DROPS / 100 / 10

DROPS 100-10 by DROPS Design

DROPS bolero med sirkel og korte ermer i ”Vienna” eller "Melody". Str S-XXL

DROPS design: Modell nr O-274
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL

Materialer:
DROPS VIENNA fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr f.nr 21, natur

Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
150-150-150-150-150 gr f.nr 01, natur

DROPS Pinne nr 7 – eller den p du må ha for å få 11 m x 24 p riller på 10 x 10 cm
DROPS Rundp nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 13 p glstrikk på 10 x 10 cm.
Heklenål nr 10 – til kant

Strikkeinfo: Se diagram. Legg opp ved A, strikk opp til B. Legg opp m fra C tilbake til A og plukk opp A-maskene. Legg opp m fra A til C (den andre C`en). Videre strikkes det rundt.

Bolero: Legg opp 33-35-37-40-42 m på p 7 med Vienna eller Melody. Strikk riller til arb måler 19-20-21-22-23 cm. Oppleggskanten på ryggstk = A, overkant av ryggstk = B – se målskisse -Les Strikkeinfo. Strikk 1 p der det byttes til rundp 8. Videre legges det opp 25-26-27-28-29 m på slutten av p, strikk opp 33-35-37-40-42 m langs oppleggskanten (= A) og legg opp 25-26-27-28-29 m = 116-122-128-136-142 m totalt. Sett 3 merketråder i de nye m som ble lagt opp i hver side slik: 1 merketråd på beg av maskene, 1 etter 12-13-13-14-14 m og 1 på slutten av de nye m = 6 merketråder. Videre strikkes arb rundt og i glstrikk. På 1.p felles det 4 m jevnt fordelt over B = 112-118-124-132-138 m. Samtidig økes det 1 m på hver side av hver merketråd på hver 4.omg, totalt 5 ganger. Samtidig når det glstrikkede partiet måler 7-7-8-9-9 cm økes det 4 m jevnt fordelt over B. Etter alle økninger er det 176-182-188-196-202 m på p. Fell av når kanten måler 15-15-16-17-17 cm.

Erme: Arb strikkes frem og tilbake. Legg opp 26-27-28-30-31 m på p 7 med Vienna eller Melody. Strikk riller, samtidig på den 2.p justeres m-ant til 23-24-25-27-29. Når arb måler 5-5-5-6-6 cm felles det 1 m i hver side på hver 2.p totalt 7 ganger = 9-10-11-13-15 m. Fell av, arb måler ca 11-11-11-12-12 cm. Strikk 1 erme til.

Montering: Sy i ermene – NB: Ermhullet er ikke symetrisk - pass på at ermene kommer jevnt på forstk og bakstk. Begynn med å sy ermtoppen til toppen av ermhullet (= C - se målskissen), deretter sys kanten på ermet til ermhullet. Det skal stå igjen ca 15-16-17-18-19 cm under ermet.

Heklekant: Hekle rundt kanten på boleroen på nål 10 med Vienna eller Melody. Hekle slik: 1 fm, *3 lm, hopp frem 3 cm, 1 fm *, gjenta fra *-*, og avslutt med 1 kjm i den første fm.

Diagram

Gabina 06.10.2014 - 12:52:

Vielen lieben Dank für die Hilfe! Jetzt ist mir klar, wie ich auf die entsprechende Maschenzahl komme:-) Das Jäckchen ist fast fertig, ein Ärmel muss heute abend noch gestrickt werden. Das Material fühlt sich sehr weich und angenehm an, ist ultraleicht und doch schön warm.

Donna 04.10.2014 - 13:25:

Das werden 60 Maschen, beiderseits der Markierungen.

Gabina 04.10.2014 - 12:54:

Hallo zusammen, ich brauche dringend Hilfe. Ich habe jetzt drei Runden mit der Rundnadel gestrickt (Gr. M) und habe 118 M drauf. So weit OK. Jetzt müsste ich in jeder 4. R bei den 6 Markierungsfäden insgesamt 5 x zunehmen - das wären 30 M. Wenn ich dann noch die 4 M Zunahme bei Teil B dazu rechne, komme ich auf 152 M und nicht auf 182! Danke für schnelle Hilfe... LG

DROPS Design 06.10.2014 kl. 09:21:

Antwort siehe unten! :-)

Gabina 04.10.2014 - 12:53:

Hallo zusammen, ich brauche dringend Hilfe. Ich habe jetzt drei Runden mit der Rundnadel gestrickt (Gr. M) und habe 118 M drauf. So weit OK. Jetzt müsste ich in jeder 4. R bei den 6 Markierungsfäden insgesamt 5 x zunehmen - das wären 30 M. Wenn ich dann noch die 4 M Zunahme bei Teil B dazu rechne, komme ich auf 152 M und nicht auf 182! Danke für schnelle Hilfe... LG

DROPS Design 06.10.2014 kl. 09:21:

Liebe Gabina, Sie nehmen BEIDSEITIG der Markierungen zu, d.h. 6 Markierungsfäden = 12 Zunahmen (nicht 6), 12 x 5 = 60 M zugenommen. Dann kommen Sie auf 182 M.

Van Put Martine 24.11.2012 - 15:36:

Bonjour. Très joli ce modème, mais je ne comprends pas du tout vos explications??ça a l'air facile, mais je ne m'en sors pas. Pouvez vous m'expliquer comment je dois m'y prendre? Merci beaucoup

DROPS Design 26.11.2012 kl. 09:38:

Bonjour Madame Van Put, pour toute aide personnalisée, merci de bien vouloir contacter votre magasin Drops ou le forum DROPS. Bon tricot !

Marit 29.08.2009 - 22:09:

Hei Solfrid. Du må selvfølgelig slakke tråden når du feller, så det ikke blir så stramt. Marit

DROPS Design 24.08.2009 - 10:11:

Du kann plukke opp noen masker (fek. etter hver 3 maske) og felle den som en vanlig maske rett etterpå.

Solfrid 21.08.2009 - 21:12:

Avfellingskanten blir alt for stram... noen tips??

Susanne Hansen 19.09.2007 - 19:44:

Kan man strikke boleroen uden at bruge "strikkeinfo/diagram ? Blot nøjes med at følge opskriften Fatter nemlig ikke dette. Mvh Susanne Hansen

Birgitte 07.07.2007 - 00:53:

For sizes please look at the site British/English terminology and you will find a size conversion chart. Best Wishes Birgitte Scandinavian Knitting Design

Kommentér oppskrift DROPS 100-10