DROPS / 109 / 21

Robin Foot by DROPS Design

Tovade DROPS tofflor i 2 trådar ”Alpaca” med virkad kant i ”Puddel”.

Tags: tofflor, tovat,

Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 23 - 25 - 28 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
150 g i alla strl nr 0618, ljusbeige
DROPS Puddel från Garnstudio
50 g i alla strl nr 01, naturvit

DROPS St nr 5,5 – eller det st.nr du behöver för att få 16 m x 20 v i slätst med 2 trådar Alpaca på 10 x 10 cm före tovning.

Efter tovning: ca 24 m x 29 v = 10 x 10 cm.
Virknål nr 7 – till kant

Toffel: Toffeln stickas i ett stycke med söm mitt fram och mitt bak, det börjas sticka mitt bak (se Fig 1). Lägg löst upp 72-76-80 m på st.nr 5,5 med 2 trådar Alpaca. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 3 cm minskas 1 m i varje sida på varje v totalt 14 ggr, minska genom att sticka de 2 första m och de 2 sista m räta tills = 44-48-52 m. När arb mäter 10,5-12,5-14,5 cm ökas det 1 m i varje sida på varje v totalt 12 ggr, öka genom att sticka 2 m i första m och 2 m i sista m = 68-72-76 m. När arb mäter 17-18,5-20,5 cm avm i varje sida så här: på vartannat v: 4 m totalt 2 ggr, sedan på vart 4:e v: 1 m totalt 8-9-10 ggr = 36-38-40 m. Sticka tills arb mäter 34-38-42 cm, maska av löst.

Montering: Vik toffeln dubbel och sy ihop mitt bak i de yttersta maskbågarna. Sy på samma sätt ovanpå foten. Fig 2 visar toffeln ihopsydd. Sticka en till toffel.

Virkad kant: Runt toffelns öppning virkas det så här med 2 trådar Puddel med nål nr 7: 1 fm, * 3 lm, hoppa fram ca 1-1,5 cm, 1 fm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 1:a fm i början av v. Tråckla en mycket lös söm upp och ned längs sömmen ovanpå foten med 2 trådar Puddel. Drag i tråden så att den ligger i öglor på foten.

Tova tofflorna i tvättmaskin – se förkl nedan. För att få så bra passform som möjligt på tofflorna bör man ta på dem medan de fortfarande är fuktiga för att forma dem till rätt strl.

Tovning: Fäst en liten plastpåse överst på toffeln med en säkerhetsnål så att toppen inte tovas ihop. Lägg tofflorna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer eller optiska blekmedel. Tvätta i 40 grader med vanlig centrifugering och utan förtvätt. Om tofflorna inte tovas tillräckligt första gången kan de tovas en gång till. Skulle tofflorna bli för små läggs de i vatten tills de är genomvåta och sträckes sedan till rätt storlek. Fortsättningsvis tvättas tofflorna som ett ylleplagg.

Diagram

= hälen mitt bak, ska sys mot B
= hälen mitt bak, ska sys mot A
= mitt under foten
= börja sticka här
= stickriktning

Marianne 06.02.2017 - 09:59:

Kan ik voor dit patroon ook een C-garen (enekel draad) gebruiken of vilt dat dan anders?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 12:37:

Hoi Marianne. Je kan de 2 draden Alpaca vervangen door 1 draad Alaska of Big Delight. Maar brei altijd eerst een proefje en vilt deze - dan weet je precies hoe het garen vilt in jouw machine en de ca. afmetingen.

Emily 28.04.2014 - 03:20:

I'm having a problem with binding off. I'm getting confused with there is says, "bind off on each side". Does that mean at the stitch marker?

DROPS Design 28.04.2014 kl. 10:31:

Dear Emily, when pattern says to bind off when piece measures 6¾”-7¼”-8 1/8”, you have to bind off each side of the piece, ie at the beg of every row each side. Happy knitting!

Jennifer Meynard 22.01.2014 - 16:37:

Erreur de traduction en français Il ne s'agit pas de réduire tous les deux rangs mais tous les rangs (suite vérification par rapport à l'anglais, et après avoir suivi la version française que j'ai du défaire).

DROPS Design 23.01.2014 kl. 09:09:

Bonjour Mme Meynard, il faut effectivement augmenter tous les rangs et non tous les 2 rangs, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Lila Ladue 03.02.2013 - 00:33:

2 days ago I found pattern 1-14 a sweater with batwing sleeves and a diagonal center.today I cannot find it looked through all your sweater patterns - not there. do you drop off old patterns when you add new ones? If so how can I get the directions for this pattern?

Inger Janson 16.04.2012 - 21:07:

Jag har stickat två parFörsta paret blev bra. Det andra parets ena socka tovades ihop i tån och fick en valk påovansidan. Jag måste klippa bort en del, för att det inte skulle bli för trångt. Tänkte att det ju alltid går att komålettera med ny ull på avigsidan och tovning på gammalt sätt med såpa och vatten. Än så länge har jag inte behövt göra detta. Jag satte plastpåsar i tovvlorna, som jag kastade fast i öppningen.

DROPS Design 18.08.2011 - 09:05:

Hi Jill, we have been felting quite a lot in alpaca, lighter colors usually need more agitation to felt than darker colors, some detergents also seems to be more gentle than other, and we once experienced a eco friendly detergent where it didn't felt at all. Top loaded machines are also known for increase the process. If it doesn't fel enought first time, keep washing it hot.

Jill 17.08.2011 - 14:33:

Hi, I used Drops Alpaca as stated in the pattern, 1 strand of Eco Off-White (0100) and 1 strand of Eco Dark Brown (0601). Tension was correct, knitted size was correct. I washed once at 40 deg C and again at 60 deg C. They are still 36 cm long I need them to come down to 25 cm. Does the action of a front loading machine as compared with a top-loading, paddle action machine make a difference? I have lived in the US and the paddle action is significantly rougher on clothes.

DROPS Design 15.08.2011 - 09:03:

Hi Jill How many times you need to wash would also depend a lot if you use original yarn or not, other yarn may not felt as the recomended yarns used in pattern. Our slippers were washed once.

Jill 05.08.2011 - 18:30:

Easy to make but when it came to felting... I followed the instructions and they got a little furry, quite nice actually but the stitches are still visble and they've barely shrunk at all! How many times do they need to be washed at 40 in the machine to get down to size? Any suggestions?

Kathrine 06.01.2009 - 12:33:

Det står: "Fest en liten plastpose i tuppen av tøffelen med en sikkerhetsnål slik at tuppen ikke toves sammen." Er det inni tøffelen det menes eller?

Kommentér oppskrift DROPS 109-21