DROPS / 101 / 30

DROPS 101-30 by DROPS Design

DROPS top i ”Muskat” med rund bærestykke og knapper foran. Strikkes ovenfra og ned. Str S-XXL

Størrelse: S - M - L - XL/XXL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
300-350-400-450 gr f.nr 19, lys grå

DROPS Rundp nr 4 - eller den p du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Sølvknap, nr 534: 6-7-7-7 stk

Garnet til denne opskrift koster fra 77.7kr. Læs mere.

Instruktioner

Mønster: Diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden.
OBS! 1.p i diagr M1 strikkes fra vrangen.

Retstrik: Strik ret både frem og tilbage på p.

Udtagningstips (gælder i vr-partierne):
Når der tages m ud i vr-partierne tages der ud i den sidste m før næste r-parti. Dette for at udtagningerne skal synes mindst mulig.

Skrå snit: Sæt en mærketråd i den sidste ret-m på forstk før venstre ærme og 1 mærketråd i den første ret-m på forstk efter højre ærme. Nu tages der ind og ud til skrå snit foran på hver 2.p totalt 24-30-36-36 gange således:

Venstre side: Start 2 m før m med mærketråd: 2 vr sm, 1 r (= m med mærke-tråd), i næste m strikkes der 2 m i 1 m.

Højre side: Start 1 m før mærketråden: 2 m i 1.m, 1 r (= m med mærketråd), 2 vr sm.
De nye m strikkes løbende ind i rib 1 r/ 5 vr.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forkant således fra retsiden: 1 knaphul = strik 2. og 3.forkantm ret sm og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 1, 9, 17, 25, 33 og 41 cm.
Str M: 1, 8, 15, 22, 29, 36 og 43 cm.
Str L: 1, 9, 17, 25, 33, 41 og 49 cm.
Str XL/XXL: 1, 9, 17, 25, 33, 41 og 49 cm.

Top: Arb strikkes frem og tilbage fra midt foran, ovenfra og ned. Slå 139-155-171-203 m op (inkl 5 forkantm i hver side) på p 4 med Muskat. Sæt 4 mærketråde i arb således: 1.mærketråd efter 21-25-29-33 m, 2.mærketråd efter 52-56-60-72 m, 3.mærketråd efter 87-99-111-131 m og 4.mærketråd efter 118-130-142-170 m
M imellem 1. og 2.mærketråd og 3. og 4.mærketråd markerer ærmet = 31-31-31-39 m. Strik 8 p retstrik. Husk at lukke af til knaphul – se forkl over. Samtidig på den 8.p tages der ud jævnt fordelt således: 5 m på venstre forstk, 10 m på rygstk og 5 m på højre forstk = 159-175-191-223 m (der tages ikke ud over m til ærmet). Strik 2 p retstrik – se forkl over. Videre strikkes næste p således (fra retsiden): 5 m retstrik (= forkant), * 1 r, 3 vr *, gentag fra *-* og slut af med 1 r og 5 m retstrik (= forkant).

Forkanten strikkes i retstrik til færdig mål.
Fortsæt således til arb måler 4 cm. Nu tages der 1 m ud i hver 2. vr-parti – læs Udtagningstips. (= 1 r, 4 vr, 1 r, 3 vr). Fortsæt til arb måler 6-6-6-7 cm. Nu tages der 1 m ud i de andre vr-partier (= 1 r, 4 vr) = 196-216-236-276 m. Fortsæt til arb måler 8-8-8-10 cm. Nu tages der 1 m ud i hver 2. vr-parti (= 1 r, 5 vr, 1 r, 4 vr). Fortsæt til arb måler 10-10-11-13 cm. Nu tages der 1 m ud i de andre vr-partier (= 1 r, 5 vr) = 233-257-281-329 m. Fortsæt til arb måler 11-12-13-15 cm. På næste p strikkes der retstrik over 47-47-47-59 m i hver side imellem mærke-trådene (= ærmer). Fortsæt således til der er strikket 6 p retstrik. Videre lukkes de 47-47-47-59 m af (= ærme) i hver side med 1 r/1 vr = 139-163-187-211 m tilbage på for- og rygstk. På næste p slåes der 17-19-19-21 nye m op (= ærmegab) i hver side over m som blev lukket af = 173-201-225-253 m. Næste p strikkes således (fra retsiden):
Str S, M og L: 5 m retstrik, * 1 r, 5 vr *, gentag fra *-* over 30-36-42 m, 1 r, 8-9-9 vr, 1 r (Sæt 1 mærketråd i denne m = midt i siden), 8-9-9 vr, * 1 r, 5 vr *, gentag fra *-* over 66-78-90 m, 1 r, 8-9-9 vr, 1 r (Sæt 1 mærketråd i denne m = midt i siden), 8-9-9 vr, * 1 r, 5 vr *, gentag fra *-* over 30-36-42 m, 1 r, 5 m retstrik.
Str XL/XXL: 5 m retstrik, * 1 r, 5 vr *, gentag fra *-* over 48 m, 1 r, 5 vr, 1 r, 9 vr (Sæt 1 mærketråd i den 5.m = midt i siden), 1 r, 5 vr, * 1 r, 5 vr *, gentag fra *-* over 102 m, 1 r, 5 vr, 1 r, 9 vr (Sæt 1 mærketråd i den 5.m = midt i siden), 1 r, 5 vr, * 1 r, 5 vr *, gentag fra *-* over 48 m, 1 r, 5 m retstrik.
Strik videre med ret over ret og vrang over vrang.

Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Samtidig når arb måler 6-4-2-3 cm fra mærketråden midt i siden startes der med ud-/indtagninger til Skrå snit – se forkl over.
Samtidig når arb måler 4 cm fra mærke-trådene midt i siderne tages der 1 m ind (ved at strikke 2 m vr sm) på hver side af m med mærketråd i hver side på hver 7.-6.-6.-13.cm totalt 3-4-4-2 gange = 161-185-209-245 m.
Fortsæt med r over r og vr over vr til arb måler 27-28-29-31 cm fra mærketråden midt i siden. Da skråningen nu er færdig er der nu en ekstra maske (den man har flyttet fra siden). Denne maske tages ind. I siden (der hvor m er flyttet fra) tages der en ny maske ud så mønsteret går op.
Næste p strikkes således (fra vrangen): 5 retstrikkede m, 1 vr, M.1a til der er 11 m tilbage som strikkes 5 r, 1 vr og 5 retstrikkede m.
Næste p fra retsiden bliver: 5 retstrikkede m, 1 r, M.1a til der er 11 m tilbage som strikkes 5 vr, 1 r og 5 retstrikkede m.
Fortsæt således.
Når M.1a er strikket 1 gang i højden fortsættes der med M.1b. Når M.1b er strikket 3 gange i højden strikkes M.1c 1 gang i højden. Arb måler nu ca 38-39-40-42 cm fra mærketråden midt i siden. Strik ret over ret og vrang over vrang i 1 cm. Luk af med 1 r/1 vr. Arb måler 52-54-56-60 cm.

Montering: Sy knapperne i.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.05.2007
Mønster: OBS! 1.p i diagr M1 strikkes fra vrangen.

Sidste afsnit under Top:
Fortsæt med r over r og vr over vr til arb måler 27-28-29-31 cm fra mærketråden midt i siden. Da skråningen nu er færdig er der nu en ekstra maske (den man har flyttet fra siden). Denne maske tages ind. I siden (der hvor m er flyttet fra) tages der en ny maske ud så mønsteret går op.
Næste p strikkes således (fra vrangen): 5 retstrikkede m, 1 vr, M.1a til der er 11 m tilbage som strikkes 5 r, 1 vr og 5 retstrikkede m.
Næste p fra retsiden bliver: 5 retstrikkede m, 1 r, M.1a til der er 11 m tilbage som strikkes 5 vr, 1 r og 5 retstrikkede m.
Fortsæt således.

NB! (ang billedet): Mønsteret nederst på forstk bliver noget anderledes end på billedet. Hvis man ønsker mønsteret som på billedet (dvs ens på hver side af forkanten) skal mønsteret (M.1) spejlvendes ca midt bag på bagstk og strikkes modsat til der er 11 m tilbage. Dette vil medføre at der bliver 2 ens rapporter ved siden af hinanden bag på rygstk.
Opdateret online: 12.10.2010
DROPS Sølvknap, nr 534: 6-7-7-7 stk

= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over.
= slå om

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 101-30) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (24)

Daniela 05.09.2015 - 14:53:

Os aumentos/ diminuições das partes da frente são feitos em todas as carreiras no direito ou carreira sim carreira não no direito?

DROPS Design 10.09.2015 kl. 11:32:

Tanto os aumentos como as diminuições são feitos carreira sim carreira não pelo direito da peça. Bom tricô!

Doris 23.07.2015 - 18:02:

Ich vermisse eine Massangabe für den Kragen, bzw. den Halsausschnitt, habe bis jetzt ca. 12 cm gestrickt, denke, dass der Kragen viel zu weit ist, kann ihn aber nicht messen, weil in euerer Skizze keine Anhaltspunkte sind.

DROPS Design 28.07.2015 kl. 13:42:

Sie haben recht, es fehlen die Zahlen in der Skizze. Ich leite das weiter, damit es ergänzt wird. Anhand der Maschenprobe errechnet müsste der Halsausschnitt in Größe S einen Gesamtumfang von 66 cm haben. Er fällt ja auch recht weit aus, wie Sie auf dem Foto sehen.

Laura 04.07.2015 - 20:32:

Thanks so much for your help with the diagonal pattern. I now have one more question about the diagram: what is meant by "vertical repeat"? Does that mean repeat the whole (M.1a, M.1b, M.1c) section? For example, section M.1b shows 8 rows. Does "Work 3 vertical repeats" mean I'll do 24 rows? I don't think it's possible to repeat M.1a, since the yarn overs in the first right-side row need to be followed by 3 purl stitches (as shown in the first row of section M.1b). Thanks again!

DROPS Design 06.07.2015 kl. 10:01:

Dear Laura, when you work 1 vertical repeat of M.1a, you work the 2 rows in M.1a only. Then you work M.1b (= 8 rows) a total of 3 times (= 24 rows), then work M.1c (= 5 rows). Happy knitting!

Laura 01.07.2015 - 19:33:

I'm having trouble with the diagonal pattern on the front pieces. Does the marker stay in the same stitch, or do I move it as I repeat the increase/decrease rows? (And, if so, in which direction?) What effect am I trying to achieve here? Do you have a close-up picture of this portion of the garment? Thanks so much for your help!

DROPS Design 02.07.2015 kl. 09:53:

Dear Laura, marker stays in the same st, you continue dec and inc to create the diagonal pattern on both front pieces - see "Diagonal pattern on front pieces" at the beg of the pattern. Happy crocheting!

TOUPANCE Dominique 27.04.2013 - 19:14:

Que voulez vous dire par "mettre un marqueur" Merci pour votre aide.

DROPS Design 29.04.2013 kl. 07:57:

Bonjour Madame Toupance, on place un marqueur pour avoir un repère pour ensuite faire, en fonction du modèle, des diminutions, des augmentations etc.... pour un fil marqueur voir ci-dessous, pour un anneau marqueur cf index vidéothèque. Bon tricot !

Carola Kauffeisen 26.01.2013 - 18:25:

Hallo:) Drops 101-30 / Schräge habt ihr ein Video oder eine andere Erklärung als im Stickmuster? Hier habe ich das nich verstanden:( Danke

DROPS Design 27.01.2013 kl. 17:56:

Hallo Frau Kauffreisen, leider gibt es genau zu dem Modell kein spezielles Video. Wir haben die Übersetzung aber überarbeitet, ist es jetzt verständlicher?

DROPS Design 04.06.2008 - 20:50:

Judy, The M.1b is a pattern that is repeated all the way around. So the yo, K1, yo is repeated. As you can see the two new sts are in the pattern on next row. If you need further help please contact the shop were you bought the yarn, and they should be able to show you.

Judy 04.06.2008 - 19:40:

On row 4 of M.1b, do I just do the yo, K1, yo on the first stitch of the row; or do I repeat it all the way across as part of the pattern; if so, how do I incorporate the other two knit sts?

Judy 04.06.2008 - 19:39:

On row 4 of M.1b, do I just do the yo, K1, yo on the first stitch of the row; or do I repeat it all the way across as part of the pattern; if so, how do I incorporate the other two knit sts?

Lotta Rosberg 17.05.2007 - 12:15:

Tycker det är dålig stil av er att fuska till en bild. Skulle bra gärna vilja se hur detta bakstycke ser ut med ett mönster som är spegelvänt ca mitt bak fram????????? Vad är det för stickerskor ni har?????

Kommentere opskrift DROPS 101-30