DROPS / 106 / 32

DROPS 106-32 by DROPS Design

DROPS sokker med hullmønster og heklet picotkant i ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-025
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Sokkens lengde: 22 - 24 - 25 cm
Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 100, natur

DROPS Settp nr 2,5 – eller de p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
Heklenål nr 3 – til picotkant.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,
14.50 NOK
15.50 NOK
18.00 NOK
17.50 NOK

1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 12-12-14 m på p.

Sokker: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 60-66-72 m på settp 2,5 med Fabel. Strikk 2 omg rett. Videre strikkes det 4 omg vrbord slik: * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-*.
Videre strikkes vrbord som før over de første 12 m på p, videre strikkes M.1 over de neste 39-45-51 m og vrbord som før over de siste 9 m. Fortsett slik til arb måler 17-18-19 cm. Nå beholdes de første 15 m på p, sett de neste 33-39-45 m på en tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12 m på p = 27 m til hæl. Strikk 1 p glstrikk over hæl-maskene samtidig som det felles 5-3-1 m jevnt fordelt = 22-24-26 m. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd, arb måles videre herifra. Deretter felles det til hæl – se Hælfelling.
Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen og de 33-39-45 m fra tråden settes tilbake på p = 71-79-91 m. Sett 1 merketråd i hver side av de 33-39-45 m oppå foten. Videre strikkes M.1 som tidligere oppå foten og glstrikk under foten. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 33-39-45 m oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre), og strikk de 2 første m etter de 33-39-45 m oppå foten rett sammen. Fell slik på hver 2.omg totalt 9-11-14 ganger = 53-57-63 m. Strikk til arb måler 18-19-21 cm målt fra merketråden på hælen. Sett 1 merketråd i hver side slik at det blir 27-29-31 m oppå foten og 26-28-32 m under foten. Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå på hver side av begge merketrådene. Fell slik før 1 m rett og merketråden: 2 m rett sammen. Fell slik etter merketråden og 1 m rett: 2 m vridd rett sammen. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-6-8 ganger og videre på hver omg 6-5-4 ganger = 13-13-15 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Picotkant: Det hekles en picotkant rundt øverst på skaftet. Start midt bak på sokken og hekle på nål 3 med Fabel slik: 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm (dvs 3 r eller 3 vr i vrborden), 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.