DROPS / 109 / 21

Robin Foot by DROPS Design

Vilten DROPS slofjes van 2 draden ”Alpaca” met een gehaakte rand van ”Puddel”.

Trefwoorden: sloffen, vilten,

Maat: 35/37 - 38/40 - 41/43
Lengte voet: 23 - 25 - 28 cm
Materiaal: DROPS Alpaca van Garnstudio,
150 gr voor alle maten van nr. 0618, lichtbeige
En gebruik: DROPS Puddel van Garnstudio,
50 gr voor alle maten van nr. 01, naturel

DROPS Breinaald 5,5 mm - of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van: 16 st x 20 nld tricotst met 2 draden Alpaca = 10 x 10 cm voor vilten.
Na vilten: ca 24 st x 29 nld = 10 x 10 cm.

Haaknaald 7 mm – voor de rand.

Opmerkingen (20)

100% alpaca
vanaf 3.20 € /50g
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 3.39 € /50g

Slofje: Het slofje brei wordt in één stuk gebreid. De naad komt op het middenvoor en middenachter. Begin in het middenachter bij de hiel(zie Fig-1). Zet losjes 72-76-80 st op met breinld 5,5 mm en 2 draden Alpaca en brei tricotst. Let op de steekverhouding! Kant vanaf een hoogte van 3 cm 14 x 1 st af aan weerskanten in elke nld als volgt: brei de eerste 2 st en de laatste 2 st op de nld recht samen = 44-48-52 st. Meerder vanaf een hoogte van 10½-12½-14½ cm 12 x 1 st aan weerskanten elke nld als volgt: brei 2 st in de eerste st en de laatste st op de nld = 68-72-76 st. Kant vanaf een hoogte van 17-18½-20½ cm af aan weerskanten van het werk. Kant af aan het begin van elke nld als volgt: 2 x 4 st en vervolgens in elke 4e nld 8-9-10 x 1 st = 36-38-40 st. Brei door tot een totale hoogte van 34-38-42 cm, Kant de st losjes af.

Afwerken: Vouw het slofje dubbel in het midden van de zool en sluit de naad op de wreef in het eerste deel van de eerste st. Sluit ook de naad in het middenachter op dezelfde manier. Fig-2 toont het slofje als alle naden zijn gesloten. Brei nog 1 slofje op dezelfde manier.

Gehaakte rand: Haak langs de rand van het slofje met haaknld 7 mm en 2 draden Puddel als volgt: 1 v, * 3 l, ca 1-1½ cm overslaan, 1 v *, herhaal *-* en eindig met 1 hv in de 1e v van het begin van de tr. Naai met 2 draden Puddel een heel losse naad heen en weer op de wreef. De naad moet in kleine lussen op de buitenkant van het slofje zitten.

Vilt de slofjes in de wasmachine - lees de beschrijving hieronder. Om het beste resultaat te krijgen, breng dan de slofjes, als zij nog nat zijn, in model.

Vilten: Om te voorkomen dat de slofjes aan elkaar gaan plakken, legt u een klein plastic zakje in het slofje. Zet het zakje vast met een veiligheidsspeld, zodat het niet eruit valt tijdens het wassen. Doe de slofjes in de wasmachine en voeg een eetlepel wasmiddel zonder enzymen en bleekmiddel toe (groene zeep). Zet de machine op een programma van 40° graden met gewone centrifugering en zonder voorwas. In de toekomst kunt u de slofjes op een gewoon wolprogramma wassen.

Telpatroon

= hiel middenachter, naai aan B
= hiel middenachter, naai aan A
= middenonder van de voet
= begin hier met breien
= breirichting

Opmerkingen (20)

Plaats uw opmerking!

Marianne 06.02.2017 - 09:59:

Kan ik voor dit patroon ook een C-garen (enekel draad) gebruiken of vilt dat dan anders?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 12:37:

Hoi Marianne. Je kan de 2 draden Alpaca vervangen door 1 draad Alaska of Big Delight. Maar brei altijd eerst een proefje en vilt deze - dan weet je precies hoe het garen vilt in jouw machine en de ca. afmetingen.

Emily 28.04.2014 - 03:20:

I'm having a problem with binding off. I'm getting confused with there is says, "bind off on each side". Does that mean at the stitch marker?

DROPS Design 28.04.2014 kl. 10:31:

Dear Emily, when pattern says to bind off when piece measures 6¾”-7¼”-8 1/8”, you have to bind off each side of the piece, ie at the beg of every row each side. Happy knitting!

Jennifer Meynard 22.01.2014 - 16:37:

Erreur de traduction en français Il ne s'agit pas de réduire tous les deux rangs mais tous les rangs (suite vérification par rapport à l'anglais, et après avoir suivi la version française que j'ai du défaire).

DROPS Design 23.01.2014 kl. 09:09:

Bonjour Mme Meynard, il faut effectivement augmenter tous les rangs et non tous les 2 rangs, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Lila Ladue 03.02.2013 - 00:33:

2 days ago I found pattern 1-14 a sweater with batwing sleeves and a diagonal center.today I cannot find it looked through all your sweater patterns - not there. do you drop off old patterns when you add new ones? If so how can I get the directions for this pattern?

Inger Janson 16.04.2012 - 21:07:

Jag har stickat två parFörsta paret blev bra. Det andra parets ena socka tovades ihop i tån och fick en valk påovansidan. Jag måste klippa bort en del, för att det inte skulle bli för trångt. Tänkte att det ju alltid går att komålettera med ny ull på avigsidan och tovning på gammalt sätt med såpa och vatten. Än så länge har jag inte behövt göra detta. Jag satte plastpåsar i tovvlorna, som jag kastade fast i öppningen.

DROPS Design 18.08.2011 - 09:05:

Hi Jill, we have been felting quite a lot in alpaca, lighter colors usually need more agitation to felt than darker colors, some detergents also seems to be more gentle than other, and we once experienced a eco friendly detergent where it didn't felt at all. Top loaded machines are also known for increase the process. If it doesn't fel enought first time, keep washing it hot.

Jill 17.08.2011 - 14:33:

Hi, I used Drops Alpaca as stated in the pattern, 1 strand of Eco Off-White (0100) and 1 strand of Eco Dark Brown (0601). Tension was correct, knitted size was correct. I washed once at 40 deg C and again at 60 deg C. They are still 36 cm long I need them to come down to 25 cm. Does the action of a front loading machine as compared with a top-loading, paddle action machine make a difference? I have lived in the US and the paddle action is significantly rougher on clothes.

DROPS Design 15.08.2011 - 09:03:

Hi Jill How many times you need to wash would also depend a lot if you use original yarn or not, other yarn may not felt as the recomended yarns used in pattern. Our slippers were washed once.

Jill 05.08.2011 - 18:30:

Easy to make but when it came to felting... I followed the instructions and they got a little furry, quite nice actually but the stitches are still visble and they've barely shrunk at all! How many times do they need to be washed at 40 in the machine to get down to size? Any suggestions?

Kathrine 06.01.2009 - 12:33:

Det står: "Fest en liten plastpose i tuppen av tøffelen med en sikkerhetsnål slik at tuppen ikke toves sammen." Er det inni tøffelen det menes eller?

Laat een opmerking achter voor DROPS 109-21