DROPS / 107 / 8

DROPS 107-8 by DROPS Design

DROPS topp med hålmönster i ”Cotton Viscose”. stl S - XXXL

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
250-300-300-350-350-400 gr nr 26, brun

DROPS Rundst nr 3,5 (80 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm. 1 rapport av M.1 = 7 cm i bredden. 1 rapport av M.3 = 6,5 cm i bredden.

Rätst (runt på rundst):
*1 v avigt, 1 v räta*, upprepa *-*.

Mönster: Se diagram M.1 till M.5.
OBS: M.1 varierar från 16 till 24 m.

Avmaskningstips (gäller ärmhål):
Maska av innanför 3 rätst m.
Alla avm görs från rätsidan!
Maska av så här efter 3 m: Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
Maska av så här före 3 m: 2 rm tills.

Fram- och bakst: Lägg LÖST upp 176-192-208-224-256-288 m på rundst 3,5. Sticka M.1 runt på st 3 ggr på höjden. Sedan stickas M.2 (= 1 varv) 1 gång = 154-168-182-196-224-252 m. Fortsätt med M.3 tills arb mäter ca 30 cm – avpassa efter 1 hel rapport, sedan stickas M.4 (= 2 varv) 1 gång = 176-192-208-224-256-288 m.
Sätt 1 märktråd i varje sida (= 88-96-104-112-128-144 m på fram- och bakst). Fortsätt i slätst. Kontrollera stickfastheten! Samtidigt när arb mäter 32-32-33-33-35-35 cm ökas 1 m på var sida om märktrådarna i varje sida på vart 6:e v totalt 3-3-4-4-3-3 ggr = 188-204-224-240-268-300 m. När arb mäter 39-40-41-42-43-44 cm stickas det 4 v med rätst över 12-14-16-18-20-22 m i varje sida (dvs 6-7-8-9-10-11 m på varje sida av varje märktråd, de övriga m stickas i slätst). Sedan avm de 6-8-10-12-14-16 mittersta m i varje sida av för ärmhål. Fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

Framst: = 88-94-102-108-120-134 m. Fortsätt med slätst och 3 rätst m i varje sida. Samtidigt avm 1 m i varje sida för ärmhål på vartannat v – se Avmtips: 5-7-10-11-15-20 ggr. Fortsätt med 3 rätst m mot ärmhålen.
Samtidigt när arb mäter 41-42-43-44-45-46 cm sätts de mittersta 20-20-22-22-24-24 m på 1 tråd till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 4 ggr och 1 m 7 ggr = 11-12-12-14-15-17 m kvar på axeln. Sticka vidare tills arb mäter 58-60-62-64-66-68 cm, maska av.

Bakst: = 88-94-102-108-120-134 m. Maska av för ärmhål som på framst = 78-80-82-86-90-94 m. Sticka vidare i slätst med 3 rätst m i varje sida tills arb mäter 53-55-57-59-61-63 cm. Nu maskas de mittersta 42-42-44-44-46-46 m av till hals. Fortsätt avm mot halsen på vartannat v: 2 m 1 gång och 1 m 5 ggr = 11-12-12-14-15-17 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 58-60-62-64-66-68 cm.

Montering: Sy axelsömmarna.

Halskant: Plocka upp 168-168-168-180-180-180 m runt halsringningen (inkl m på tråden fram) på rundst 3,5. Sticka 1 avigt v, sedan stickas M.5. Efter M.5 är det 112-112-112-120-120-120 m på st. Sticka 1 avigt v och maska sedan av.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 07.05.2019
Rättelse - SYMBOLFÖRKLARING: symbol 7 (=2 aviga tillsammans) har blivit utbytt till korrekt symbol (diagonalt streck i riktig riktning)

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över
= 1 omslag
= 2 am tills
= 3 am tills

Dana 09.08.2019 - 20:08:

Love the lace look but want a higher neck line, is that possible?

DROPS Design 12.08.2019 kl. 07:21:

Dear Dana, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request - should you need any individual assistance adjusting the pattern to your own wishes, please contact your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Mattes 05.08.2019 - 15:25:

Bjr si je le tricote en safran je prends quel numéro d’aiguille Merci davance

DROPS Design 05.08.2019 kl. 19:38:

Bonjour! Pour Safran les aiguilles no 3 sont recommendees. N’oubliez pas de faire un echantillon. L’echantillon doit etre le meme que celui dans les explications, pour que l’ouvrage finale ait de bonnes mesures. Bon tricot!

ANA EMILIA GARCIA ALVAREZ 25.06.2019 - 10:59:

NO ENCUENTRO ESTE PATRON EN CHAQUETA Y LO EMPECE HACE TIEMPO SE QUE LO TENIAIS PUESTO

DROPS Design 27.06.2019 kl. 23:02:

Hola Ana. Una vez publicado el patrón se queda en nuestra colección, no se borra. Normalmente si es un conjunto (de top y chaqueta) se publican en la misma revista.

Susan Brunner 01.06.2019 - 02:44:

Another question, where it says 3 vertical repeats of M1 and 1 vertical repeat of M2 = 1 round, I am a bit confused. I am new to charts. Thank you for your time

DROPS Design 01.06.2019 kl. 06:51:

Hello Susan. You must work all rows of diagram M1 three times in vertical (30 rows in total) as you can see from the picture. You then work diagram A2 once. Diagram A2 is a diagram with 1 rund only. Happy knitting!

Susan Brunner 01.06.2019 - 02:39:

In the pattern after the yo in chart M1, does that mean you just go to the next box with a symbol. I am new to charts. Thank you for your time

DROPS Design 01.06.2019 kl. 06:46:

Hello Susan. Yes, in chart M1, where there is the space after a yo, you go to the next box with a symbol. I.e. on first row, you work: k1, 1 yo, k2, p2 and so on. Happy knitting!

Susan 01.06.2019 - 02:35:

I am new to charts, in your chart M1, the space with absolutely nothing after the yo, does it mean you just go to the next st. I really like the look of the tank top and my daughter would like it, she lives in Las Vegas and this is a good one for her done in a cotton yarn. Thank you for your time.

DROPS Design 01.06.2019 kl. 06:48:

Hello Susan. Yes, in chart M1, where there is the space with absolutely nothing after a yo, you work the next st. I.e. on first row, you work: k1, 1 yo, k2, p2 and so on. Happy knitting!

Jenny Strick 04.05.2019 - 17:17:

In der Legende gibt es nur \ aber kein /. Im Muster gibt es nur / aber kein \.

DROPS Design 06.05.2019 kl. 15:40:

Liebe Frau Strick, ganz herzlichen Dank, den hatte ich verpasst! Unser Designteam wird das ändern. Viel Spaß beim stricken!

Jenny Strick 28.04.2019 - 10:59:

Ich hab einen Fehler im Muster entdeckt. Es wird in der Legende und im Muster / und \ vertauscht für zwei links zusammen stricken.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:30:

Liebe Jenny Strick, Diagram M.1 ist korrekt, Sie werden die linken Maschen 2 li zusammen stricken und die rechten Maschen werden 2 re zusamment gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Thomas 01.04.2019 - 17:54:

Det är tomma fält mellan diagram M1, vad betyder det?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 13:14:

Hei Thomas. Det er bare lagt inn mellomrom for at alle økningne skal syntes i diagrammet (altså så du skal se hvordan det blir seende ut). Men du hopper bare over mellomrommet og strikker som om det ikke er der. God fornøyelse

Antoinetta 31.03.2019 - 13:47:

M1 har tomma rutor hur gör jag där? Stickar XL.

DROPS Design 05.04.2019 kl. 10:30:

Hej Antoinetta. Se svar över. Mvh DROPS Design

Kommentér oppskrift DROPS 107-8