DROPS / 103 / 24

DROPS 103-24 by DROPS Design

Settet består av: DROPS heklet baskerlue i ”Alaska” og strikket skjerf i ”Puddel”.

Stikkord: baskerluer, luer, sett, skjerf,

DROPS design: Modell nr X-324
--------------------------------------------------------

BASKERLUE
Størrelse: one-size
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
200 gr f.nr 05, mørk grå

DROPS Heklenål nr 5 - eller den nålen du må ha for å få 14 st x 8 rader på 10 x 10 cm.

Kommentarer (85)

100% Ull
fra 14.00 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 14.00 kr /50g
Hekleinfo: Første st på omg erstattes av 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Første fm på omg erstattes av 1 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 1.lm på beg av omg.

Felletips: Fell 1 st slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle neste st men på siste gjennomtrekning dras tråden gjennom alle m på nålen.

Baskerlue: Husk på heklefastheten! Luen hekles fra toppen og nedover. Hekle 10 lm på nål 5 med Alaska og sett de sammen til en ring med 1 kjm.
1.omg: Les Hekleinfo! Hekle 20 st om ringen.
2.omg: * 1 st i den første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 30 st.
3.omg: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 40 st.
4.omg: * 1 st i hver av de 3 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 50 st.
5.-9.omg: Hekle som før men med 1 st mer mellom hver økning (dvs det økes 10 st pr omg) = 100 st.
10.-16.omg: Hekle 1 st i hver st uten å øke. Deretter 10 merketråder i arb med 10 st mellomrom. Deretter fortsett å hekle rundt med st, samtidig felles det 1 st på venstre side av hver merketråd på hver omg – les Felletips! Hekle totalt 3 omg med fellinger = 70 st. Videre hekles baskeren ferdig med dobbel tråd. Hekle 1 omg med 1 fm i hver st, deretter hekles det 7 omg med 1 fm i hver fm. Klipp og fest tråden.

Pongpong: Lag en pongpong med en diameter på ca 5 cm –
Fest pongpongen øverst på baskeren.

SKJERF
Mål: ca 15 x 80 cm + heklekant
Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio
100 gr f.nr 8, koksgrå

DROPS Pinne nr 7-
eller den pinnen du må ha for å få 10 m x 14 p glstrikk på 10 x 10 cm
DROPS Heklenål nr 7 – til heklekant.

Skjerf: Legg opp 15 m over 2 pinner nr 7 med Puddel (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 1 p rett fra vrangen. Deretter strikkes det glstrikk til arb måler ca 79 cm. Strikk 1 p rett fra vrangen. Deretter felles det løst av.

Heklekant: Hekle en rad rundt skjerfet med nål 7 slik: 1 fastm, * 4 luftm, hopp over ca 2 cm og hekle 1 fastm i neste m *, gjenta fra *-*.

Simona 15.10.2018 - 16:34:

Buonasera. Vorrei sapere la circonferenza finale di questo cappello. Ho acquistato la stessa lana e fatto il campione (con uncinetto 5 viene 11x11, quindi userò il 4.5) per cui vorrei sapere la misura. Grazie

DROPS Design 15.10.2018 kl. 17:37:

Buongiorno Simona. Con la tensione indicata nel modello, quando arriva ad avere 70 m.a, la circonferenza sarà di circa 50 cm. Buon lavoro!

Lisa 07.01.2017 - 08:24:

What is the finished mmeasurement for the hat?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 08:59:

Dear Lisa, with a tension of 14 dc = 10 cm, you will have approx. 50 cm circumference when working the 70 dc. Adjust to your size if required ading more inc/dec. Happy crocheting!

Roberta Norin 22.12.2016 - 00:00:

Thanks for answering my question on Dec 9th so quickly. The hat came out great.

Roberta 08.12.2016 - 17:44:

The pattern seems like you do rounds 10 - 16 with one dc in each stitch then start decreasing on the 17th round for 3 rounds. However your comment on 01.09.2008 sounds like you only do one round with 1 dc in each stitch, then decrease for three rounds and then 3 rounds with one dc in each stitch. This is fewer rounds over all. Which is right? Thanks.

DROPS Design 09.12.2016 kl. 08:53:

Dear Roberta, pattern is correct, work first 7 rounds without 1 dc in each st (round 10 to 16), then dec on next 3 rounds. Happy crocheting!

Beaufrere 06.10.2015 - 19:30:

Bonjour, je travaille sur le modèle du béret et je bloque sur cette partie au 17ème rang: "continuer en B, en diminuant 1 B à gauche de chaque marqueur 3 fois tous les rangs = 70B" on part de 100 B est-ce qu'on diminue de 10 B par rang donc on fait des diminution sur 3 rangs pour arriver à 70B ? merci pour votre réponse cordialement Mlle Beaufrere

DROPS Design 07.10.2015 kl. 09:54:

Bonjour Mme Beaufrere, c'est exact, on place 10 marqueurs et on diminue 1 m à gauche de chaque marqueur (= après chaque marqueur) = 10 dim et on répète 3 fois ce tour au total, on va diminuer 30 m, il en reste 70. Bon crochet!

Edith 21.09.2015 - 04:00:

Just finished this hat, and it is a great slouchy beret! the double yarn in the hat band is just perfect for keeping my ears warm. I used yarn leftover from a heavy worsted weight sweater with an H hook, and it fits my medium sized head well.

Ramona 16.02.2015 - 16:36:

Thank you for the pattern. However, my hat came out HUGE!! I did use a 5 mm crochet hook and a different type of yarn, weight 4 (Red Heart super saver). The side of the hat pulls all the way to my shoulder :) I think I will line it, crochet a flower, make 2 handles and convert it to a bag. :) I should have checked the gauge.... (my fault)....

Kathy 03.02.2015 - 18:59:

Thanks for this great looking pattern. I know that you have a note, but it might be helpful for beginners if you include in the instructions at the beginning of each round. For example...ch3 (or standing dc) in first st, 2dc in next st etc. I hope this helps those new to crochet.

Elisabetta 28.12.2014 - 00:10:

Forse ho capito ... non devo iniziare il 17° giro con le catenelle, ma proseguire a tutto tondo, giusto?

DROPS Design 28.12.2014 kl. 09:42:

Buongiorno Elisabetta. Si lavora sempre in tondo. Può posizionare i segnapunti p.es il primo dopo le prime 3 m , il secondo dopo 13 m, il terzo dopo 23 e così via fino all'ultimo, che sarà dopo la 93a maglia. In questo modo ha sempre almeno 2 m.a dopo ogni segno e riesce a diminuire come indicato senza che questo interferisca con le 3 cat iniziali. Buon lavoro!

Elisabetta 27.12.2014 - 23:59:

Buona sera, ho un problema con i segnapunti, li ho inseriti come indicato, ma il 10° capita sull'ultima m.a. del giro e non posso diminuire, forse ho sbagliato qualcosa? grazie per la risposta

DROPS Design 28.12.2014 kl. 09:41:

Buongiorno Elisabetta. Si lavora sempre in tondo. Può posizionare i segnapunti p.es il primo dopo le prime 3 m , il secondo dopo 13 m, il terzo dopo 23 e così via fino all'ultimo, che sarà dopo la 93a maglia. In questo modo ha sempre almeno 2 m.a dopo ogni segno e riesce a diminuire come indicato senza che questo interferisca con le 3 cat iniziali. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 103-24