DROPS / 107 / 30

Provence Kitchen by DROPS Design

Settet består av: DROPS rillestrikket kjøkkenhåndkle med innfelt hempe i ”Bomull-Lin”, heklet brødkurv i ”Bomull-Lin” og ”Cotton Viscose” og rillestrikket gryteklut med innfelt hempe i ”Ice” eller ”Bomull-Lin”.

Stikkord: grytekluter, kjøkken, kurver,

DROPS design: Modell nr I-077-_079
-------------------------------------------------------

DROPS rillestrikket kjøkkenhåndkle med innfelt hempe i ”Bomull-Lin”,
Mål: ca 28 x 41 cm.
Materialer: Bomull-Lin fra Garnstudio
100 gr f.nr 03, natur melert

DROPS Pinne nr 3,5 – eller den p du må ha for å få 21 m x 42 p rillestrikk på 10 x 10 cm.

Kommentarer (49)
DROPS Ice DROPS Ice
55% Bomull, 45% Polyakryl

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 16.00 kr /50g

Kjøkkenhåndkle: Legg opp 58 m på p 3,5. Strikk riller - se forkl over - til arbeidet måler ca 40 cm. Deretter strikkes neste p med innfelt hempe slik: Strikk til det gjenstår 2 m. Før de siste 2 m, legges det opp 9 nye m på p, deretter strikkes de 2 siste m på p rett sammen. På neste p felles alle m av med rett (også de nye m til hempe).

Heklet DROPS brødkurv i ”Bomull-Lin” og ”Cotton Viscose”.

Størrelse: One size
Materialer: DROPS Bomull-Lin fra Garnstudio
100 gr f.nr 02, natur eller 03 natur melert
Og bruk: DROPS Cotton- Viscose
100 gr f.nr 02, natur eller 17 lys beige e 3.

DROPS Heklenål nr 4 - eller den nålen du må ha for å få 15 fm i bredden og 16 rader i høyden med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.

Brødkurv:
1.omg: Husk på heklefastheten! Hekle 2 lm med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på nål 4. Hekle 7 fm i 1.lm, avslutt m 1 kjm i 1.fm = 8 fm. Sett 1 merketråd i begynnelsen på omg. Videre hekles det rundt og rundt slik:
2.omg: Hekle 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.omg: Hekle * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
4.omg: Hekle 1 fm i hver fm =24 fm.
5.omg: Hekle * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 32 fm.
6.omg: Hekle 1 fm i hver fm = 32 fm.
7.omg: Hekle * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 40 fm. Fortsett økingen slik på hver omg med 1 fm mer mellom hver økning til det totalt er heklet 13 omg = 88 fm.
Videre hekles de 2 neste omg slik:
1 omg: Hekle * 1 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-*.
2.omg: Hekle * 1 fm om lm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-*.
Videre hekles det 1 fm i hver fm til arb måler 14-18 cm målt fra fm/lm omg. Hekle 1 omg med * 1 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm * gjenta fra *-*. Klipp og fest trådene. Brett kanten øverst dobbelt.

DROPS rillestrikket gryteklut med innfelt hempe i ”Ice” eller ”Bomull - Lin”.
Settet består av 2 stk grytekluter.

Mål: ca 20 x 19 cm.
Materialer: DROPS Ice fra Garnstudio
100 gr f.nr 02, natur eller nr 03, isblå
eller: Bomull-Lin fra Garnstudio
50 gr f.nr 02, natur
50 gr f.nr 03, natur melert

DROPS Pinne nr 3,5 – eller den p du må ha for å få 16 m x 30 p rillestrikk på 10 x 10 cm med 1 tråd Ice eller med 2 tråder Bomull-Lin.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Gryteklut: Ønskes en ensfarvet overflate bruk Ice, ønskes en mer rustikk overflate bruk Bomull-Lin.
Legg opp 32 m med 1 tråd Ice eller 2 tråder Bomull-Lin på p 3,5. Strikk riller - se forkl over - til arb måler ca 18 cm. Deretter strikkes neste p med innfelt hempe slik: Strikk til det gjenstår 2 m. Før de siste 2 m, legges det opp 7 nye m på p, deretter strikkes de 2 siste m på p rett sammen. På neste p felles alle av m med rett (også de nye m til hempe).

Kommentarer (49)

Legg inn en kommentar!

Mette 25.08.2016 - 15:47:

Takk, det forstår jeg, men hva betyr 1 fm OM lm?

DROPS Design 25.08.2016 kl. 16:03:

Hej Mette. At du hekler om lm. Se ogsaa denne video hvad forskellen er paa i eller om:

Mette 25.08.2016 - 15:34:

Hei. Jeg skjønner ikke setningen nedenfor i oppskriften på brødkurven, kan noen hjelpe meg? 1 fm om lm - hva betyr det? 2.omg: Hekle * 1 fm om lm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-*.

DROPS Design 25.08.2016 kl. 15:40:

Hej Mette. Det betyder at du skal gentage beskrivelsen mellem stjernerne (*-*) paa hele omg.

DROPS Deutsch 02.11.2010 - 10:40:

Ca. 16 cm Durchmesser und 14-18 cm hoch.

Clara 02.11.2010 - 09:58:

Welche Maße hat denn der Brotkorb ungefähr?

DROPS Design 02.02.2010 - 08:45:

Hekler du for stramm eller for løs?

IMB 01.02.2010 - 22:59:

Jeg er i gang med å hekle brødkurven, men får det ikke helt til. Bunnen blir ikke en flat sirkel, men krøller seg. Hva gjør jeg galt?

DROPS Design NL 25.01.2010 - 10:43:

Het patroon klopt. Omdat de pannenlappen heel strak en dicht moeten zijn moet u hier naalden 3,5mm gebruiken. De 9 mm is de standaarddikte voor Ice. Maar een stekenverhouding kan ook verschillen per patroon vanwege model, hoe strak de steken moeten zijn, motieven en structuren enz. Gr. Tine

Cecilia 23.01.2010 - 20:57:

De aanbevolen breinaalden voor de pannenlappen in dit patroon is 3,5mm, maar voor Drops Ice is de dat 9mm. Is de wol niet te dik voor de naalden 3,5mm?

Mona 05.02.2008 - 12:59:

Vil gjerne ha mønster, men hvor bliver det av?????

Dagrun 02.02.2008 - 15:58:

Takk for info Cathrine. Nå må jeg reise til nabobyen for å handle garn. Håper jeg klarer å hekle kurven. Er ingen hekleguru...

Kommentér oppskrift DROPS 107-30