DROPS / 106 / 40

Nautica by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal i ”Silke-Alpaca”.

Mål:
Højde: ca 80 cm
Bredde: ca 170 cm
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
500 gr f.nr 1101, hvid
250 gr f.nr 6305, gråturkis

DROPS Hæklenål nr 5 – eller den nål du skal bruge for at 7 rækker skal blive 10 cm i højden. OBS! Mål hæklefastheden i stangm-retningen, ikke ned langs midten af sjalet.

Farveskift: Der hækles således:
5 rækker hvid.
9 rækker gråturkis.
3 rækker hvid.
2 rækker gråturkis.
7 rækker hvid.
2 rækker gråturkis.
3 rækker hvid.
2 rækker gråturkis.
8 rækker hvid.

Sjal: Hækl 6 lm med hvid på nål 5 og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. Videre hækles der efter M.1 og striber – læs Farveskift. Fortsæt udtagningen i M.1 på denne måde. OBS: På hver 3.række hækles der 4 st-grupper i den midterste lm – ikke 2. Efter den 15.række tages der ikke ud længere, der hækles nu 2 st-grupper i den midterste lm til færdig mål. Klip og sy tråden når alle rækkerne er hæklet = 41 rækker.

Hæklekant: Langs med skråsiderne på sjalet hækles der en kant med hvid således: 1 fm i kanten, 3 lm, spring over næste st-gruppe, 2 fm om næste lm, * 2 lm, spring over næste st-gruppe, 2 fm om næste lm *, gentag fra *-* og slut af med 3 lm , spring over 1 st-gruppe og 1 fm i kanten.

= dbl-st
= denne omg er forklaret i opskriften, start på 1.række

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 106-40) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (30)

Erika 10.03.2019 - 20:19:

Finns detta mönster i skriven text? Om inte - går det att ordna? Har aldrig läst ett diagram.

DROPS Design 12.03.2019 kl. 14:50:

Hej Erika, Jo men det här kan du. Se här hur du börjar :)

How to crochet the beginning of a shawl from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Lycka till!

Mimi 20.03.2017 - 17:15:

You should name this pattern "Picket Fences."

Nita Sands 13.12.2013 - 23:20:

All the drops items are so very beautiful. access to patterns and information is great.your models and everything they wear is flawless. I'm sorry I'm not experienced enough to make them all. one question. Is there information on how to read. the diagrams? thank you for your time. nita

DROPS Design 14.12.2013 kl. 10:01:

Dear Mrs Sands, you will find explanation for each symbol just above the diagram. This video should help you to start the shawl. Happy crocheting!

Sharen 20.10.2013 - 18:30:

Reminds of an Indian blanket. Maybe Indian summer would be a good name

Nathalie 16.08.2013 - 11:05:

Hallo, Dit patroon is de eerste die ik haak, nu was ik even bezig en vroeg mij af: kan het kloppen dat de vorm van de omslagdoek een V ( \-/ ) is in plaats van een driehoek ( \/ ) ? Want mijn haakwerk lijkt nu op een V, hopelijk kunnen jullie mij wijzer maken . Alvast bedankt. Groetjes, Nathalie.

DROPS Design 21.08.2013 kl. 16:37:

Hoi Nathalie. Nee, dat is niet helemaal goed denk ik. De omslagdoek moet een breedte van ca 170 cm hebben van punt tot punt en een hoogte van ca 80 cm middenachter. Het kan aan de stekenverhouding liggen of er gaat iets fout met de meerderingen. Ik hoop dat je eruit komt.

Anna 24.01.2013 - 21:39:

Can anyone tell me about how much yarn this pattern requires in yards? Thank you so much.

DROPS Design 25.01.2013 kl. 09:12:

Dear Anna, click on the link to Drops Silke Alpaca to learn more, each ball was 65 yards for 50 g. Happy crocheting!

Jennifer 22.12.2012 - 22:51:

In the "Explanation to pattern diagram" I think the US and UK terms are reversed for the tr/dtr. I believe that the US term should be "dtr" but it's listed "tr" and vis-vera when I look at the UK version of the pattern. Is this right or am I misunderstanding???

Mw De Klerk 15.11.2012 - 19:26:

Dank u wel, t'gaat vast lukken nu

Mw De Klerk 13.11.2012 - 20:58:

Ik ben een beginner met haken, heb de beschrijving al tig keer door gelezen maar begrijp er niets van. Bv wat betekend 4. Rad? En hoe moet ik het patroon lezen. Jammer dat ik daar weinig van kan terug vinden. De video clips zijn overgens erg duidelijk!! Hoop dat u mij op weg kunt helpen. Bvd mw de klerk

DROPS Design 14.11.2012 kl. 08:56:

Rad is Noors voor Toer. Wij kunnen helaas niet in de teltekening zelf vertalingen zetten. Je begint bij het sterretje en haakt de kleine cirkel van 6 l (beschreven in het patroon) en haakt vervolgens door volgens de teltekening. Begin bij het pijltje (1. rad), 2e, 3e en zo voort. Kom je niet verder, dan kan je ook naar je winkel gaan voor persoonlijk advies.

Melissa 10.08.2012 - 21:56:

So far im on row 10 and have gone through an entire skein of yarn and am worried that this is just a big ruffled mess...i'm increasing every row up to 15... after that will the ruffles even out? help

DROPS Design 24.08.2012 kl. 21:29:

You inc 2 extra dc-groups on every 3rd row until you reach row 15, then continue following chart without inc on every 3rd row. Remember to check your crochet gauge. It's important to get a flat piece.

Kommentere opskrift DROPS 106-40