DROPS / 109 / 21

Robin Foot by DROPS Design

Tovete DROPS Tøfler i 2 tråder ”Alpaca” med heklekant i ”Puddel”.

Stikkord: tovet, tøfler,

DROPS design: Modell nr Z-379
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 23 - 25 - 28 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 0618, lys beige
DROPS Puddel fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 01, naturhvit

DROPS Pinne nr 5,5 - eller den p du må ha for å få 16 m x 20 p glstrikk med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm før toving.
Etter toving: ca 24 m x 29 p = 10 x 10 cm.
Heklenål nr 7 – til kant

Tøffel: Tøffelen strikkes i ett stykke med sømmen midt foran og midt bak, det startes midt bak (se Fig-1). Legg løst opp 72-76-80 m på p 5,5 med 2 tråder Alpaca og strikk glstrikk. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 3 cm felles det 1 m i hver side på hver p totalt 14 ganger, fell ved å strikke de 2 første m og de 2 siste m rett sammen = 44-48-52 m. Når arb måler 10½-12½-14½ cm økes det 1 m i hver side på hver p totalt 12 ganger, øk ved å strikke 2 m i første m og 2 m i siste m = 68-72-76 m. Når arb måler 17-18½-20½ cm felles det i hver side slik: På hver 2.p: 4 m totalt 2 ganger, deretter på hver 4.p:1 m totalt 8-9-10 ganger = 36-38-40 m. Strikk til arb måler 34-38-42 cm, fell løst av.

Montering: Brett tøffelen sammen og sy midt bak i ytterste ledd av ytterste m. Sy på samme måte foran over foten. Fig-2 viser tøffelen sydd sammen. Strikk 1 tøffel til.

Heklekant: Rundt åpningen på tøffelen hekles det slik med 2 tråder Puddel på nål 7: 1 fm, * 3 lm, hopp frem ca 1-1½ cm, 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg. Tråkle en meget løs søm opp og ned i sømmen midt oppå foten med 2 tråder Puddel. Trekk i tråden slik at den ligger i løkker oppå foten.

Tov tøflene i vaskemaskinen - se forkl under. For at tøffelen skal bli mest mulig behagelig på foten er det lurt å ta den på mens den ennå er fuktig slik at den blir formet i riktig str.

Toving: Fest en liten plastpose i tuppen av tøffelen med en sikkerhetsnål slik at tuppen ikke toves sammen. Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifugering og uten forvask. Dersom tøflene ikke blir tovet nok kan de toves en gang til. Skulle tøflene bli for små legges de i vann til de er gjennomvåte og deretter strekkes de i rett størrelse. Senere vaskes tøflene som et ullplagg.

Diagram

= helen midt bak, skal syes til B
= helen midt bak, skal syes til A
= midt under foten
= start å strikke her
= strikkeretning

Marianne 06.02.2017 - 09:59:

Kan ik voor dit patroon ook een C-garen (enekel draad) gebruiken of vilt dat dan anders?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 12:37:

Hoi Marianne. Je kan de 2 draden Alpaca vervangen door 1 draad Alaska of Big Delight. Maar brei altijd eerst een proefje en vilt deze - dan weet je precies hoe het garen vilt in jouw machine en de ca. afmetingen.

Emily 28.04.2014 - 03:20:

I'm having a problem with binding off. I'm getting confused with there is says, "bind off on each side". Does that mean at the stitch marker?

DROPS Design 28.04.2014 kl. 10:31:

Dear Emily, when pattern says to bind off when piece measures 6¾”-7¼”-8 1/8”, you have to bind off each side of the piece, ie at the beg of every row each side. Happy knitting!

Jennifer Meynard 22.01.2014 - 16:37:

Erreur de traduction en français Il ne s'agit pas de réduire tous les deux rangs mais tous les rangs (suite vérification par rapport à l'anglais, et après avoir suivi la version française que j'ai du défaire).

DROPS Design 23.01.2014 kl. 09:09:

Bonjour Mme Meynard, il faut effectivement augmenter tous les rangs et non tous les 2 rangs, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Lila Ladue 03.02.2013 - 00:33:

2 days ago I found pattern 1-14 a sweater with batwing sleeves and a diagonal center.today I cannot find it looked through all your sweater patterns - not there. do you drop off old patterns when you add new ones? If so how can I get the directions for this pattern?

Inger Janson 16.04.2012 - 21:07:

Jag har stickat två parFörsta paret blev bra. Det andra parets ena socka tovades ihop i tån och fick en valk påovansidan. Jag måste klippa bort en del, för att det inte skulle bli för trångt. Tänkte att det ju alltid går att komålettera med ny ull på avigsidan och tovning på gammalt sätt med såpa och vatten. Än så länge har jag inte behövt göra detta. Jag satte plastpåsar i tovvlorna, som jag kastade fast i öppningen.

DROPS Design 18.08.2011 - 09:05:

Hi Jill, we have been felting quite a lot in alpaca, lighter colors usually need more agitation to felt than darker colors, some detergents also seems to be more gentle than other, and we once experienced a eco friendly detergent where it didn't felt at all. Top loaded machines are also known for increase the process. If it doesn't fel enought first time, keep washing it hot.

Jill 17.08.2011 - 14:33:

Hi, I used Drops Alpaca as stated in the pattern, 1 strand of Eco Off-White (0100) and 1 strand of Eco Dark Brown (0601). Tension was correct, knitted size was correct. I washed once at 40 deg C and again at 60 deg C. They are still 36 cm long I need them to come down to 25 cm. Does the action of a front loading machine as compared with a top-loading, paddle action machine make a difference? I have lived in the US and the paddle action is significantly rougher on clothes.

DROPS Design 15.08.2011 - 09:03:

Hi Jill How many times you need to wash would also depend a lot if you use original yarn or not, other yarn may not felt as the recomended yarns used in pattern. Our slippers were washed once.

Jill 05.08.2011 - 18:30:

Easy to make but when it came to felting... I followed the instructions and they got a little furry, quite nice actually but the stitches are still visble and they've barely shrunk at all! How many times do they need to be washed at 40 in the machine to get down to size? Any suggestions?

Kathrine 06.01.2009 - 12:33:

Det står: "Fest en liten plastpose i tuppen av tøffelen med en sikkerhetsnål slik at tuppen ikke toves sammen." Er det inni tøffelen det menes eller?

Kommentér oppskrift DROPS 109-21