr = 62-64-66-68-70-72 m. När arb mäter 50-52-54-55-57-59 cm stickas det RÄTST till färdigt mått – se förkl ovan. SAMTIDIGT när arb mäter 56-58-60-62-64-66 cm maskas de mittersta 22-24-26-28-30-32 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. På nästa v minskas ytterligare 1 m mot halsen = 19 m kvar på varje axel i alla stl. Maska av när arb mäter 58-60-62-64-66-68 cm.

HÖGER FRAMST:
Lägg upp 45-45-51-57-57-63 m (inkl 1 kantm i sidan och 8 kantm mot mitt fram) på st 4,5 med 2 trådar Alpaca. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas nästa v så här från rätsidan: 8 m RÄTST (= framkant), resår 3 rm, 3 am och avsluta med 1 kantm i sidan. Sticka resår tills arb mäter 7 cm, byt till st 5 och sticka 1 v avigt på avigsidan SAMTIDIGT som det ökas 0-3-0-0-3-3 m jämnt fördelat = 45-48-51-57-60-66 m. Kom ihåg att avm för KNAPPHÅL – se förkl ovan. Sedan stickas det så här – från rätsidan: 8 m rätst, slätst över de nästa 36-39-42-48-51-57 m och avsluta med 1 kantm. När arb mäter 8 cm börjar minskn i sidan som på bakst = 40-43-46-52-55-61 m. När arb mäter 24 cm ökas det i sidan som på bakst = 44-47-50-56-59-65 m. När arb mäter 39-40-41-42-43-44 cm avm för ärmhål i sidan som på bakst = 40-40-41-42-43-44 m. När arb mäter 50-52-54-55-57-59 cm stickas det rätst till färdigt mått, SAMTIDIGT sätts 13 m mot mitt fram på 1 tråd. Sedan minskas till hals mot mitt fram på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 4-4-5-6-7-8 ggr. Efter alla minskn är det 19 m kvar på axeln i alla stl. Maska av när arb mäter 58-60-62-64-66-68 cm.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg upp och sticka som höger, men motsatt. Det avm inte till knapphål.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 42-42-46-46-50-50 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4,5 med 2 trådar Alpaca. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas det rätst med 1 kantm i varje sida. När arb mäter 8 cm byts det till st 5. Sedan stickas det slätst till färdigt mått. När arb mäter 10 cm ökas det 1 m i varje sida, upprepa med 5-4-4-3-2½-2 cm mellanrum totalt 8-10-10-12-13-15 ggr = 58-62-66-70-76-80 m. När arb mäter 51-50-50-48-48-45 cm – OBS! Kortare mått i de större stl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd – avm för ärmkulle i varje sida. Maska av så här i början på varje v: 3 m 1 gång, 2 m 3 ggr, 1 m 0-2-4-5-6-8 ggr, sedan avm 2 m i varje sida tills arb mäter 56-56-57-57-58-58 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m. Ärmen mäter ca 57-57-58-58-59-59 cm.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy underärmsömmen och sidsömmen i ett innanför 1 kantm. Sy i knapparna på vänster framst.

HUVA:
Sticka upp 96 till 120 m runt halsen (inkl m på trådarna) på st 4,5 med 2 trådar Alpaca . Sticka rätst över alla m tills arb mäter ca 37-37-38-38-39 cm, sedan maskas det av. Lägg huvan dubbel och sy tills överst från rätsidan.

Willemijn 03.08.2018 - 20:04:

Is de hoogte van 8 cm inclusief boord van 7 cm. Dus maw na 1 cm tricot steek minderen. Of is het exclusief cm boord maw na 8 cm tricotsteek minderen.

DROPS Design 06.08.2018 kl. 10:03:

Dag Willemijn, Ja hoor, dit is inclusief de boord, dus vanaf de opzetrand gemeten.

Michela 12.02.2016 - 17:17:

Buongiorno. Ho realizzato questo modello seguendo passo passo le indicazioni della taglia s. Al momento di assemblare le varie parti mi sono accorta che la circonferenza della cuffia della manica é più corta rispetto allo scalvo dove va inserita di circa 10 cm. La circonfenza della manica mi risulta infatti 34 cm, mentre quella dello scalvo della maglia 44 cm. Voi cosa mi suggerite di fare? Grazie Michela

Annita Van Betuw 12.01.2016 - 20:00:

Bij capuchon: moet ik dan alle steken incl op hulpdraden opnemen (=ca 95 St)? Toch staat er ook dat ik aan t eind capuchon dubbel moet vouwen en samen moet naaien? toch in 2 delen? Heel graag uw reactie, hartelijke groet, Annita van Betuw

DROPS Design 13.01.2016 kl. 15:27:

Hoi Annita. Ja, je breit de capuchon in één deel, maar je moet de naald aan de bovenkant sluiten. Dus als je klaar bent, vouw je de capuchon dubbel en sluit de naad aan de bovenkant

Annita 14.12.2015 - 21:32:

Rechtervoorpand: vanaf hoogte 55 cm (XL) moet ik dan van de 42 st. de 10 steken aan de kant vd ribbelbies afkanten heen en weer breiend, terwijl de middelste 13 st op een hulpdraad (blijven) staan op hoogte 55 cm en na t afkanten de laatste 19 St tot aan 64 cm hoogte breien?

Raffaella 30.01.2015 - 16:37:

Grazie :)

Raffaella 29.01.2015 - 16:48:

Ho difficoltà nell'interpretazione di questo passaggio : " trasferire 13 m. verso il centro davanti su un fermamaglie " Quali 13 maglie devo trasferire, le prime o le seconde 13 per poter eseguire lo scollo ? E nel caso cosa ottengo ? Un incrocio ? Non si comprende bene anche perché nella foto la giovinetta posiziona la mano proprio a coprire il punto del passaggio incriminato. Grazie Raffaella

DROPS Design 29.01.2015 kl. 17:32:

Buonasera Raffaella. Le 13 m che deve trasferire sul ferma maglie sono quelle più vicino allo scollo, quindi per il davanti destro, le prime 13 m sul ferro. Per modellare la scollatura dovrà poi intrecciare, all’inizio dei ferri che iniziano vicino allo scollo: 2 m 2 volte e 1 m 4-4-5-6-7-8 volte a seconda della taglia che sta lavorando. Buon lavoro!

Саша 19.01.2015 - 07:02:

Ho fatto questo modello :))) è bellissimo !!!!

Robin Miner 21.10.2014 - 09:46:

I find no GUAGE for this pattern.. Could you please email me the Guage?

DROPS Design 21.10.2014 kl. 10:09:

Dear Mrs Miner, you will find all informations about size, materials and tension on the right side of the picture under tab "materials". Happy knitting!

Φαίη 29.10.2013 - 07:24:

I don' t understand the shaping off the armholes, can you help me please?

Φαίη 26.10.2013 - 09:10:

I bind off sts for armhole each side every other row ? Help! :-(

DROPS Design 29.10.2013 kl. 08:46:

Dear Φαίη, for armhole, you bind off every other row towards armhole, ie at the beg of every row for back piece (both sides), and at the beg of row towards armhole for front pieces. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 116-24