DROPS Baby / 16 / 5

Fairy Rose by DROPS Design

Djævlehue i glatstrik til baby og børn i DROPS Merino Extra Fine.

Tags: djævlehue, huer,

DROPS design: Model nr ME-009-by
----------------------------------------------------------
50-50-50 (100-100) gr f.nr 16, rosa.
----------------------------------------------------------
DROPS PINDE NR 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
------------------------------------------------------------

Kommentarer (58)

Garnet til denne opskrift koster fra 18.95kr. Læs mere.
UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger gøres fra retsiden.
Der tages 1 m ud ved at slå om. For at undgå hul strikkes omslaget drejet vrang på næste p (dvs strik i bagerste del af m istedet for i forreste).

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger gøres fra retsiden.
Der tages 1 m ind på hver side af m med mærket. Start 1 m før m med mærket, sæt 1 m på hj.p bag arb, tag 1 m løs af p (= m med mærket), strik næste m og m fra hj.p ret sm, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
HUE:
Arb strikkes frem og tilbage på p.
Slå 97-105-109 (113-121) m op på p 4 med Merino Extra Fine. Strik 4 p ret (1.p = retsiden). Nu sættes der 7 mærker i arb således (fra retsiden):
1.mærke i den 1.m på p
2.mærke i den 18.-20.-21. (22.-24.) m
3.mærke i den 35.-39.-41. (43.-47.) m
4.mærke i den 49.-53.-55. (57.-61.) m
5.mærke i den 63.-67.-69. (71.-75.) m
6.mærke i den 80.-86.-89. (92.-98.) m og 7.mærke i den sidste m på p.
Fortsæt i glatstrik - SAMTIDIG på 1.p startes der med at tage ud og ind – SE UDTAGNINGSTIPS OG INDTAGNINGSTIPS!
Tag 1 m ud EFTER 1.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ind på hver side af 2.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ud FØR 3.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ud EFTER 3.mærke på hver 4.p.
Tag 1 m ind på hver side af 4.mærke på hver 4.p 3-4-5 (5-6) gange og derefter på hver 2.p til færdig mål. Dvs at når der startes med indtagninger på hver 2.p vil m-antallet på p mindske.
Tag 1 m ud FØR 5.mærke på hver 4.p.
Tag 1 m ud EFTER 5.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ind på hver side af 6.mærke på hver 2.p.
Tag 1 m ud FØR 7.mærke på hver 2.p.

Når arb måler 13-15-16 (18-19) cm (målt fra nederste spids ved 2.eller 6. mærke og op til m på p) strikkes der 1 p ret fra vrangen, derefter strikkes næste p således fra retsiden: * 1 r, 2 r sammen *, gentag fra *-* Samtidig med at der lukkes af.

MONTERING:
Baghovedet på huen = aflukningskanten, dvs 2 hele spidser og 2 halve spidser.
Den midterste af de 3 hele spidser i modsat side af arb = opslåningskanten, går ned i panden foran.
Sy huen sammen yderst i kanten med 1 sting i hver m langs med aflukningskanten: Sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre sys den anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af anden hele spids. Derefter den anden halvdel af anden hele spids sammen med den sidste halve spids. Til sidst sys huen sammen midt bagpå indenfor yderste m i hver side.

BINDEBÅND:
Slå 4 m op på p 4 og strik således:
* 1 m r, læg garnet foran arb (mod dig), tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes vr, læg garnet bag arb igen (fra dig) *, gentag fra *-* p ud og på alle p. Der bliver nu et rundstrikket bånd. Luk af når båndet måler ca 20-22-24 (26-28) cm. Strik 1 bånd til på samme måde. Sy et bånd fast nederst i hver spids i hver side.

Diagram

= sy a mod a
= sy b mod b
= sy c mod c
= sy d mod d

Saris 05.03.2019 - 11:08:

Verstehe ich das richtig: wenn ich die 4. reihe stricke mache ich die zu- und abnahmen der „2. reihe“ nicht? oder mache ich diese doppelt so oft wie die der 4. reihe? danke!

DROPS Design 05.03.2019 kl. 11:50:

Liebe Saris, die Ab- bzw Zunahmen in jede 4. Reihe entstehen nur in jede 4. Reihe, dh wenn Sie die anderen Ab- bzw Zunahmen in jede 2. Reihe stricken, wird es nur bei diesem Markierern ab- bzw zugenommen = nach dem 3. Markierung nehmen Sie nur in jeder 4. Reihe zu und beidseitig vom 4. Markierung nehmen Sie zuerst nur in jeder 4. Reihe ab (dann in jeder 2. Reihe). Viel Spaß beim stricken!

Pia 13.11.2018 - 12:19:

Jeg forstår ikke det hvor jeg skal til at strikke spidsen i panden . Udtagning på hver 4 p. Indtagningen på hver 2 p. Skal jeg starte med noget af det eller først strikke 2 p. Og så lave indtagningen . Pia

DROPS Design 13.11.2018 kl. 16:37:

Hej Pia, du tager både ind og ud på 1.pind ifølge opskriften, det gør du på hver 2.pind fremover. MEN efter 3.mærke og før 5.mærke tager du kun ud på hver 4.pind. Det vil sige næste gang du tager ind og ud på hver side af mærkerne hopper du over disse to udtagninger. God fornøjelse!

Benthe Helmer 15.10.2018 - 20:40:

Nu er den gal igen.\\r\\nNår der skal tages ind eller ud på hver 2. eller hver 4. pind. Er det så hver 2. Retpind, eller tæller vrangpinden også med \\r\\n\\r\\nMvh. Benthe Helmer

Benthe Helmer 10.10.2018 - 17:29:

Er det nemmest at sætte maskemakørerne i maskerne eller på pinden. Har prøvet at sætte dem på pinden, men det volder mig problemer, når den løse maske skal løftes over. Mvh. Benthe

DROPS Design 11.10.2018 kl. 07:58:

Hei Benthe. I følge oppskriften skal du sette merkene i maskene (og ikke på pinnen mellom 2 masker). God fornøyelse.

Lene Sørensen 04.10.2018 - 17:29:

Hej nu er jeg så på vild spor igen 😂der står at Man skal strikke 1 ret og 2 ret sammen så langt så godt men samtidig skal man lukke af ! ! Hvordan gør man det ? Venlig hilsen Lene

DROPS Design 05.10.2018 kl. 07:18:

Hei Lene. Det betyr at du strikker 1 maske rett, så strikker du 2 masker rett sammen, og løfter den første masken du strikket over = 1 maske på høyre pinne. Så strikker du 1 maske rett og løfter masken på høyre pinne over, osv. Her er en video som viser hvordan dette gjøres: God fornøyelse.

Lene Sørensen 02.10.2018 - 17:47:

Skal man blive ved med udtagningens indtil man lukker af

DROPS Design 03.10.2018 kl. 15:37:

Hej Lene, ja det stemmer alle ind og udtagninger er til færdigt mål. Se også vores video :)

Petra Pappe 29.08.2018 - 23:03:

Fange ich beim 5.Markierungsfaden erst in der 4. Reihe mit der Zunahme an?

DROPS Design 04.09.2018 kl. 12:34:

Liebe Frau Pappe, die ersten Zunahmen werden alle bei der selben Reihe gestrickt, aber dann werden die eine in jede 2. Reihe und die andere in jede 4. Reihe wiederholt. Viel Spaß beim stricken!

Rose 04.06.2018 - 10:21:

I love this baby hat pattern drops baby 16 -5 but do you have in crochet please

DROPS Design 04.06.2018 kl. 10:38:

Dear Rose, we do not have this kind of pattern as a crochet pattern yet, but you will find here all our crocheted hats for babies. Happy crocheting!

Marlies Hoffmann 08.11.2017 - 10:35:

Was bedeutet am Schluss der Arbeit "eine Reihe rechts auf links stricken"?

DROPS Design 09.11.2017 kl. 08:31:

Liebe Frau Hoffmann, vor der letzten Reihen mit Abnahmen stricken Sie eine Reihe rechts (= mit rechten Maschen) von der Rückseite (= Rückreihe wird hier rechts gestrickt), und dann noch 1 Hinreihe mit Abnahmen und alle Maschen abketten. Viel Spaß beim stricken!

Johanna 25.08.2017 - 19:15:

Zur ersten Reihe nach dem Rand: Beginnt man hier mit dem Muster als wäre es die 2. oder die 4. R? Also wird auch in der Mitte bereits ab- und zugenommen? LG

DROPS Design 29.08.2017 kl. 11:43:

Liebe Johanna, die Auf- und Abnahmen werden sofort bei der 1. Reihe glatt rechts nach dem Rand gearbeitet. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Baby 16-5