DROPS Baby / 10 / 18

DROPS Baby 10-18 by DROPS Design

Kofta eller tröja i DROPS "Alpaca" från Garnstudio.

Tags: koftor, raglan, tröjor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: 1/3 mån - 6/9 mån - 1 år - 2 år - 3/4 år
Motsv i cl: 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92 - 98/104
Garnåtgång: Alpaca
Kofta:
100-150-150-150-200 gr f.nr 6834, blåturkos.
100-100-100-150-150 gr f.nr 2918, mörk turkos.

Tröja:
100-150-150-150-200 gr f.nr 7238, oliv.
100-100-100-150-150 gr f.nr 2916, mörk lime.

DROPS St nr 3,5 och 5.
DROPS Knappar. Kofta: 5-5-6-6-6 st, t.ex: olika djurknappar i naturvit plast. Tröja: 4 st t.ex olika djurknappar i pistagegrön.

Garnalternativ:
Vid byte till garnalternativ, tag hänsyn till ändrad garnåtgång. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!
Använd 2 trådar av:
* Safran
* Cotton Viscose. Ojämna m kommer i stor grad att rätta till sig efter tvätt.
Eller använd 1 tråd av:
* Paris
* Alaska

52% silke, 48% lammull
Stickfasthet: 17 m x 22 v = 10 x 10 cm på st 5 och strukturmönster. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Resår: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*.

Strukturmönster: 1a v: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*. 2a v: slätst. Upprepa 1:a och 2:a v uppöver.

Knapphål: 1 knapphål = avm 3:e kantm från kanten och gör ett omslag över den avm m på nästa v.

Sticktips (gäller avm till raglan):
Maska av så här på rätsidan:
Före 4 (1) kantm: 2 rm tills.
Efter 4 (1) kantm: lyft 1 m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över.
Maska av så här på avigan:
Före 4 (1) kantm: 2 vridna am tills.
Efter 4 (1) kantm: 2 am tills.

Bakst: Lägg upp 46-50-56-62-66 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med 1 tråd av varje färg (dvs 2 trådar). Sticka resår - se förkl ovan - i 2 cm. Byt till st 5 och sticka strukturmönster till färdig mått - se förkl ovan. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 19-20-22-23-25 cm avm 3 m i varje sida för ärmhål. Sedan avm det till raglan i varje sida innanför 4 m. Dessa m stickas antingen i rätst (som turkos kofta) eller i 1 m rätst, 2 rm, 1 m rätst (som grön tröja) - se Sticktips. Det avm 1 m totalt 6-6-4-3-3 gånger på vart 4:e v, och 1 m 0-1-6-9-10 gånger på vartannat v. Samtidigt när arb mäter 28-30-33-35-38 cm sätts de mittersta 16-18-18-20-22 m på 1 tråd till hals. Sedan avm 1 m på nästa v mot halsen = 5 m kvar på varje axel. Maska av de resterande m när arb mäter 30-32-35-37-40 cm.

Framst (til tröja): Lägg upp och sticka som bakst. När arb mäter 19-20-22-23-25 cm avm 3 m i varje sida för ärmhål. Sedan avm det till raglan som på bakst - men efter 3-4-3-4-4 cm avm det till 1 knapphål i de 4 m på höger sida i raglanen - se förklaring ovan. Sedan avm det 2 knapphål till på var 3:e-3:e-4:e-4:e-4:e cm. Samtidigt när arb mäter 26-28-31-32-35 cm sätts de mittersta 12-14-14-16-18 m på en tråd till hals. Sedan avm i varje sida mot halsen på vartannat v: 2 m 1 gång och 1 m 1 gång = 5 m kvar på varje axel. Maska av de resterande m när arb mäter 30-32-35-37-40 cm.

Vänster framst (til kofta): Lägg upp 27-29-32-35-37 m (inkl 1 kantm i sidan och 4 kantm mot mitt fram) på st 3,5 med 1 tråd av varje färg (dvs 2 trådar). Sticka resår i 2 cm, men 4 kantm rätstickas uppöver. Byt till st 5 och sticka vidare i strukturmönster. När arb mäter 19-20-22-23-25 cm avm 3 m i sidan för ärmhål. Sedan avm till raglan i sidan som på bakst. Samtidigt när arb mäter 26-28-31-32-35 cm sätts 10-11-11-12-13 m mot mitt fram på 1 tråd till hals. Sedan avm det mot halsen på vartannat v: 2 m 1 gång och 1 m 1 gång = 5 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 30-32-35-37-40 cm.

Höger framst (til kofta): Lägg upp och sticka som vänster, men omvänt. Samtidigt avm det till knapphål längs framkanten - se förkl ovan. Det avm till knapphål när arb mäter:
stl 1/3 mån: 2, 8, 14 och 20 cm. stl 6/9 mån: 1, 8, 15 och 22 cm. stl 1 år: 1, 7, 13, 19, och 25 cm. stl 2 år: 2, 8, 14, 20 och 26 cm. stl 3/4 år: 1, 8, 15, 22 och 29 cm.

Vänster ärm (kofta + tröja): Lägg upp 30-32-34-36-38 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med 1 tråd av varje färg (dvs 2 trådar). Sticka resår i 2 cm. Byt till st 5 och sticka strukturmönster till färdig mått. När arb mäter 3-4-4-5-5 cm ökas 1 m i varje sida totalt 3-4-4-5-6 gånger på var 5:e-4:e-4:e-4:e-4:e cm = 36-40-42-46-50 m. När ärmen mäter 17-18-21-26-29 cm avm 3 m i varje sida för ärmhål = 30-34-36-40-44 m. Nu avm det i var sida till raglan innanför 1 kantm - se Sticktips. Det avm 1 m totalt 11-13-14-14-15 gånger på vartannat v och 1 m totalt 0-0-0-2-3 gånger på varje v = 8 m kvar på st. Ärmen mäter nu ca 28-30-34-40-44 cm, maska av.

Höger ärm (kofta): Stickas som vänster.

Höger ärm (tröja): Lägg upp och sticka som vänster. När arb mäter 17-18-21-26-29 cm avm 3 m i varje sida för ärmhål. Sedan ökas 4 m i ärmens högra sida, sett från rätsidan (= kant till att sy knapparna på). Dessa 4 m stickas så här från kanten: 1 m rätst, 2 rm, 1 m rätst. Maska av till raglan som på vänster ärm så här: I vänster sida: Innanför 1 kantm, i höger sida: innanför 4 kantm - se Sticktips. Arb mäter nu ca 28-31-34-40-44 cm och de resterande 12 m maskas av.

Montering (kofta): Sy alla raglansömmarna genom att lägga 2 v rätst från fram- och bakst över 1 kantm från ärmen och sy ihop varje m med små stygn. Plocka upp (inkl m från trådarna) ca 67 till 81 m (delbart med 2 + 1) runt halsen på st 3,5 med 1 tråd av varje färg (dvs 2 trådar). Sticka resår med 1 m rätst + 1 rm i varje sida mot mitt fram - samtidigt minskas det till ca 55 till 71 m på 1:a v. På 2:a v avm det till 1 knapphål över de andra på framkanten. Maska av när halskanten mäter 2 cm. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy i knapparna.

Montering (tröja): Läs hela avsnittet innan du börjar. Sy alla raglansömmarna utom den med knapphål på. Sömmarna sys genom att lägga yttersta m från fram- och bakst över 1 kantm från ärmen - sy i varje m med små stygn. Plocka upp (inkl m från trådarna) ca 67 till 81 m (delbart med 2 + 1) runt halsen på st 3,5 med 1 tråd av varje färg (dvs 2 trådar). Sticka resår med 1 m rätst + 1 rm i varje sida mot öppningen på raglanen - samtidigt som det minskas till ca 55 till 71 m på 1:a v. På 2:a v avm det till 1 knapphål över de andra på raglankanten. Maska av när halskanten mäter 2 cm. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy i knapparna.

SOCKOR

Storlek: 1/3 mån - 6/9 mån - 1 år - 2 år
Fotlängd: 10 - 11 - 12 - 14 cm.
Garnåtgång: Alpaca
50-50-50-50 gr f.nr 6834, blåturkos eller f.nr 7238, oliv.
DROPS Strumpst nr 2 och 2,5.
DROPS Virknål nr 2,5

Stickfasthet: 26 m x 35 v = 10 x 10 cm på st 2,5 och slätst. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Resår: * 1 rm, 1 am *. Upprepa från *-*.

Moss-st: 1a v: * 1 rm, 1 am *. 2a v: * sticka rm över am och am över rm *. Upprepa 2:a v uppöver.

Socka: Lägg upp 58-60-62-64 m med Alpaca och fördela m på strumpst 2. Sticka resår. När arb mäter 4-5-5-5 cm stickas 3 rm tills mitt bak, sticka 4 v och det stickas 3 rm tills mitt bak igen = 54-56-58-60 m. När arb mäter 10-11-12-13 cm byts till strumpst 2,5. Sticka vidare i slätst samtidigt som det minskas till 46-50-50-54 m. Efter 2 v stickas nästa v så här: * 2 rm tills, 1 omslag *, upprepa från *-*. Kontrollera stickfastheten! Sticka 1 v slätst och sedan stickas de mittersta 10-12-12-14 m (= överstycke) i moss-st - se förkl ovan, (de resterande 36-38-38-40 m sätts på 1 tråd). Efter 4-5-5,5-7 cm plockas upp 10-12-14-16 m på varje sida av överstycket och m från tråden sätts tillbaka på st = 66-74-78-86 m. Sticka 1,5-2-2,5-3 cm moss-st över alla m, sedan 1 v avigt. Maska av alla m utom de främre 10-12-12-14 m. Sticka 9-10-11-13 cm moss-st till sula över dessa m. Maska av och sy sulan mot sockan. Virka 1 band med lm på ca 30 - 35 cm och drag bandet genom hålkanten.

Winnie Hollmann 06.10.2016 - 12:32:

Kan jeg bruge Drops Nepal til denne opskrift

DROPS Design 06.10.2016 kl. 14:26:

Hej Winnie. Ja, det kan du sagtens. Du strikker saa med 1 traad Nepal i stedet for 2 Alpaca. Glem ikke strikkepröven alligevel saa du er sikker paa strikkefastheden.

Lena Petersson 26.08.2016 - 23:24:

Hur gör jag Strukturstickningen ? 1-a varvet varannan am och rm Men 2-a varvet = slätstickning. Hur skall jag sticka där? Förstår inte :(

DROPS Design 29.08.2016 kl. 11:54:

Hej Lena. Du strikker frem og tilbage, saa 1-a varv er retten, denne strikker du som der staar: am och rm, 2-a varv er vrangen og slätstickning fra vrangen er am (vrang).

Christina 17.03.2014 - 23:06:

Jag försöker komma underfund med hur jag ska avmaska för ärmarna på bakstycket? Som jag förstår så är det 1 maska vart 4:e varv i varje sida...och 1 maska vartannat varv? Eller har jag missuppfattat?

DROPS Design 18.03.2014 kl. 16:20:

Hej Christina. Först avmasker du 3 m i hver side. Saa avmasker du först 1 maske 6-6-4-3-3 ganger i hver side i hver 4e varv og bagefter 1 maske 0-1-6-9-10 ganger i hver 2e varv i hver side (afhaengig af hvilken maske du strikker).

Anne 22.12.2012 - 09:50:

Hvad mener I præcist med kantmaske?

DROPS Design 17.01.2013 kl. 14:45:

1 kantmaske er den som du syr sammen i. Den strikker du bare ret paa alle p.

Anne 22.12.2012 - 09:49:

Hvad mener I præcist med kantmaske?

Arnaud 22.11.2012 - 15:07:

Bonjour par rapport à ce modéle faut il tricoter les manches avec des aiguilles double pointe ???

DROPS Design 22.11.2012 kl. 15:43:

Bonjour Madame Arnaud, dans ce modèle, les manches sont tricotées en allers et retours (les m lis sont comprises dans le nbe de mailles à monter). Bon tricot !

Arnaud 22.11.2012 - 15:06:

Bonjour par rapport à ce modéle faut il tricoter les manches avec des aiguilles double pointe ???

Conni 08.01.2012 - 19:47:

Jeg kan ikke finde opskriften på den lækre trøje ? Kun som bluse!

Karin Helma Speike 30.07.2011 - 17:35:

Gefällt mir

Kommentér oppskrift DROPS Baby 10-18