DROPS / 117 / 15

Laluna by DROPS Design

Sättet består av: Stickad DROPS löskrage, mössa och vantar med flätor i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr EE-266
--------------------------------------------------------
LÖSKRAGE:
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Garnåtgång: DROPS ESKIMO från Garnstudio
350-400-400 g nr 41m, lila/violett mix

DROPS RUNDST NR 8 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS BUFFELHORNS KNAPP MÖRK, nr 535: 6 st.

MÖSSA:
Storlek: M - L
Garnåtgång: DROPS ESKIMO
150 g i båda strl nr 41m, lila/violett mix

DROPS STRUMPST nr 8 - eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v i slätst på 10 x 10 cm.

VANTAR:
Storlek: S/M - L
Garnåtgång: DROPS ESKIMO
150 g i båda strl nr 41m, lila/violett mix

DROPS ST nr 9 - eller det st.nr du måste använda för att få 10 m x 14 v i slätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 260kr. Läs mer.
LÖSKRAGE:
--------------------------------------------------------
MÖNSTER: Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
KNAPPHÅL: Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka ihop 2:a och 3:e m från mitt fram. På nästa v läggs det upp 1 ny m, 2 m från mitt fram.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Alla strl: 7, 13, 19, 25, 31 och 37 cm.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

LÖSKRAGE: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 158-176-194 m på rundst 8 med Eskimo. Sticka 1 rätt v på avigsidan. Sedan stickas det så här - från rätsidan: 5 m rätst, * 4 rm/4-5-6 am *, upprepa *-* tills det återstår 9 m, avsluta med 4 rm och 5 m rätst. När arb mäter 5 cm stickas det så här - från rätsidan: 5 m rätst, * M.1 (= 4 m), 12-14-16 am *, upprepa *-* tills det återstår 9 m, avsluta med M.1 och 5 m rätst. Kom ihåg att avm för knapphål – se förkl ovan. Fortsätt detta mönster uppöver, SAMTIDIGT när arb mäter 10-11-12 cm minskas 1 m i höger sida av varje parti med am (= 9 minskningar), minska genom att sticka ihop de 2 första m avigt. Upprepa minskningen i växelvis höger och vänster sida av varje am-parti med 2½ cm mellanrum totalt 8 ggr = 86-104-122 m. Efter alla minskningar mäter arb ca 28-29-30 cm. Sedan stickas det så här – från rätsidan: 5 m rätst, * 4 rm, 4-6-8 am *, upprepa *-* tills det återstår 9 m, avsluta med 4 rm och 5 m rätst. Fortsätt tills resåren mäter 14 cm. Maska av med rm över rm och am över am. Sy i knapparna.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
----------------------------------------------------------
MÖNSTER: Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

MÖSSA: Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 68-72 m på strumpst 8 med Eskimo. Sticka resår så här: * 4 rm, 2-3 am, 2 rm, 2 am, 4 rm, 2 am, 2 rm, 2-3 am, 4 rm, 2 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 2 am *, upprepa *-* totalt 2 ggr. När arb mäter 4 cm stickas det vidare så här: M.1 (= 4 m), 4-5 am, M.2A (= 8 m), 4-5 am, M.1, 10 am, M.1, 4-5 am, M.2A, 4-5 am, M.1, 10 am. När M.2A är stickat 1 gång på höjden stickas det vidare med M.2 B. När M.2 B är stickat 2 ggr på höjden stickas M.2 A till färdigt mått. Fortsätt detta mönster uppöver, SAMTIDIGT när arb mäter 17 cm minskas 1 m i varje am-parti med 10 am, upprepa på varannan cm totalt 4 ggr (minska växelvis i början och slutet av am-partiet) = 60-64 m. När arb mäter 24 cm stickas alla m på M.1 ihop 2 och 2 = 52-58 m. När arb mäter 26 cm stickas det 1 v rätt SAMTIDIGT som alla m stickas ihop 2 och 2 = 26-29 m. Drag tråden genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.
--------------------------------------------------------

VANTAR:
--------------------------------------------------------
MÖNSTER: Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
ÖKNINGSTIPS: Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i den främre) så att det inte blir hål.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

HÖGER VANTE: Vanten stickas fram och tillbaka på st och sys därefter ihop i sidan.
Lägg upp 24-27 m på st 9 med Eskimo. Sticka så här: 2-3 rm, 2 am, 4 rm, 2 am, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* över de följande 12-16 m, avsluta med 2-0 rm. Sticka resår i 3 cm. Nästa v stickas så här - från rätsidan: 2-3 am, M.2 B (= 8 m), 14-16 am. Fortsätt så tills arb mäter 12 cm. På nästa v från rätsidan minskas 4 m jämnt fördelat = 20-23 m (minska inte över de första 10-11 m på v). Sticka 3-5 v. Sätt en märktråd i den 11:e-13:e m från höger sett från rätsidan. Sticka vidare över alla m SAMTIDIGT som det ökas till tumme: öka 1 m på varje sida av m med märktråden på vartannat v totalt 3 ggr – LÄS ÖKNINGSTIPS (de ökade m stickas avigt sett från rätsidan) = 7 tum-m (= 26-29 m totalt på st). När ökningarna är färdiga sätts de 7 tum-m på en tråd. Lägg upp 1 ny m bakom m på tråden = 20-23 m. Sticka vidare tills arb mäter 29-32 cm. Sedan stickas alla m ihop 2 och 2 = 10-12 m. Klipp tråden, drag den två ggr genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME: Sätt tillbaka de 7 m från tråden till st, lägg upp 1 ny m i varje sida = 9 m. Sticka slätst med avigan utåt fram och tillbaka tills arb mäter 5-6 cm. Sedan stickas alla m ihop 2 och 2 = 5 m. Klipp tråden, drag den två ggr genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE: Sticka som höger men spegelvänt. Vanten stickas då så här: 2-0 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* över de följande 12-16 m, 2 am, 4 rm, 2 am, 2-3 rm. Efter resåren stickas det så här: 14-16 am, M.2 B (= 8 m), 2-3 am. Märktråden till tumme sätts i den 10:e-11:e m.

MONTERING: Sy sidsömmen i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock kant. Sy ihop tummen på samma sätt och sy fast m som blev upplagda i varje sida mot vanten.

= sätt 2 m på hj.st framför arb 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 1 am 2 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 1 am från hj.st

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar här!

Georgine 05.01.2012 - 15:50:

Super

DROPS Design 24.01.2011 - 19:03:

Hulda, it's fixed now, thank you !

Hulda Mjöll 23.01.2011 - 11:14:

In the hat pattern Large size there is one error. Should be: When piece measures 4 cm continue as follows: M.1 (= 4 sts), P4-5, M.2A (= 8 sts), P4-5, M.1, P10, M.1, P4-5, M.2A, P4"-5", M.1, P10. -5 in the second to last purl section is missing.

DROPS Deutsch 18.11.2010 - 08:01:

Das ist jetzt korrigiert. danke für den Tipp.

Cat 17.11.2010 - 16:53:

Bei der Diagrammerklärung muss es bei der letzten Zeichenerklärung heissen 1 Masche auf eine Hilfsnadel hinter die Arbeit legen (nicht 2), 2 rechts, eine links von der Hilfsnadel.

Ineke 06.09.2009 - 13:34:

Bestellen

Ana Pires 01.08.2009 - 19:50:

É um dos conjuntos mais lindos que já vi, mas como não entendi os pontos, creio que ficarei apenas a admirá-los.Um grande abraço.

Mercurydeb 05.07.2009 - 07:43:

I have just the right person for this one ! in American English!

Caisa 25.06.2009 - 13:14:

Härligt mönster. Ser fram emot att få ge mig på det här mnstret. Hoppas verkligen det kommer med

Louise 08.06.2009 - 09:26:

Skønt sæt - håber det kommer med!

Kommentér oppskrift DROPS 117-15