DROPS / 12 / 23

DROPS 12-23 by DROPS Design

Små-mønstret grafisk DROPS sweater i Camelia med nordisk V.

Tags: bluser, nordisk,

DROPS design: Model nr Z-035
-------------------------------------------------------

250 (300) gr f.nr 004, sort
150 (150) gr f.nr 002, beige

DROPS Rundp og Strømpep 2,5 og 3,5.
Evt skulderpuder.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 22 m x 32 p på p 3,5 og glatstrik.

Rib: * 1 ret, 1 vrang *

Mønster: Hele mønsteret glatstrikkes. Mønsteret er delbart med 12 m.

Ryg- og forstykke: Sweateren strikkes på rundp og klippes op til ærmegab bagefter. Slå 218 (230) m op på rundp 2,5 med sort. Strik 6 cm rib. Skift til rundp 3,5 samtidig med der tages 2 (14) m ud jævnt fordelt på 1. p = 220 (244) m. Strik mønster 1.p således: 109 (121) mønsterm på forstk, 1 sort m i siden, 109 (121) mønsterm på rygstk, 1 sort m i siden (m i siden strikkes med sort op ad sweateren). Fortsæt mønsteret. Videre tages der ud således: 1 m 12 (12) gange på hver side af den sorte m i siden på skiftevis hver 6. og 7.p (= 4 nye m pr omg) = 268 (292) m, de udtagede m strikkes ind i mønsteret efterhånden. Når arb måler 33 (33) cm lukkes den sorte m i hver side af, på næste omg tages der 6 m ud i hver side over den aflukkede m (disse m er til at klippe ærmegab i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret).
Når ryg- og forstk måler 40 (40) cm startes v-mønsteret midt foran - se diagrammet, fortsæt og strik således at det for hver ny rude i højden kommer 1 beige rude mere i bredden. Når arb måler 60 (60) cm lukkes de midterste 36 m af på ryg- og forstk, og videre lukkes der af således: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange på hver 2.p mod halsen. Luk de resterende m af på hver side til skulder når arb måler 63 cm.

Ærme: Slå 50 (52) m op på strømpep 2,5 med sort. Strik 5 cm rib. Skift til strømpep 3,5 og glatstrik samtidig med der tages 21 (19) m ud jævnt fordelt på 1.p = 71 (71) m. Videre tages der ud på hver side af m midt under ærmet således: 1 m 31 (31) gange (= 2 nye m pr udtagning) på hver 4. omg = 133 (133) m. Når ærmet måler 49 (47) cm , strikkes 2 cm glatstrik med vrangen ud til belæg over klippekanten, luk af.

Montering: Sy en mærketråd ned midt i de 6 udtagede m i hver side. Sy med maskine 2 sømme rundt om hver mærketråd - 1.søm 1 m fra tråden , 2.søm 1/2 m længere ind. Klip op til ærmegab. Sy skuldersømmen. Sy ærmerne til ryg- og forstk i hånden så de sidste 2 cm glatstrik kommer på vrangen på følgende måde: Sy skiftevis 1 sting i sidste glatstrikkede m før ombukket på ærmet og 1 sting i 1.m efter sømmen på ryg- og forstk ved ærmegabet. Vend sweateren og sy de sidste omg på ærmet over klippekanten på ryg- og forstk. Saml 120 m op rundt i halsen på rundp 3,5 med sort og strik 13 p rudemønster med beige ruder som i v-mønsteret, sørg for at der kommer en rude midt foran, 1 omg vr, 13 omg sort glatstrik, luk af og buk kanten dobbelt mod vrangen. Sy evt skulderpuder i.

Kommentere opskrift DROPS 12-23