DROPS Baby / 16 / 5

Fairy Rose by DROPS Design

Sileäneuleinen DROPS kypärämyssy ”Merino Extra Fine” -langasta.

Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v
Pään ympärys: n. 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
50-50-50 (100-100) g nro 16, roosa
----------------------------------------------------------
DROPS PUIKOT NRO 4.
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------
LISÄYSVINKKI: Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella. Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI: Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella. Kavenna 1 s merkityn silmukan molemmin puolin näin: Siirrä merkkilankaa edeltävä s apupuikolle työn taakse, nosta 1 s neulomatta (= merkitty s), neulo seuraava s ja apupuikon s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli.
----------------------------------------------------------
MYSSY:
Neulotaan tasona. Luo puikoille nro 4 Merino Extra Fine -langalla 97-105-109 (113-121) s. Neulo 4 krs oikein (1. krs = oikea puoli).
Kiinnitä sitten 7 merkkilankaa työhön (oikealta puolelta) seuraavasti: 1. merkkilanka kiinnitetään kerroksen 1. s:aan, 2. merkkilanka 18.-20.-21. (22.-24.) s:aan, 3. merkkilanka 35.-39.-41. (43.-47.) s:aan, 4. merkkilanka 49.-53.-55. (57.-61.) s:aan, 5. merkkilanka 63.-67.-69. (71.-75.) s:aan, 6. merkkilanka 80.-86.-89. (92.-98.) s:aan ja 7. merkkilanka kerroksen viimeiseen s:aan.
Jatka neulomalla sileää neuletta ja lisää sekä kavenna SAMALLA seuraavasti (KS. LISÄYSVINKKI ja KAVENNUSVINKKI): Lisää 1 s 1. merkkilangan JÄLKEEN 2 krs välein. Kavenna 1 s 2. merkkilangan molemmin puolin 2 krs välein. Lisää 1 s ENNEN 3. merkkilankaa 2 krs välein. Lisää 1 s 3. merkkilangan JÄLKEEN 4 krs välein. Kavenna 1 s 4. merkkilangan molemmin puolin 4 krs välein yht. 3-4-5 (5-6) kertaa ja sitten 2 krs välein lopulliseen mittaan asti (kun kavennukset tehdään 2 krs välein silmukoiden määrä vähenee). Lisää 1 s ENNEN 5. merkkilankaa 4 krs välein. Lisää 1 s 5. merkkilangan JÄLKEEN 2 krs välein. Kavenna 1 s 6. merkkilangan molemmin puolin 2 krs välein. Lisää 1 s ENNEN 7. merkkilankaa 2 krs välein.
Kun työn pituus 2. tai 6. merkkilangan kohdalla olevan kärjen alareunasta mitattuna on 13-15-16 (18-19) cm, neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: *1 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* SAMALLA kun päätät s:t.

VIIMEISTELY:
Myssyn takaosa = päätösreuna, eli 2 kokonaista kärkeä ja 2 puolikasta kärkeä. Työn vastakkaisessa reunassa, eli luomisreunassa on 3 kokonaista kärkeä, keskimmäinen näistä = keskietu.
Ompele myssy yhteen reunat vastakkain, ompele 1 pisto päätösreunan jokaiseen silmukkaan näin: kiinnitä ensimmäinen puolikas kärki ensimmäisen kokonaisen kärjen ensimmäiseen puolikkaaseen. Kiinnitä sitten ensimmäisen kokonaisen kärjen toinen puolikas toisen kokonaisen kärjen ensimmäiseen puolikkaaseen. Kiinnitä toisen kokonaisen kärjen toinen puolikas viimeiseen puolikkaan kärkeen. Ompele lopuksi myssy yhteen keskeltä takaa, 1 silmukan päästä reunoista.

SOLMIMISNAUHA:
Luo 4 s puikoille nro 4 ja neulo seuraavasti: *1 o, tuo lanka työn eteen (kohti itseäsi), nosta 1 s nurin neulomatta, vie lanka työn taakse (poispäin itsestäsi)*, toista *-* koko krs:n ajan. Tällä tavoin syntyy pyöreä nyöri. Päätä s:t kun nyörin pituus on n. 20-22-24 (26-28) cm. Neulo toinen nyöri samoin. Kiinnitä sitten 1 nyöri kummankin sivun kärjen alareunaan.

Piirros

= kiinnitä kohta a kohtaan a
= kiinnitä kohta b kohtaan b
= kiinnitä kohta c kohtaan c
= kiinnitä kohta d kohtaan d

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 16-5 alkuperäisohjeeseen.