DROPS / 105 / 37

DROPS 105-37 by DROPS Design

Heklet DROPS tøffel i 2 tråder ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-309
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Tøflens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 6347, grålilla
DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
En rest f.nr 01, hvit
Ønskes en mer slitesterk tøffel bruk da:
DROPS Fabel sokkegarn fra Garnstudio

DROPS Heklenål nr 3,5 – eller den nålen du må ha for å få 18 st x 8 rader med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS Perleknapp nr 541: 4 stk

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: tøfler,

Hekleinfo: Første st på beg av omg/raden erstattes med 3 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg, (i lm på beg av forrige rad når det hekles frem og tilbake).

Felletips: Fell slik på beg av raden:
Erstatt 1 st med 1 kjm.
Fell slik på slutten av raden: Snu arb når det gjenstår det antall st som skal felles og hekle tilbake.

Øketips: Det økes ved å hekle 2 st i 1 st.

Tøffel:
Fot: Det hekles fra tåen mot hælen på nål 3,5 med 2 tråder Alpaca. Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.omg: Hekle 8 st om ringen - Les Hekleinfo!
2.omg: 2 st i hver st = 16 st.
3.omg: * 1 st i første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 st.
Str 41/43: 5.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 fm.
På neste omg økes det 2-6-2 st jevnt fordelt = 34-38-42 st. Videre hekles det rundt med 1 st i hver st til arb måler 9-10-11 cm.
Hekle 30-34-38 st, snu og hekle tilbake (de 4 siste st hekles det ikke over = åpning midt opp på tøffelen). Fortsett å hekle frem og tilbake - samtidig felles det 1 st i hver side på 1.raden – les Felletips = 28-32-36 st. Hekle 1 st i hver st til arb måler 14-16-19 cm. Nå økes det 1 st i hver side på hver 2.rad totalt 3 ganger – les Øketips = 34-38-42 st. Når tøffelen måler 22-24-27 cm legges den dobbelt og hekles sammen midt bak med en rad kjm gjennom begge lag. Klipp tråden og fest.

Pyntekant: Hekle 1 rad fm med 2 tråder Alpaca rundt åpningen på tøflen (hekle ca 2 fm i hver st), klipp tråden.
Bytt til 2 tråder Cotton Viscose.

Hekle slik: 1 fm midt bak i første fm, * 3 lm, 1 st i den første lm som ble heklet, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm.

Hempe: Hekle 6 lm på nål 3,5 med 2 tråder Alpaca. Hekle 1 st i den 4. lm fra nålen (= 2 st) og 1 st i hver av de 2 siste lm = 4 st. Hekle 1 st i hver st – husk hekleinfo - til hempen måler 10 cm. Klipp og fest tråden.
Hempen syes til tøflen med 1 perle på hver side, den er kun til pynt og skal ikke kneppes av og på.