DROPS / 117 / 1

Sweet Erica by DROPS Design

DROPS Jakke i 2 tråder ”Alpaca” med fletter, hull og innfelt trekantet heklerute bak. Str S til XXXL

DROPS design: Modell nr Z-443
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
450-500-550-650-700-750 gr f.nr 3800, lyng.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (235)

100% Alpakka
fra 25.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 225kr. Les mer.
DROPS PINNE nr 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL nr 4,5.
DROPS Perlemorknapp nr 522: 6 stk.
----------------------------------------------------------
FIREDBL-ST:
Kast 4 ganger om nåla, stikk nåla ned i m under,hent tråden og trekk tråden gjennom m (det er nå 6 m på nåla), * kast om nåla, trekk tråden gjennom 2 m *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 1 m tilbake på nåla.
MØNSTER:
Se diag M.1 til M.7 – diag sees fra retten og viser 1 rapport av mønsteret.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
FELLETIPS (gjelder halsringningen):
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik før alle rille-m: 2 r sm.
Fell slik etter alle rille-m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe ved å strikke tredje og fjerde m fra midt foran r sm og lage 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 6, 11, 17, 22, 27 og 32 cm.
STR M: 6, 12, 17, 22, 28 og 33 cm.
STR L: 6, 12, 18, 23, 29 og 34 cm.
STR XL: 6, 12, 18, 24, 30 og 35 cm.
STR XXL: 6, 13, 19, 25, 31 og 37 cm.
STR XXXL: 6, 13, 19, 26, 32 og 39 cm.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
BAKSTK: Arb strikkes frem og tilbake på p.
Det skal være en åpning midt bak hvor en trekantet heklerute sys inn.
Først hekles ruten, deretter strikkes bakstk i 2 deler til åpningen til ruten er ferdig.

TREKANTET HEKLERUTE:
Hekle 6 lm med 2 tråder Alpaca på nål 4,5 og sett dem i en ring med 1 kjm i første m.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), 11 st om ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st).
2.OMG: 3 lm (= 1 st), * 5 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 5 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 6 lm-buer på omg).
3.OMG: Hekle slik i hver lm-bue: 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 2 tredbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 st, 1 lm og 1 fm. Avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg
(= 6 blader).
4.OMG: 6 lm (= 1 firedbl-st = hjørne), 8 lm, 1 fm i toppen av første blad (mellom de 2 tredbl-st), 9 lm, 1 fm i toppen av neste blad, 8 lm, 1 FIREDBL-ST – se forkl over - mellom de 2 fm mellom de 2 neste bladene, * 7 lm, 1 fm i toppen av neste blad (mellom de 2 tredbl-st), 8 lm, 1 fm i toppen av neste blad, 7 lm, 1 firedbl-st mellom de 2 fm mellom de 2 neste bladene *, gjenta fra *-* en gang til langs den siste siden, men avslutt med 1 kjm i 6.lm på beg av omg (istedenfor 1 firedbl-st mellom 2 blader) = 9 lm-buer rundt blomsten med 1 firedbl-st i hvert hjørne, den ene siden (= mot nederkant) er litt lengere enn de 2 andre sidene.
5.OMG: I firedbl-st i hjørnet hekles det slik: 4 lm (= 1 dbl-st), 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st. Om hver av de 3 lm-buene langs den første siden hekles det slik: 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, (= 4 dbl-st i hver bue), * i firedbl-st i hjørnet hekles det: 1 lm, 1 dbl-st, 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st, videre hekles det slik om hver av de 3 lm-buene langs neste side: 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st (= totalt 3 dbl-st i hver bue) *, gjenta fra *-* en gang til langs den siste siden, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 4.lm fra beg av omg.
6.OMG: 4 lm, 1 dbl-st om første lm-bue, i tredbl-st i hvert hjørne hekles det slik: 1 dbl-st, 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st, videre hekles det 1 dbl-st i hver dbl-st og 1 dbl-st om hver lm-bue fra forrige omg. Avslutt omg med 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
Langs den ene siden er det nå 31 dbl-st (= mot nederkant) og langs de 2 andre sidene er det 25 dbl-st. Klipp tråden.
Trekanten måler ca 23 cm langs den lengste siden og 20 cm langs de 2 andre sidene.

BAKSTK – VENSTRE SIDE: Legg opp 17-20-24-28-33-38 m (inkl 1 kantm i siden) med 2 tråder Alpaca på p 5. Strikk 1 RILLE – se forkl over. Neste p strikkes slik fra retten: 2-2-2-3-3-3 m rille, M.1 (= 8 m), 6-9-13-16-21-26 m glstrikk og 1 kantm i rille. Fortsett slik oppover - på hver p fra retten økes det 1 m i M.1, denne strikkes inn i glstrikk. SAMTIDIG når arb måler 3 cm felles det 1 m i siden (fra retten) ved å strikke de 2 nest siste m r sm, gjenta fellingen på hver 3.cm totalt 5 ganger. Når det er økt totalt 21 m i M.1 legges arb tilside, (avslutt etter 1 p fra retten). Arb måler nå ca 20 cm og det er 33-36-40-44-49-54 m på p.

BAKSTK – HØYRE SIDE: Legg opp som venstre side og strikk 1 rille. Neste p strikkes slik fra retten: 1 kantm i rille, 6-9-13-16-21-26 m glstrikk, M.2 (= 8 m) og 2-2-2-3-3-3 m rille. Fortsett slik oppover – SAMTIDIG når arb måler 3 cm felles det i siden som på venstre side – men strikk de andre og tredje m på p vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer i stedet for i fremre). Når det er strikket like mange m og er strikket like mange p som på venstre side legges arb tilside.

BAKSTK: Sett de 2 bakstk sammen med Mønsteret mot hverandre = 66-72-80-88-98-108 m. Fortsett slik: 1 kantm i rille, 20-23-27-30-35-40 m glstrikk, M.3 (pass på at det blir like mange p mellom hver flette-p hele tiden), 4-4-4-6-6-6 m rille, M.4, 20-23-27-30-35-40 m glstrikk og 1 kantm i rille. Fortsett slik oppover. SAMTIDIG når arb måler 22 cm fra oppleggskanten økes det 1 m i hver side ved å strikke 2 r i neste ytterste m, gjenta økningen på hver 2.-2½.-2½.-2½.-3.-3.cm totalt 6 ganger = 78-84-92-100-110-120 m. Når arb måler 37-38-39-40-42-44 cm felles det til ermhull på beg av hver p i hver side: 3 m 1-1-1-1-2-2 ganger, 2 m 1-1-2-3-4-5 ganger og 1 m 3-4-4-5-4-5 ganger = 62-66-70-72-74-78 m. Når arb måler 54-56-58-60-63-66 cm strikkes de 6 m over de hver flette sammen 2 og 2 = 56-60-64-66-68-72 m, på neste p felles de midterste 16-16-18-18-20-20 m av til hals = 20-22-23-24-24-26 m tilbake på hver skulder. Strikk hver skulder videre for seg til arb måler 56-58-60-62-65-68 cm, fell av.
Sy hekleruten fast til åpningen nederste på bakstk – pass på at den lengste siden vender nedover – sy kant i kant og pass på at sømmen ikke strammer.

VENSTRE FORSTK: Legg opp 41-45-49-53-57-63 m (inkl 1 kantm i siden og 6 stolpem mot midt foran) med 2 tråder Alpaca på p 5. Strikk 1 rille.
LES HELE RESTEN AV FORSTK FØR DET STRIKKES VIDERE!
MØNSTER: Videre strikkes det slik fra retten: 1 kantm i rille, 22-26-30-34-38-44 m glstrikk, 2 m riller, M.4 (= 10 m) og 6 stolpem i riller. Fortsett slik til arb måler ca 12-10-8-6-5-3 cm (avpass etter 1 p fra vrangen etter 1 flette-p). Videre strikkes det slik: 1 kantm i rille, glstrikk til det gjenstår 20 m, M.6 (= 12 m), 2 m glsrtrikk og 6 stolpem i riller. Fortsett slik oppover – M.6 vil forskyve seg 1 m mot høyre side på hver 2.p (dvs at det blir færre og færre glstrikkede m på høyre side og flere og flere glstrikkede m på venstre side).
FELLINGER OG ØKNINGER: Samtidig når arb måler 3 cm startes det å felle i siden som på bakstk og når arb måler 22 cm startes det å øke i siden som på bakstk. Etter alle fellinger og økninger er det 42-46-50-54-58-64 m på p.
KRAGE: Når arb måler 32-33-34-35-37-39 cm strikkes det 2 p rett frem og tilbake over kun de ytterste 6 stolpem (dette gjøres for at kragen skal legge seg pent) På neste p økes det 1 m til krage mot midt foran ved å lage 1 kast innenfor ytterste stolpe-m, på neste p strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre), gjenta økningen på hver 2.p totalt 12 ganger = 18 rille-m inkl stolpe-m.
HALSFELLING: Når arb måler 34-35-36-37-39-41 cm felles det 1 m til hals innenfor stolpe-m + de m som er økt til krage – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 6-7-7-7-7-8 ganger og deretter på hver 4.p totalt 5-5-6-6-6-6 ganger.
MØNSTER: Når M.6 har forskjøvet seg helt bort til siden (slik at det bare er 1 kantm på utsiden) fortsettes det slik: 1 kantm i rille, 3 m rille, M.1 (men uten kastet – pass på at det hele tiden er like mange p mellom hver flette-p), deretter glstrikk og riller over de resterende m som før. Når arb måler 36-37-38-39-41-43 cm strikkes de 6 m over fletten r sm 2 og 2. Fortsett med glstrikk over glstrikk og riller over riller.
ERMHULL: Når arb måler 37-38-39-40-42-44 cm felles det til ermhull på beg av hver p fra siden som på bakstk.
Etter alle fellinger til ermhull og hals og økninger til krage er det 32-34-35-36-36-38 m på p – fortsett med glstrikk og riller som før. Når arb måler 56-58-60-62-65-68 cm felles 20-22-23-24-24-26 m fra skulderen og innover = 12 krage-m tilbake på p.
Strikk videre over disse slik (start fra vrangen): * 2 p r over alle m, 2 p r over de ytterste 8 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler 5-5-5½-5½-6-6 cm i den korteste siden, fell løst av.

HØYRE FORSTK: Strikk som venstre forstk, men etter første rille strikkes slik: 6 stolpem i riller, M.3, 2 m riller, 22-26-30-34-38-44 m glstrikk og 1 kantm i rille. Videre strikkes M.5 istedenfor M.6 og M.2 istedenfor M.1. SAMTIDIG når arb måler 6 cm startes det og felles til KNAPPHULL på stolpen – se forkl over!

ERME: Arb strikkes frem og tilbake på p.
Legg opp 57-59-61-63-65-67 m (inkl 1 kantm i hver side) med 2 tråder Alpaca på p 5.
Strikk 1 p rett fra retten. Fortsett slik (fra vrangen): 1 kantm i rille, 9-10-11-12-13-14 m glstrikk, M.7 (= 37 m), 9-10-11-12-13-14 m glstrikk og 1 kantm i rille. SAMTIDIG når arb måler 2 cm felles det 1 m i hver side, gjenta fellingen på hver 3.cm totalt 5 ganger. Når M.7 og fellingene i sidene er ferdig er det 41-43-45-47-49-51 m på p og arb måler ca 17 cm. Fortsett med glstrikk over alle m. Når arb måler 19 cm økes det 1 m i hver side, gjenta økningen på hver 3½.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 9-10-11-12-13-14 ganger = 59-63-67-71-75-79 m. Når arb måler 49-48-47-46-45-44 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde) felles det til ermtopp på beg av hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 4-5-6-7-8-9 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 57 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 58 cm.

MONTERING: Sy skuldersømmene. Sy sammen kragen midt bak kant i kant og sy den til halsringningen. Sy i ermene og sy erm- og sidesømmer i ett innenfor 1 kantm.
Hekle med 2 tråder Alpaca på nål 4,5: Start bak i nakken, fortsett ned langs kragen, venstre stolpe, langs nederkanten, opp langs høyre stolpe, kragen og frem til bak i nakken igjen. Hekle slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første lm (= 1 picot), hopp over ca 1,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
Hekle på samme måte nederst rundt ermene. Sy i knappene

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Nytt diag M.7.

Oppdatert online: 11.08.2009
Feil knapp: riktig knapp nr 522
Oppdatert online: 17.08.2009

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over.
= 1 kast mellom 2 m.
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p bak arb, strikk 1.m fra hj.p r sm med 1.m på p, strikk 2.m fra hj.p r sm med 2.m på p, strikk 3.m fra hj.p r sm med 3.m på p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, strikk 1.m fra hj.p r sm med 1.m på p, strikk 2.m fra hj.p r sm med 2.m på p, strikk 3.m fra hj.p r sm med 3.m på p.
= Boble: Lag 5 m i samme m slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r, strikk 4 p glstrikk frem og tilbake over de 5 m, deretter felles det slik: løft 2.m på høyre p over 1.m, løft 3.m over 1.m, løft 4.m over 1.m og løft 5.m over 1.m = 1 m tilbake.

Kommentarer (235)

Legg inn en kommentar!

Ginette 06.12.2018 - 02:33:

I can’t figure out where the decreases are in the back pieces that I am supposed to do “at the same time” as the increases in M1 & M2 when piece measures 1 1/8 “ and so on. Are they at the beginning or at the end of the rows at every 1 1/8 inch?

DROPS Design 06.12.2018 kl. 10:02:

Dear Ginette, on the left side of back piece you will decrease at the end of the row from RS (side = towards seam with front piece), and on the right side of back piece you will decrease at the beginning of the row from RS (= side = towards seam with front piece). You will decrease the 6-9-13-16-21-26 sts in stocking stitch (at the beg of this section on left back piece / at the end of this section on right back piece). Happy knitting!

Hedwig 29.08.2018 - 16:31:

Ohhhh zo nou snap ik m! Bedankt hoor!

Hedwig Schaafsma 29.08.2018 - 10:35:

Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 22 cm vanaf de opzetnld 1 st aan iedere kant door 2 st recht te breien in de een na laatste st en herhaal dit meerderen elke 2-2.5-2.5-2.5-3-3 cm in totaal 6 keer = 78-84-92-100-110-120 st. Kant bij een hoogte Dit begrijp ik niet meerderen door 2 steken recht te breien? Dit is Sweet Erica patroon achterland.

DROPS Design 29.08.2018 kl. 11:08:

Dag Hedwig, Je breit 2 steken recht in de een na laatste steek, zodat je 2 steken van 1 steek maakt.

Margit 12.04.2017 - 11:30:

Very pretty pattern. I did mine over-head and a simple V-neck, front cables all the way up to shoulders. Would do the waist part a bit longer, so the back flower motive fits better with body shape.

Susan Sangster 24.03.2017 - 21:41:

I agree rows 1 & 2 are correct. I refer to rows 5 & 11.

Susan Sangster 24.03.2017 - 14:02:

On the Ravely.com link to this pattern the charts for M.5 and M.6 are incorrect. The cable rows should read on M6: sl1, K1, PSSO, K2, cable 6, K2, YO. It reads on the website: sl1,K1,PSSO, K3, cable 6, K1, YO Same issue on M.5 Drove me crazy for a day.

DROPS Design 24.03.2017 kl. 14:35:

Dear Mrs Sangster, diagrams are correct, in M.6 you will work on row 1: slip 1, k1, psso, K10 (= K2, K6 for cable, K2), YO, then on next row (from WS), the K2 will be worked K so that you will have on row 2: K2, P6, K2, P2. Happy knitting!

Ilvajoh 21.11.2016 - 16:51:

Hartelijk dank, ik snap het helemaal!

DROPS Design 22.11.2016 kl. 10:17:

Mooi! Veel breiplezier verder

Ilvajoh 21.11.2016 - 15:39:

Bedankt voor de snelle reactie. ik vroeg mij alleen af of ik dit moet bekijken vanaf de goede kant dus van rechts naar links eerst 1kant steek dan kabel, dan de trico steken dan 1 steek in ribbel steek en hier meerderen met een omslag? is dit correct? het gekke is dat ik dit patroon twee jaar geleden heb gebreid zonder problemen en nu hang ik vast!!!

DROPS Design 21.11.2016 kl. 15:46:

Hoi Ilvajoh. Nee, je meerdert in de voorbies (= middenvoor) van 6 st ribbelst. Dus brei je van de goede kant (linker voorpand) dan brei je eerst de overige st tot M.6, dan 2 tricotst, 5 voorbiesst in ribbelst en nu heb je 1 st over op de nld. Hier maak je de omslag, en breit de laatste st.

Ilvajoh 19.11.2016 - 17:44:

Hallo Ik heb een vraag over het meerderen voor de kraag. moet ik meerderen voor de kraag aan de goede kant en aan de kant van patroon M6? of moet ik meerderen bij de ene laatste steek? Alvast bedankt.

DROPS Design 21.11.2016 kl. 14:45:

Hoi Ilvajoh. "Meerder in de volgende nld 1 st voor de kraag middenvoor door 1 omsl te maken naast de eerste voorbies st" = je meerdert door 1 omslag te maken na de eerste st middenvoor (in ribbelsteken)

Hélène Tremblay 09.08.2016 - 00:38:

Comment se fait-il qu'on demande de tricoter le motif de la manche sur l'envers (M7)? Alors que sur la photo, le tricot est sur l'endroit? Je ne comprends pas bien cette explication pour la manche.

DROPS Design 09.08.2016 kl. 09:02:

Bonjour Mme Tremblay, le 1er rang de M.7 se fait sur l'envers, puis le 2ème rang et tous les rangs pairs seront sur l'endroit (rangs avec jetés, torsades et diminutions). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 117-1