DROPS Children 12-41 by DROPS Design

DROPS Rätstickade tofflor

  • DROPS Children 12-41 - DROPS Rätstickade tofflor
Tofflor:
Stl: 24/27-28/31-32/34 (35/37-38/40-42/44)
Garnåtgång: DROPS Alaska från Garnstudio,
50-50-50 (100-100-100) gr nr 02, natur
50-50-50 (100-100-100) gr nr 03, ljusgrå
DROPS St nr 4,5.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 24.00 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 24.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 48kr. Läs mer.

Instruktioner

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 18 m x 34 v rätst på st 4,5 = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Mät-tips: Det är viktigt att hålla stickfastheten och att vara noga när det mäts så att rutorna blir kvadratiska. Diagonalen på 1 ruta x 2 motsvarar toffelns färdiga längd.

Rutor: Se diagr. 1 för rut-nr och ihopsyning.

Toffel: Läs Mät-tips! Lägg upp 10-12-13 (14-15-16) m på st 4,5 med ljusgrå och sticka rätst i 5,5-6,5-7 (7,5-8,5-9) cm (= ruta 1), byt till natur och sticka rätst i 5,5-6,5-7 (7,5-8,5-9) cm (= ruta 2). Fortsätt att sticka rutor växelvis med ljusgrå och natur – kontrollera stick-fastheten - tills det är stickat 6 rutor efter varann ( = 3 ljusgrå och 3 natur) - arb mäter ca 33-39-42 (45-51-54) cm, maska av. Plocka upp 10-12-13 (14-15-16) m med ljusgrå på höger sida om ruta 2 - se Diagr.1 - sticka rätst i 5,5-6,5-7 (7,5-8,5-9) cm, maska av. Plocka upp på vänster sida om ruta 6 med natur - se Diagr.1 - och sticka på samma sätt.

Montering: Vik toffeln och sy ihop fint kant i kant enl diagr.1 - börja med söm 1, sedan söm 2 osv. Diagr.2 visar hur rutorna sitter i förhållande till varann efter att toffeln är ihopsydd.
Sulan på toffeln blir ca 16-18-20 (22-24-26) cm lång. Sticka 1 toffel till på samma sätt.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 12-41) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (18)

country flag DERAS Marie-Danièle 03.09.2019 - 20:38:

Super modèle mais pouvez vous me donner les dimentions des carrés car je voudrais les tricoter avec des aiguilles numéro 6 et avec les dimentioss je poyrais refaire le calcil des mailles merci a vous marie danièle deras

user icon DROPS Design 04.09.2019 kl. 09:01:

Bonjour Mme Deras, comme on tricote des carrés, la largeur correspond à la hauteur soit 5,5-6,5-7 (7,5-8,5-9) cm de côté pour chaque carré. Attention toutefois, ces explications ne sont valables que pour un échantillon de 18 m = 10 cm. Si votre échantillon est différent, vous devrez ajuster la taille des carrés en conséquence. Bon tricot!

country flag Betina Erlandsen 25.09.2018 - 10:13:

Tusind tak for hjælpen til opskriften :)

country flag Betina Erlandsen 08.09.2018 - 12:20:

Hej Vedr: Tøfler vinterstrik Jeg skal lave disse sutsko i str 48 kan I mon hjælpe mig med opskriften på dette. Tusind tak for jeres hjælp ;) De bedste hilsner Betina

user icon DROPS Design 11.09.2018 kl. 09:46:

Hej Betina, Kan du mon bruge disse: DROPS 135-37 str 48

country flag Ditte 24.11.2016 - 09:11:

Det er en fin model - har selv fået par - og de er virkelig lækre! Kan man hækle disse tøfler i stedet for at strikke dem? Og hvor mange garnnøgler skal bruges til størrelse 42? På forhånd tak :)

user icon DROPS Design 24.11.2016 kl. 11:34:

Hej Ditte. Vi har desvaerre ikke en haeklet opskrift paa det. Men du kan pröve dig frem og se om du kan lave firkanterne haeklet. Pröv at se disse strikkede töfler i voksenstörrelse

country flag Katy 26.09.2015 - 16:01:

As it doesn't have a name and looks a bit medieval, I would call it MERLIN or HARLEKIN;o)

country flag Hege Jørgensen 01.05.2015 - 01:43:

Forstår ikke monteringen på diagrammet :( Er det mulig å få en skriftelig forklaring for meg og?

user icon DROPS Design 01.05.2015 kl. 15:24:

Hei Hege. Vi har noget endnu bedre :-) Her er en video hvordan du samler dem:

country flag Else Marie Holst 20.10.2014 - 18:51:

Er det opskriften på futterne som sådan, man kan filte og samtidig holde sig til de mål og masker der er på de forskellige størrelser ? På forhånd tak for svaret venlig hilsen Else Marie Holst

user icon DROPS Design 21.10.2014 kl. 13:32:

Hej Else. Tal og maal skulle stemme, men lav altid en pröve og filt den - saa ved du praecis hvor meget garnet krymper i din maskine og om du skal tilpasse.

country flag Åslaug 11.02.2014 - 09:12:

Jeg synes de var enkle å strikke og montere, og diagrammet er selvforklarende. Det er bare å følge rekkefølgen på sømmene. Det blir ikke tydelig tøffelfasong før de siste sømmene, og det kan kanskje være litt forvirrende

country flag Drops Design 10.12.2009 - 13:53:

Bonjour Christelle, pour l'assemblage du chausson, suivez bien le schéma (diag 1) pour coudre bord à bord les carrés numérotés comme ils sont indiqués (flèches et n°). Posez le chausson à plat et mettez des repères, ils pourront vous aider. Le schéma des chaussons 109-57 peut également vous aider.

country flag Christelle 10.12.2009 - 11:19:

Facile a tricoter; mais au niveau de l'assemblage je n'y arrive pas!!! quelqu'un peut il m'aider. Merci

Kommentér oppskrift DROPS Children 12-41