DROPS Baby / 16 / 16

Miss Mossy Jacket by DROPS Design

Strikket ermsømløs jakke til baby og barn i DROPS Eskimo

DROPS design: Modell nr ee-0115-by
--------------------------------------------------------

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 – 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200-250-250 (300-350) gr f.nr 01, natur.

DROPS RUNDP (60 cm) NR 8 –
eller det p.nr du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP NR 501: 4-4-5 (5-5) stk
---------------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), fasong: bol i ett, ermsømløs, mønster/teknik: perlestrikk, type oppskrift: jakker,

1.P: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.P: r over vr og vr over r. Gjenta 2.p.

FELLETIPS:
Fell slik fra retten etter 3 m rille: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik fra retten før 3 m rille: 2 rett sm.

ØKETIPS:
Det økes med 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd (dvs i bakre del av m) slik at det ikke blir hull.

KNAPPHULL: Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell tredje m fra midt foran og legg opp 1 ny m over den felte på neste p.
Det felles til knapphull når arb måler:
STR: 1/3 mnd: 3, 10, 16 og 22 cm
STR 6/9 mnd: 3, 10, 17 og 24 cm
STR 12/18 mnd: 4, 10, 16, 22 og 28 cm
STR 2 år: 4, 11, 18, 25 og 31 cm
STR 3/4 år: 4, 12, 19, 27 og 34 cm

JAKKE:
Jakken strikkes i ett stykke - det startes nederst på forstk, legges opp m til erme og felles av nederst på bakstk. For å få plass til alle m strikkes arb frem og tilbake på rundp.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp 18-20-21 (23-25) m (inkl 1 kantm i siden og 3 stolpem mot midt foran) på rundp 8 med Eskimo. Strikk 3 riller – SE FORKL OVER! Fortsett med glstrikk og 3 stolpe-m mot midt foran i riller.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 13-14-17 (20-22) cm strikkes det 1 rille over alle m, deretter strikkes det perlestrikk – SE FORKL OVER – med stolpen fortsatt i riller. SAMTIDIG når arb måler 16-17-20 (23-25) cm legges det opp nye m i siden til erm. Legg opp på slutten av p mot siden: 4 m 1-1-2 (2-3) ganger, 5 m 1-1-1 (1-1) gang og 8-9-8 (12-12) m 1 gang = 35-38-42 (48-54) m. De nye m strikkes fortløpende inn i perlestrikk. NB! Etter siste økning skal de 3 nederste m på ermet strikkes videre i riller. Når arb måler 22-24-28 (31-34) cm strikkes det 1 rille over 9-10-10 (11-11) m mot midt foran (inkl de 3 stolpe-m), de øvrige m strikkes som før. På neste p fra midt foran felles de ytterste 6-7-7 (8-8) m av til hals, videre felles det til hals på hver 2.p – SE FELLETIPS: 1 m 2 ganger = 27-29-33 (38-44) m tilbake på skulder/erme.
Strikk videre med perlestrikk og 3 m riller i hver side. Når arb måler 27-29-33 (37-40) cm settes det 1 merke (= midt oppå skulderen) HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Når arb måler 1 cm økes det 1 m mot halsen på neste p fra retten innenfor 3 m rille – SE ØKETIPS = 28-30-34 (39-45) m. Strikk 1 p tilbake slik at neste p er fra retten.
Sett m på 1 tråd.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt. SAMTIDIG felles det til KNAPPHULL på stolpen – se forkl over!

BAKSTK:
Strikk m fra venstre forstk inn på p, legg opp 8-10-10 (12-12) nye m i nakken og strikk m fra høyre forstk inn på p = totalt 64-70-78 (90-102) m.
Strikk videre slik: 3 m rille, 22-24-28 (33-39) m perlestrikk,
14-16-16 (18-18) m riller (= bak i nakken),
22-24-28 (33-39) m perlestrikk og 3 m rille.
Når det er strikket 3 riller over m bak i nakken, fortsettes det med perlestrikk over disse m. Når arb måler 8-8-9 (9-9) cm felles erm-m løst av. Fell på beg av hver p i hver side: 8-9-8 (12-12) m 1 gang, 5 m 1-1-1 (1-1) gang og 4 m 1-1-2 (2-3) ganger = 30-34-36 (40-44) m. Når arb måler ca 14-15-16 (17-18) cm (brett arb dobbelt ved merket på skulderen og se at det er strikket like mange p perlestrikk på bakstk og forstk) strikkes det 1 rille over alle m. Fortsett med glstrikk. Når arb måler ca 24-26-30 (34-37) cm (tell så det er like mange p glstikk på bakstk som på forstk) strikkes det 3 riller. Fell LØST av.

MONTERING:
Brett arb dobbelt ved skulderen og sy undererms- og sidesømmene innenfor 1 kantm. Sy i knappene.