DROPS Extra / 0-523

Sneaky Santa by DROPS Design

Heklede DROPS julenissetøfler i ”Eskimo”. Str 22 til 44.

Stikkord: jul, Nisse, tøfler,

DROPS design: Modell nr EE-222-jul
--------------------------------------------------------
Størrelse: 22/24 - 25/27 - 28/31 - 32/34 (35/37 - 38/40 - 42/44)
Fotlengde: 15 - 17 - 19 - 21
(23 - 25 - 28) cm
Materialer: DROPS ESKIMO
50-50-50-50 (100-100-150) gr f.nr 08, rød
50 gr i alle str f.nr 01, natur
50 gr i alle str f.nr 13, kamel
En liten rest sort til øyne

TIL STR 22 - 34:
DROPS HEKLENÅL nr 7 – eller det nål nr du må ha for å få 14 fm på 10 cm i bredden.

TIL STR 35 - 44:
DROPS HEKLENÅL nr 8 – eller det nål nr du må ha for å få 11 fm på 10 cm i bredden.
--------------------------------------------------------

fra 20.50 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 20.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 23.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 25.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 61.5kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLEINFO:
Første fm på beg av omg/raden erstattes med 1 lm. Hver omg/rad avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg, (i lm på beg av forrige rad når det hekles frem og tilbake).
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

FOT:
Det startes med å hekle foran på tåen med natur på nål 7 (8).
1.OMG: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
2.OMG: Hekle 4-4-5-5 (5-5-6) fm om ringen – LES HEKLEINFO!
3.OMG: 2 fm i hver fm = 8-8-10-10 (10-10-12) fm.
4.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12-12-15-15 (15-15-18) fm.
5. - 6.OMG: 1 fm i hver fm.
7.OMG: (Gjelder kun str 35/37, 38/40 og 42/44). Hekle 1 fm i hver fm.
7. (8.)OMG: * 1 fm i hver av de to første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 16-16-20-20 (20-20-24) fm. Hekle videre med 1 fm i hver fm.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når arb måler 5-5-6-7 (7-8-10) cm byttes det til kamel, hekle fm videre til arb måler 7-8-9-10 (10-12-14) cm.

HÆL:
Bytt til rød - SAMTIDIG deles arb og det hekles frem og tilbake fra midt oppå foten – husk HEKLEINFO!
Når hele tøffelen måler 15-17-19-21 (23-25-28) cm legges den flat og det hekles sammen midt bak med en rad kjm gjennom begge lag.
Klipp og fest tråden.

SKAFT:
Hekle 1 omg fm med rød rundt tøffelens åpning (start midt foran) = ca 22-26-28-30 (26-28-30) fm. Fortsett rundt med 1 fm i hver fm til skaftet måler ca 3-3-4-4 (5-5-6) cm. Videre hekles det frem og tilbake over kun halvparten av m - dvs fra midt foran til midt bak - hekle fm SAMTIDIG som det felles opp i en spiss slik: * snu med 1 lm, hopp over første fm og hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 1 fm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, klipp tråden.

MONTERING:
Lag en liten natur pongpong med diameter på ca 2-2-2-2 (3-3-3) cm – sy den fast øverst i spissen på skaftet (= tuppen på nisselua) – brett skaftet ned.
Lag en maken pongpong i rød og sy den fast midt oppå tøffelen i overgangen mellom det natur og det kamel partiet = nissenese.
Sy noen sting med sort på hver side over nesa til øyne.

Lag en tøffel til på samme måte – men når nisseluen lages hekles det fra midt bak til midt foran slik at luen henger ned på andre siden av tøffelen.

Kommentarer (45)

Legg inn en kommentar!

Adeline 12.12.2018 - 14:18:

Bonjour, Si j'utilise la couleur rouge en aller et retour, je me retrouve avec le rouge au dessus du chameau diviser en deux dès le début. Or sur votre photo le rouge recouvre bien le dessus du pied sur une longueur assez importante. J'ai bien compris pour l'assemblage du talon en maille coulée mais je ne comprends pas comment avoir ce rouge non divisé?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 14:46:

Bonjour Adeline, vous continuez bien en allers et retours à partir de la partie en rouge. Quand le pied sera terminé et assemblé, vous crochèterez des ms en rond tout autour de l'ouverture du chausson pour la tige (jambe), partie que l'on voit sur la photo. Bon crochet!

Anna 29.11.2018 - 13:48:

Hej! När man ska ersätta första fm på ett nytt varv hoppar man över maskan som den fasta skulle suttit i? Eller gör man en lm och sedan nästa fm där den första egentligen skulle suttit? Så enligt mönstret ska man alltid dra bort en fm från angivet antal fm? Gäller detta alla rader?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 10:26:

Hei Anna. Når du skal erstatte en fm med luftmaske på begynnelsen av omgangen betyr det at du hopper over den første fm på omgangen - altså på hver omgang som starter med en fastmaske. Om du ikke hopper over fastmasken vil luftmaskene komme i tillegg. I noen oppskirfter hekles det slik, men dette står spesifisert. Her skal du alstå hoppe over den første fastmasken på omgangen, og gå rett videre til neste maske. Denne hekles i den masken det står at den hekles i. Når lufmasken erstatter første fastmaske teller denne med i maskeantalelt. God fornøyelse.

Caroline 20.11.2018 - 19:43:

Det kan godt hende det er fordi jeg er nybegynner, men får ikke til heklefastheten til de mindre størrelsene. Er det virkelig riktig at det skal være 14 fm, for jeg får bare rundt 10, selv med 5 mm-nål?

DROPS Design 23.11.2018 kl. 11:03:

Hei Caroline. Ja dette stemmer, du må ha 14 fm = 10 cm for at målene på tøffelen skal bli rikitg. Det er veldig individuelt hvordan man hekler, så du må endre heklenålen etter heklefasteheten - selvom det i dette tilfellet betyr å gå ned flere størrelser. God fornøyelse

Mara Abete 08.12.2015 - 13:15:

Bonjour Avez-vous une adresse de mercerie qui vendrait vos laines DROPS au Luxembourg où j'habite ? Cordialement. Mara

DROPS Design 08.12.2015 kl. 17:27:

Bonjour Mme Abete, il n'y a pas encore de revendeur DROPS au Luxembourg, vous pouvez commander dans une des boutiques en ligne en France ou en Belgique. Bon crochet!

Virginia Bishop 27.11.2015 - 22:39:

Thank you so much on your help with the heel, it turned to be a very simple pattern that goes very fast!

DROPS Design 05.11.2015 - 14:05:

There is now a new video showing how to work this kind of slippers - but remember to follow the written pattern at the same time (for number of sts, increase, etc..). Happy crocheting!

Virginia 02.11.2015 - 00:02:

I am so disappointed in this pattern! I have read all this stuff and still have no idea how to do the heel. Beyond aggravated! It would have been so much easier for us trying to follow the pattern if you would have put the directions in there! I'm about to give up and would hesitate buying one of your patterns afraid it wouldn't be any clearer then this is.

DROPS Design 02.11.2015 kl. 10:13:

Dear Virginia, sorry you get worries about the pattern, slippers are worked from the toe, first in the round, then back and forth for the opening of leg. When you have reach length for slipper, crochet tog the last row with a sl st row - see also video below. Remember your DROPS store will always help you with tips and advices when required. Happy crocheting!

Maggy 12.10.2015 - 18:30:

Bonjour, pour l'échantillon, il est écrit 14ms pour 10 cm de largeur, mais combien de rang en ms faut il faire ? Merci

DROPS Design 13.10.2015 kl. 09:33:

Bonjour Maggy, pour avoir la bonne taille, le plus important est le nbe de ms en largeur, la hauteur sera ajustée en cm (pas en nbe de rangs). Bon crochet!

Carmen 08.10.2015 - 13:28:

Estoy realizando estas pantuflas y veo que la estimación de ovillos de color rojo para realizar un par no se ajusta a lo que indica el patrón. Con 50gr no me alcanza más que para un pie. La talla que estoy realizando es la de 28/31. Tanto si lo hago con aguja de 7 como con una menor me falta material. Podríais revisar el patrón? Yo creo que necesito algo más de 100gr para un par de esa talla

DROPS Design 10.10.2015 kl. 11:33:

Hola Carmen. La cantidad de la lana en este modelo está ajustada. Hay que tener en cuenta la tensión recomendada en el patrón, es decir, si trabajas más prieto vas a necesitar más lana. Con 100 gr yo he tejido la talla grande. Ten en cuenta también que los pompones son pequeños.

Anna 14.03.2015 - 17:08:

J'ai réalisé ces chaussons que j'ai offert à ma fille pour Noël, effet garanti, un vrai succès !

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-523