DROPS / 109 / 21

Robin Foot by DROPS Design

Filtede DROPS Tøfler i 2 tråde ”Alpaca” med hæklekant i ”Puddel”.

Tags: filtet, tøfler,

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 23 - 25 - 28 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 0618, lys beige
DROPS Puddel fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 01, naturhvid

DROPS Pinde nr 5,5 - eller den p du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik med 2 tråde Alpaca på 10 x 10 cm før filtning.

Efter filtning: ca 24 m x 29 p = 10 x 10 cm.
Hæklenål nr 7 – til kant

Tøffel: Tøflen strikkes i et stykke med søm midt foran og midt bagpå, start midt bagpå (se Fig-1). Slå 72-76-80 m løst op på p 5,5 med 2 tråde Alpaca og strik glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 3 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver p totalt 14 gange, luk af ved at strikke de 2 første m og de 2 sidste m ret sammen = 44-48-52 m. Når arb måler 10½-12½-14½ cm tages der 1 m ud i hver side på hver p totalt 12 gange, tag ud ved at strikke 2 m i første m og 2 m i sidste m = 68-72-76 m. Når arb måler 17-18½-20½ cm lukkes der af i hver side således: På hver 2.p: 4 m totalt 2 gange, derefter på hver 4.p:1 m totalt 8-9-10 gange = 36-38-40 m. Strik til arb måler 34-38-42 cm, luk løst af.

Montering: Buk tøflen sammen og sy midt bagpå i yderste led af yderste m. Sy på samme måde ovenpå foden foran. Fig-2 viser tøffelen syet sammen. Strik 1 tøffel til.

Hæklekant: Rundt om åbningen på tøflen hækles der således med 2 tråde Puddel på nål 7: 1 fm, * 3 lm, spring ca 1-1½ cm frem, 1 fm *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i 1.fm i beg af omg. Sy en meget løs søm op og ned i sømmen midt ovenpå foden med 2 tråde Puddel. Træk i tråden så der dannes løkker ovenpå foden.

Filt tøflerne i vaskemaskinen - se forkl under. For at tøflerne skal blive så behagelige som mulig på foden er det en god ide at tage den på mens den stadigvæk er fugtig så den bliver formet i rigtig str.

Filtning: Sæt en lille plasticpose inderst i tøflen med en sikkerhedsnål så tåen ikke filtes sammen. Læg tøflerne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering og uden forvask. Hvis tøflerne ikke bliver filtet nok i første omgang så kan de filtes en gang til. Skulle tøflerne blive for små lægges de i vand til de er gennemvåde og derefter strækkes i ret størrelse.
I fremtiden vaskes tøflerne på uldprogram.

Diagram

= hælen midt bagpå, skal syes til B
= hælen midt bagpå, skal syes til A
= midt under foden
= start med at strikke her
= strikkeretning

Marianne 06.02.2017 - 09:59:

Kan ik voor dit patroon ook een C-garen (enekel draad) gebruiken of vilt dat dan anders?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 12:37:

Hoi Marianne. Je kan de 2 draden Alpaca vervangen door 1 draad Alaska of Big Delight. Maar brei altijd eerst een proefje en vilt deze - dan weet je precies hoe het garen vilt in jouw machine en de ca. afmetingen.

Emily 28.04.2014 - 03:20:

I'm having a problem with binding off. I'm getting confused with there is says, "bind off on each side". Does that mean at the stitch marker?

DROPS Design 28.04.2014 kl. 10:31:

Dear Emily, when pattern says to bind off when piece measures 6¾”-7¼”-8 1/8”, you have to bind off each side of the piece, ie at the beg of every row each side. Happy knitting!

Jennifer Meynard 22.01.2014 - 16:37:

Erreur de traduction en français Il ne s'agit pas de réduire tous les deux rangs mais tous les rangs (suite vérification par rapport à l'anglais, et après avoir suivi la version française que j'ai du défaire).

DROPS Design 23.01.2014 kl. 09:09:

Bonjour Mme Meynard, il faut effectivement augmenter tous les rangs et non tous les 2 rangs, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Lila Ladue 03.02.2013 - 00:33:

2 days ago I found pattern 1-14 a sweater with batwing sleeves and a diagonal center.today I cannot find it looked through all your sweater patterns - not there. do you drop off old patterns when you add new ones? If so how can I get the directions for this pattern?

Inger Janson 16.04.2012 - 21:07:

Jag har stickat två parFörsta paret blev bra. Det andra parets ena socka tovades ihop i tån och fick en valk påovansidan. Jag måste klippa bort en del, för att det inte skulle bli för trångt. Tänkte att det ju alltid går att komålettera med ny ull på avigsidan och tovning på gammalt sätt med såpa och vatten. Än så länge har jag inte behövt göra detta. Jag satte plastpåsar i tovvlorna, som jag kastade fast i öppningen.

DROPS Design 18.08.2011 - 09:05:

Hi Jill, we have been felting quite a lot in alpaca, lighter colors usually need more agitation to felt than darker colors, some detergents also seems to be more gentle than other, and we once experienced a eco friendly detergent where it didn't felt at all. Top loaded machines are also known for increase the process. If it doesn't fel enought first time, keep washing it hot.

Jill 17.08.2011 - 14:33:

Hi, I used Drops Alpaca as stated in the pattern, 1 strand of Eco Off-White (0100) and 1 strand of Eco Dark Brown (0601). Tension was correct, knitted size was correct. I washed once at 40 deg C and again at 60 deg C. They are still 36 cm long I need them to come down to 25 cm. Does the action of a front loading machine as compared with a top-loading, paddle action machine make a difference? I have lived in the US and the paddle action is significantly rougher on clothes.

DROPS Design 15.08.2011 - 09:03:

Hi Jill How many times you need to wash would also depend a lot if you use original yarn or not, other yarn may not felt as the recomended yarns used in pattern. Our slippers were washed once.

Jill 05.08.2011 - 18:30:

Easy to make but when it came to felting... I followed the instructions and they got a little furry, quite nice actually but the stitches are still visble and they've barely shrunk at all! How many times do they need to be washed at 40 in the machine to get down to size? Any suggestions?

Kathrine 06.01.2009 - 12:33:

Det står: "Fest en liten plastpose i tuppen av tøffelen med en sikkerhetsnål slik at tuppen ikke toves sammen." Er det inni tøffelen det menes eller?

Kommentere opskrift DROPS 109-21