DROPS / 103 / 24

DROPS 103-24 by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS basker i ”Alaska” och stickad halsduk i ”Puddel”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

BASKER
Storlek: one-size
Garnåtgång: DROPS Alaska från Garnstudio
200 gr nr 05, mörkgrå

DROPS Virknål nr 5 - eller det nålnr du måste ha för att få 14 st x 8 v på 10 x 10 cm.

Kommentarer (85)

100% Ull
från 22.00 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 22.00 kr /50g
Virkinfo: Första st på v ersätts av 3 lm.
V avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.
Första fm på v ersätts av 1 lm. V avslutas med 1 sm i 1:a lm i början på v.

Minskningstips: Minska 1 st så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragning (= 2 m på nålen), virka nästa st men vid sista genomdragning dras tråden genom alla m på nålen.

Basker: Kontrollera Virkfastheten! Baskern virkas uppifrån och ner. Virka 10 lm med nål 5 och Alaska och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
varv 1: Läs Virkinfo! Virka 20 st om ringen.
varv 2: * 1 st i den första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 30 st.
varv 3: * 1 st i var och en av de 2 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 40 st.
varv 4: * 1 st i var och en av de 3 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 50 st.
varv 5-9: Virka som förut men med 1 st mer mellan varje ökning (dvs det ökas 10 st per v) = 100 st.
varv 10-16: Virka 1 st i varje st utan att öka. Sätt sedan 10 märktrådar i arb med 10 st mellanrum. Fortsätt att virka runt med st, samtidigt minskas 1 st på vänster sida om varje märktråd på varje v – läs minskn.tips! Virka totalt 3 v med minskn = 70 st. Nu virkas baskern färdig med dubbel tråd. Virka 1 v med 1 fm i varje st, sedan virkas det 7 v med 1 fm i varje fm. Klipp och fäst tråden.

Garnboll: Gör en garnboll med en diameter på ca 5 cm –
Fäst garnbollen överst på baskern.

HALSDUK
Mått: ca 15 x 80 cm + virkad kant
Garnåtgång: DROPS Puddel från Garnstudio
100 gr nr 8, koksgrå

DROPS St nr 7-
eller det st.nr du måste ha för att få 10 m x 14 v i slätst på 10 x 10 cm
DROPS Virknål nr 7 – till virkad kant.

Halsduk: Lägg upp 15 m på 2 st nr 7 med Puddel (detta för att kanten ska bli elastisk). Drag ut den ena st och sticka 1 räta v på avigsidan. Sedan stickas det vidare i slätst tills arb mäter ca 79 cm. Sticka 1 räta v på avigsidan. Maska av löst.

Virkad kant: Virka 1 v runt halsduken med nål 7 så här: 1 fm, * 4 lm, hoppa över ca 2 cm och virka 1 fm i nästa m *, upprepa *-*.

Simona 15.10.2018 - 16:34:

Buonasera. Vorrei sapere la circonferenza finale di questo cappello. Ho acquistato la stessa lana e fatto il campione (con uncinetto 5 viene 11x11, quindi userò il 4.5) per cui vorrei sapere la misura. Grazie

DROPS Design 15.10.2018 kl. 17:37:

Buongiorno Simona. Con la tensione indicata nel modello, quando arriva ad avere 70 m.a, la circonferenza sarà di circa 50 cm. Buon lavoro!

Lisa 07.01.2017 - 08:24:

What is the finished mmeasurement for the hat?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 08:59:

Dear Lisa, with a tension of 14 dc = 10 cm, you will have approx. 50 cm circumference when working the 70 dc. Adjust to your size if required ading more inc/dec. Happy crocheting!

Roberta Norin 22.12.2016 - 00:00:

Thanks for answering my question on Dec 9th so quickly. The hat came out great.

Roberta 08.12.2016 - 17:44:

The pattern seems like you do rounds 10 - 16 with one dc in each stitch then start decreasing on the 17th round for 3 rounds. However your comment on 01.09.2008 sounds like you only do one round with 1 dc in each stitch, then decrease for three rounds and then 3 rounds with one dc in each stitch. This is fewer rounds over all. Which is right? Thanks.

DROPS Design 09.12.2016 kl. 08:53:

Dear Roberta, pattern is correct, work first 7 rounds without 1 dc in each st (round 10 to 16), then dec on next 3 rounds. Happy crocheting!

Beaufrere 06.10.2015 - 19:30:

Bonjour, je travaille sur le modèle du béret et je bloque sur cette partie au 17ème rang: "continuer en B, en diminuant 1 B à gauche de chaque marqueur 3 fois tous les rangs = 70B" on part de 100 B est-ce qu'on diminue de 10 B par rang donc on fait des diminution sur 3 rangs pour arriver à 70B ? merci pour votre réponse cordialement Mlle Beaufrere

DROPS Design 07.10.2015 kl. 09:54:

Bonjour Mme Beaufrere, c'est exact, on place 10 marqueurs et on diminue 1 m à gauche de chaque marqueur (= après chaque marqueur) = 10 dim et on répète 3 fois ce tour au total, on va diminuer 30 m, il en reste 70. Bon crochet!

Edith 21.09.2015 - 04:00:

Just finished this hat, and it is a great slouchy beret! the double yarn in the hat band is just perfect for keeping my ears warm. I used yarn leftover from a heavy worsted weight sweater with an H hook, and it fits my medium sized head well.

Ramona 16.02.2015 - 16:36:

Thank you for the pattern. However, my hat came out HUGE!! I did use a 5 mm crochet hook and a different type of yarn, weight 4 (Red Heart super saver). The side of the hat pulls all the way to my shoulder :) I think I will line it, crochet a flower, make 2 handles and convert it to a bag. :) I should have checked the gauge.... (my fault)....

Kathy 03.02.2015 - 18:59:

Thanks for this great looking pattern. I know that you have a note, but it might be helpful for beginners if you include in the instructions at the beginning of each round. For example...ch3 (or standing dc) in first st, 2dc in next st etc. I hope this helps those new to crochet.

Elisabetta 28.12.2014 - 00:10:

Forse ho capito ... non devo iniziare il 17° giro con le catenelle, ma proseguire a tutto tondo, giusto?

DROPS Design 28.12.2014 kl. 09:42:

Buongiorno Elisabetta. Si lavora sempre in tondo. Può posizionare i segnapunti p.es il primo dopo le prime 3 m , il secondo dopo 13 m, il terzo dopo 23 e così via fino all'ultimo, che sarà dopo la 93a maglia. In questo modo ha sempre almeno 2 m.a dopo ogni segno e riesce a diminuire come indicato senza che questo interferisca con le 3 cat iniziali. Buon lavoro!

Elisabetta 27.12.2014 - 23:59:

Buona sera, ho un problema con i segnapunti, li ho inseriti come indicato, ma il 10° capita sull'ultima m.a. del giro e non posso diminuire, forse ho sbagliato qualcosa? grazie per la risposta

DROPS Design 28.12.2014 kl. 09:41:

Buongiorno Elisabetta. Si lavora sempre in tondo. Può posizionare i segnapunti p.es il primo dopo le prime 3 m , il secondo dopo 13 m, il terzo dopo 23 e così via fino all'ultimo, che sarà dopo la 93a maglia. In questo modo ha sempre almeno 2 m.a dopo ogni segno e riesce a diminuire come indicato senza che questo interferisca con le 3 cat iniziali. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 103-24