DROPS / 113 / 19

Strawberry Sweet Kids by DROPS Design

DROPS tröja i ”Muskat” med korta ärmar. Stl 7 till 14 år.

DROPS design: Modell nr R-027-bn
----------------------------------------------------------
Storlek: 7/8 - 9/10 - 11/12 - 13/14 år
Stl i cl: 122/128-134/140-146/152-158/164
Garnåtgång: DROPS MUSKAT från Garnstudio
300-350-350-400 g nr 40, tomatröd

DROPS ST nr 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS ST och RUNDST (40 cm) nr 3,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 150kr. Läs mer.

Instruktioner

FRAMST: Arb stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 86-92-98-104 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Muskat. Sticka resår = 3 rm, 3 am med 1 kantm i varje sida. När arb mäter 5 cm stickas det 1 rätt v på rätsidan SAMTIDIGT som det minskas 8-10-12-14 m jämnt fördelat = 78-82-86-90 m. Sticka 1 rätt v på avigsidan. Byt till st 4 och fortsätt med slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 30-32-34-36 cm läggs det upp nya m i varje sida till ärmar. Lägg upp i slutet på varje v i varje sida: 1 m 5-3-1-1 ggr, 2 m 1-3-4-5 ggr och 3 m 0-0-1-1 gång = 92-100-110-118 m. När arb mäter 39-42-44-47 cm sätts de mittersta 16-18-20-22 m på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan minskas på varje v från halsen: 2 m 2 ggr och 1 m 3 ggr = 31-34-38-41 m kvar på varje axel/ärm. Maska av löst när arb mäter 45-48-51-54 cm.

BAKST: Lägg upp och sticka som framst. öka ut till ärmar som på framst och sticka vidare tills arb mäter 43-46-49-52 cm. Nu maskas de mittersta 26-28-30-32 m av till hals och varje axel/ärm stickas färdig för sig.
Sedan minskas på varje v från halsen: 1 m 2 ggr = 31-34-38-41 m kvar på varje axel/ärm. Maska av löst när arb mäter 45-48-51-54 cm.

MONTERING: Sy axelsömmarna.

ÄRMKANT: Plocka upp 50-56-56-62 m ytterst längs den ena ärmen på st 3,5 med Muskat. Sticka 1 rätt v på avigsidan och 1 rätt v från rätsidan. Fortsätt med resår = 3 rm, 3 am med 1 kantm i varje sida i 3 cm, maska av med rm över rm och am över am.
Upprepa längs den andra ärmen.

HALSKANT: Sticka upp ca 78 till 96 m (delbart med 6 inkl m på tråden framför) runt halsen på rundst 3,5 med Muskat. Sticka 1 avigt v och 1 rätt v, fortsätt med resår = 3 rm, 3 am i 3 cm, maska av löst med rm över rm och am över am.

MONTERING: Sy sid- och underärms-sömmarna innanför 1 kantm.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 113-19) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (18)

Martine Plainevaux 21.02.2020 - 11:40:

Bonjour Je ne trouve pas les explications des manches comme sur le modele. Ici uniquement les augmentations des manches ?? Pourriez-vous m'expliquer, svp merci

DROPS Design 21.02.2020 kl. 13:17:

Bonjour Mme Plainevaux, les mailles des manches sont montées à la fin de chaque rang de chaque côté, soit: 5-3-1-1 fois 1 m, 1-3-4-5 fois 2 m et 0-0-1-1 fois 3 m soit 7-9-12-14 mailles de chaque côté pour chacune des manches. On fait ensuite la bordure côtes en relevant les mailles le long des manches. Bon tricot!

Yvonne 11.12.2017 - 09:59:

Kan ik model ook met lang mouw maken, en hoe?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 18:16:

Hallo Yvonne, Dat zou kunnen door extra steken op te zetten voor de aangebreide mouwen. In het patroon staat dat je een aantal keren (afhankelijk van je maat) 1 steek opzet, een aantal keren 2 steken en een aantal keren 3 steken op beide kanten van beide panden. Na die drie steken doe je nog een aantal steken 21 steken per 10 cm extra mouwlengte (althans als je proeflapje klopt). Omdat je daardoor wel erg veel steken op de naald hebt, raad ik je aan om met een lange rondbreinaald heen en weer te breien.

Rita 02.05.2016 - 19:49:

Buon giorno, Invece di tenere in sospeso le maglie per lo scollo le ho chiuse. Volevo sapere se va bene riprenderle tutte da chiuse oppure devo ricomincire? Grazie Rita

DROPS Design 02.05.2016 kl. 20:09:

Buonasera Rita, dal momento che vengono riprese anche le altre maglie potrebbe provare a riprenderle e vedere se le piace l'effetto finale, per queste m si assicuri di riprendere 1 m in ogni m. Buon lavoro!

Vibeke Von Oldenburg 04.04.2016 - 08:19:

Findes opskriften i en str. 5/6 år? Eller kan jeg selv strikke den mindre?

DROPS Design 05.04.2016 kl. 11:19:

Hej Vibeke, Nej denne opskrift findes ikke mindre, men du finder blusens mål nederst i opskriften, så du kan rimelig let eventuelt strikke den lidt kortere. God fornøjelse!

Elke Doris Schmidt 18.11.2015 - 16:01:

Hallo! Kann ich dieses Modell auch mit drops Alpaka Wolle stricken?

DROPS Design 18.11.2015 kl. 17:33:

DROPS Alpaca eignet sich bei diesem Modell nicht so gut, denn es gehört in eine andere Garngruppe (Gruppe A) als das Originalgarn Muskat (Gruppe B). Sie können als Alternative ein Garn der Gruppe B wählen, hier würde sich Lima empfehlen, wenn Sie gerne Alpaka verstricken möchten, Lima hat einen Alpaka-Anteil von 35% und ist schön weich. Da die Lauflänge von Lima und Muskat identisch ist, können Sie die Garnmenge einfach übernehmen.

Helene 22.09.2012 - 22:36:

Bonjour c'est encore moi avec une autre erreur pour la grandeur 9/10 95 m de départ 10 dimunutions donne 85 et plus loin pour les augmentations de la manche 18 m total donne 103 m

DROPS Design 24.09.2012 kl. 09:05:

Bonjour Hélène, le nombre de mailles a été corrigé, il faut en monter 92 en taille 9/10 ans. Merci, bon tricot !

Helene 19.09.2012 - 05:33:

Désolé c'est le 1er modèle qui me cause tant de problème habituellement je n'ai aucune difficulté avec vos modèles qui sont en passant superbe. Merci pour les réponses

DROPS Design 19.09.2012 kl. 09:19:

Pas de soucis Hélène, et n'hésitez pas si vous avez d'autres questions. Bon tricot !

Helene 19.09.2012 - 05:33:

Et je me demandais si c'était normal de faire une diminution après les cotes? si oui, pourquoi? Le nombre de maille au départ est-ce qu'il comprenne les mailles lisière ou non?

DROPS Design 19.09.2012 kl. 09:18:

Bonjour Hélène, les côtes se tricotent en 3,5 et le jersey en 4, donc pour conserver la largeur souhaitée, on répartit des diminutions. Les mailles lisières sont toujours comprises dans le nombre de mailles à monter. Bon tricot !

Helene 19.09.2012 - 05:32:

Bonjour, je voudrais seulement faire quelques petites vérification avant de commencer ce modèle. vous demander des aiguilles 3.5 et 4 dans les fournitures et dans les explications vous commencer par la 3.5 et ensuite prenez une 3 est-ce normale de prendre une plus petite aiguille pour le jersey que pour les cotes? ou si c'est une erreur de frappe?

DROPS Design 19.09.2012 kl. 09:18:

Bonjour Hélène, il s'agissait effectivement d'une faute de frappe, il faut bien tricoter en jersey avec les aiguilles 4. Bon tricot !

Gunnel 07.02.2010 - 20:27:

En kantmaska är den första och sista på ett varv.Ibland står det i mönstret om den ska stickas avigt eller rätt, annars stickar du den som de övriga maskorna på det varvet du är.

Kommentér oppskrift DROPS 113-19