DROPS / 117 / 1

Sweet Erica by DROPS Design

DROPS Jakke i 2 tråder ”Alpaca” med fletter, hull og innfelt trekantet heklerute bak. Str S til XXXL

DROPS design: Modell nr Z-443
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
450-500-550-650-700-750 gr f.nr 3800, lyng.
----------------------------------------------------------

DROPS PINNE nr 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL nr 4,5.
DROPS Perlemorknapp nr 522: 6 stk.
----------------------------------------------------------
FIREDBL-ST:
Kast 4 ganger om nåla, stikk nåla ned i m under,hent tråden og trekk tråden gjennom m (det er nå 6 m på nåla), * kast om nåla, trekk tråden gjennom 2 m *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 1 m tilbake på nåla.
MØNSTER:
Se diag M.1 til M.7 – diag sees fra retten og viser 1 rapport av mønsteret.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
FELLETIPS (gjelder halsringningen):
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik før alle rille-m: 2 r sm.
Fell slik etter alle rille-m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe ved å strikke tredje og fjerde m fra midt foran r sm og lage 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 6, 11, 17, 22, 27 og 32 cm.
STR M: 6, 12, 17, 22, 28 og 33 cm.
STR L: 6, 12, 18, 23, 29 og 34 cm.
STR XL: 6, 12, 18, 24, 30 og 35 cm.
STR XXL: 6, 13, 19, 25, 31 og 37 cm.
STR XXXL: 6, 13, 19, 26, 32 og 39 cm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
BAKSTK: Arb strikkes frem og tilbake på p.
Det skal være en åpning midt bak hvor en trekantet heklerute sys inn.
Først hekles ruten, deretter strikkes bakstk i 2 deler til åpningen til ruten er ferdig.

TREKANTET HEKLERUTE:
Hekle 6 lm med 2 tråder Alpaca på nål 4,5 og sett dem i en ring med 1 kjm i første m.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), 11 st om ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st).
2.OMG: 3 lm (= 1 st), * 5 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 5 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 6 lm-buer på omg).
3.OMG: Hekle slik i hver lm-bue: 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 2 tredbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 st, 1 lm og 1 fm. Avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg
(= 6 blader).
4.OMG: 6 lm (= 1 firedbl-st = hjørne), 8 lm, 1 fm i toppen av første blad (mellom de 2 tredbl-st), 9 lm, 1 fm i toppen av neste blad, 8 lm, 1 FIREDBL-ST – se forkl over - mellom de 2 fm mellom de 2 neste bladene, * 7 lm, 1 fm i toppen av neste blad (mellom de 2 tredbl-st), 8 lm, 1 fm i toppen av neste blad, 7 lm, 1 firedbl-st mellom de 2 fm mellom de 2 neste bladene *, gjenta fra *-* en gang til langs den siste siden, men avslutt med 1 kjm i 6.lm på beg av omg (istedenfor 1 firedbl-st mellom 2 blader) = 9 lm-buer rundt blomsten med 1 firedbl-st i hvert hjørne, den ene siden (= mot nederkant) er litt lengere enn de 2 andre sidene.
5.OMG: I firedbl-st i hjørnet hekles det slik: 4 lm (= 1 dbl-st), 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st. Om hver av de 3 lm-buene langs den første siden hekles det slik: 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, (= 4 dbl-st i hver bue), * i firedbl-st i hjørnet hekles det: 1 lm, 1 dbl-st, 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st, videre hekles det slik om hver av de 3 lm-buene langs neste side: 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st (= totalt 3 dbl-st i hver bue) *, gjenta fra *-* en gang til langs den siste siden, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 4.lm fra beg av omg.
6.OMG: 4 lm, 1 dbl-st om første lm-bue, i tredbl-st i hvert hjørne hekles det slik: 1 dbl-st, 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st, videre hekles det 1 dbl-st i hver dbl-st og 1 dbl-st om hver lm-bue fra forrige omg. Avslutt omg med 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
Langs den ene siden er det nå 31 dbl-st (= mot nederkant) og langs de 2 andre sidene er det 25 dbl-st. Klipp tråden.
Trekanten måler ca 23 cm langs den lengste siden og 20 cm langs de 2 andre sidene.

BAKSTK – VENSTRE SIDE: Legg opp 17-20-24-28-33-38 m (inkl 1 kantm i siden) med 2 tråder Alpaca på p 5. Strikk 1 RILLE – se forkl over. Neste p strikkes slik fra retten: 2-2-2-3-3-3 m rille, M.1 (= 8 m), 6-9-13-16-21-26 m glstrikk og 1 kantm i rille. Fortsett slik oppover - på hver p fra retten økes det 1 m i M.1, denne strikkes inn i glstrikk. SAMTIDIG når arb måler 3 cm felles det 1 m i siden (fra retten) ved å strikke de 2 nest siste m r sm, gjenta fellingen på hver 3.cm totalt 5 ganger. Når det er økt totalt 21 m i M.1 legges arb tilside, (avslutt etter 1 p fra retten). Arb måler nå ca 20 cm og det er 33-36-40-44-49-54 m på p.

BAKSTK – HØYRE SIDE: Legg opp som venstre side og strikk 1 rille. Neste p strikkes slik fra retten: 1 kantm i rille, 6-9-13-16-21-26 m glstrikk, M.2 (= 8 m) og 2-2-2-3-3-3 m rille. Fortsett slik oppover – SAMTIDIG når arb måler 3 cm felles det i siden som på venstre side – men strikk de andre og tredje m på p vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer i stedet for i fremre). Når det er strikket like mange m og er strikket like mange p som på venstre side legges arb tilside.

BAKSTK: Sett de 2 bakstk sammen med Mønsteret mot hverandre = 66-72-80-88-98-108 m. Fortsett slik: 1 kantm i rille, 20-23-27-30-35-40 m glstrikk, M.3 (pass på at det blir like mange p mellom hver flette-p hele tiden), 4-4-4-6-6-6 m rille, M.4, 20-23-27-30-35-40 m glstrikk og 1 kantm i rille. Fortsett slik oppover. SAMTIDIG når arb måler 22 cm fra oppleggskanten økes det 1 m i hver side ved å strikke 2 r i neste ytterste m, gjenta økningen på hver 2.-2½.-2½.-2½.-3.-3.cm totalt 6 ganger = 78-84-92-100-110-120 m. Når arb måler 37-38-39-40-42-44 cm felles det til ermhull på beg av hver p i hver side: 3 m 1-1-1-1-2-2 ganger, 2 m 1-1-2-3-4-5 ganger og 1 m 3-4-4-5-4-5 ganger = 62-66-70-72-74-78 m. Når arb måler 54-56-58-60-63-66 cm strikkes de 6 m over de hver flette sammen 2 og 2 = 56-60-64-66-68-72 m, på neste p felles de midterste 16-16-18-18-20-20 m av til hals = 20-22-23-24-24-26 m tilbake på hver skulder. Strikk hver skulder videre for seg til arb måler 56-58-60-62-65-68 cm, fell av.
Sy hekleruten fast til åpningen nederste på bakstk – pass på at den lengste siden vender nedover – sy kant i kant og pass på at sømmen ikke strammer.

VENSTRE FORSTK: Legg opp 41-45-49-53-57-63 m (inkl 1 kantm i siden og 6 stolpem mot midt foran) med 2 tråder Alpaca på p 5. Strikk 1 rille.
LES HELE RESTEN AV FORSTK FØR DET STRIKKES VIDERE!
MØNSTER: Videre strikkes det slik fra retten: 1 kantm i rille, 22-26-30-34-38-44 m glstrikk, 2 m riller, M.4 (= 10 m) og 6 stolpem i riller. Fortsett slik til arb måler ca 12-10-8-6-5-3 cm (avpass etter 1 p fra vrangen etter 1 flette-p). Videre strikkes det slik: 1 kantm i rille, glstrikk til det gjenstår 20 m, M.6 (= 12 m), 2 m glsrtrikk og 6 stolpem i riller. Fortsett slik oppover – M.6 vil forskyve seg 1 m mot høyre side på hver 2.p (dvs at det blir færre og færre glstrikkede m på høyre side og flere og flere glstrikkede m på venstre side).
FELLINGER OG ØKNINGER: Samtidig når arb måler 3 cm startes det å felle i siden som på bakstk og når arb måler 22 cm startes det å øke i siden som på bakstk. Etter alle fellinger og økninger er det 42-46-50-54-58-64 m på p.
KRAGE: Når arb måler 32-33-34-35-37-39 cm strikkes det 2 p rett frem og tilbake over kun de ytterste 6 stolpem (dette gjøres for at kragen skal legge seg pent) På neste p økes det 1 m til krage mot midt foran ved å lage 1 kast innenfor ytterste stolpe-m, på neste p strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre), gjenta økningen på hver 2.p totalt 12 ganger = 18 rille-m inkl stolpe-m.
HALSFELLING: Når arb måler 34-35-36-37-39-41 cm felles det 1 m til hals innenfor stolpe-m + de m som er økt til krage – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 6-7-7-7-7-8 ganger og deretter på hver 4.p totalt 5-5-6-6-6-6 ganger.
MØNSTER: Når M.6 har forskjøvet seg helt bort til siden (slik at det bare er 1 kantm på utsiden) fortsettes det slik: 1 kantm i rille, 3 m rille, M.1 (men uten kastet – pass på at det hele tiden er like mange p mellom hver flette-p), deretter glstrikk og riller over de resterende m som før. Når arb måler 36-37-38-39-41-43 cm strikkes de 6 m over fletten r sm 2 og 2. Fortsett med glstrikk over glstrikk og riller over riller.
ERMHULL: Når arb måler 37-38-39-40-42-44 cm felles det til ermhull på beg av hver p fra siden som på bakstk.
Etter alle fellinger til ermhull og hals og økninger til krage er det 32-34-35-36-36-38 m på p – fortsett med glstrikk og riller som før. Når arb måler 56-58-60-62-65-68 cm felles 20-22-23-24-24-26 m fra skulderen og innover = 12 krage-m tilbake på p.
Strikk videre over disse slik (start fra vrangen): * 2 p r over alle m, 2 p r over de ytterste 8 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler 5-5-5½-5½-6-6 cm i den korteste siden, fell løst av.

HØYRE FORSTK: Strikk som venstre forstk, men etter første rille strikkes slik: 6 stolpem i riller, M.3, 2 m riller, 22-26-30-34-38-44 m glstrikk og 1 kantm i rille. Videre strikkes M.5 istedenfor M.6 og M.2 istedenfor M.1. SAMTIDIG når arb måler 6 cm startes det og felles til KNAPPHULL på stolpen – se forkl over!

ERME: Arb strikkes frem og tilbake på p.
Legg opp 57-59-61-63-65-67 m (inkl 1 kantm i hver side) med 2 tråder Alpaca på p 5.
Strikk 1 p rett fra retten. Fortsett slik (fra vrangen): 1 kantm i rille, 9-10-11-12-13-14 m glstrikk, M.7 (= 37 m), 9-10-11-12-13-14 m glstrikk og 1 kantm i rille. SAMTIDIG når arb måler 2 cm felles det 1 m i hver side, gjenta fellingen på hver 3.cm totalt 5 ganger. Når M.7 og fellingene i sidene er ferdig er det 41-43-45-47-49-51 m på p og arb måler ca 17 cm. Fortsett med glstrikk over alle m. Når arb måler 19 cm økes det 1 m i hver side, gjenta økningen på hver 3½.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 9-10-11-12-13-14 ganger = 59-63-67-71-75-79 m. Når arb måler 49-48-47-46-45-44 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde) felles det til ermtopp på beg av hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 4-5-6-7-8-9 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 57 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 58 cm.

MONTERING: Sy skuldersømmene. Sy sammen kragen midt bak kant i kant og sy den til halsringningen. Sy i ermene og sy erm- og sidesømmer i ett innenfor 1 kantm.
Hekle med 2 tråder Alpaca på nål 4,5: Start bak i nakken, fortsett ned langs kragen, venstre stolpe, langs nederkanten, opp langs høyre stolpe, kragen og frem til bak i nakken igjen. Hekle slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første lm (= 1 picot), hopp over ca 1,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
Hekle på samme måte nederst rundt ermene. Sy i knappene

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over.
= 1 kast mellom 2 m.
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p bak arb, strikk 1.m fra hj.p r sm med 1.m på p, strikk 2.m fra hj.p r sm med 2.m på p, strikk 3.m fra hj.p r sm med 3.m på p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, strikk 1.m fra hj.p r sm med 1.m på p, strikk 2.m fra hj.p r sm med 2.m på p, strikk 3.m fra hj.p r sm med 3.m på p.
= Boble: Lag 5 m i samme m slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r, strikk 4 p glstrikk frem og tilbake over de 5 m, deretter felles det slik: løft 2.m på høyre p over 1.m, løft 3.m over 1.m, løft 4.m over 1.m og løft 5.m over 1.m = 1 m tilbake.