DROPS / 8 / 3

Janelle by DROPS Design

DROPS tröja i Vienna eller Melody med pingvinärm.

  • Janelle / DROPS 8-3 - DROPS tröja i Vienna eller Melody med pingvinärm.
  • Janelle / DROPS 8-3 - DROPS tröja i Vienna eller Melody med pingvinärm.
  • Janelle / DROPS 8-3 - DROPS tröja i Vienna eller Melody med pingvinärm.
DROPS Retro 1980-1993

Storlek: Medium - se måttskissen
Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
400 gr f.nr 001, vit

Eller använd:
DROPS Melody fra Garnstudio
300 gr f.nr 01, natur.

DROPS Stickor 3 och 6
DROPS liten Rundst 3 till halsen
Axelvaddar.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Instruktioner

Stickfasthet: 10 x 10 cm = 14 m x 18 v på st 6 och slätst.

Resår: * 1 rm, 1 am *

Bakstycket: Lägg upp 77 m på st 3 och sticka 8 cm resår. Byt till st 6 och slätst samtidigt som det ökas 4 m jämt fördelat på 1:a v = 81 m. Vidare ökas i var sida 1 m x 7 vart 5:e v - kontrollera stickfastheten annars blir ärmarna för långa/ korta. Sedan ökas 1 m x 18 på varje v, 12 m x 2 på vartannat v, 9 m x 1 på varje v = 197 m. När arb mäter 56 cm avmaskas de mittersta 31 m för halsen och avmaska de resterande 83 m
för axlarna när arb mäter 58 cm. Ärmen mäter ca 17 cm ytterst på höjden.

Framstycket: Stickas som bakstycket men avmaska för halsen när arb mäter 54 cm. Avmaska de mittersta 27 m och vidare mot halsen 1 m x 2 på vartannat v. Maska av de resterande 83 m när arb mäter 58 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Plocka upp ca 88 m runt halsen på en liten rundst 3 och sticka 5 cm slätst, maska av elastiskt. Vik kanten dubbel mot avigan och sy fast. Plocka upp ca 46 m på rundst 3 runt ärmen nederst och sticka resår samtidigt som det minskas till 32 m på 1:a v, när resåren mäter 6 cm maska av. Sy sidsömmarna, sy i axelvaddar.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 8-3) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (47)

country flag Anne 19.10.2021 - 21:24:

Bonjour Là Drop vienna étant en rupture de stock, combien faut il de pelotes Mélody ? Merci

user icon DROPS Design 20.10.2021 kl. 08:06:

Bonjour Anne, vous trouverez la quantité Melody dans l'en-tête: il faut 300 g DROPS Melody pour réaliser ce pull en taille M. Bon tricot!

country flag Nele 27.09.2021 - 07:40:

Liebes Drops Team, vielleicht habe ich gerade ein Denkfehler. Werden die unten abgegebenen Zugaben nacheinander oder parallel aufgenommen? Schon mal vielen Dank für eine Antwort :-) Herzliche Grüße Für die Fledermausärmel beidseitig in jeder R 18 x je 1 M zunehmen, in jeder 2. R 2 x je 12 M durch Aufstricken zunehmen und in der darauf folgenden R 1 x je 9 M durch Aufstricken zunehmen (= 197 M).

user icon DROPS Design 27.09.2021 kl. 08:49:

Liebe Nele, also ja diese Maschen werden beiseitig zugenommen, dh auf jeder Seite werden Sie: 1 M x 18 + 12 M x 2 + 9 M x 1 zunehmen = (18+24+9=51 M beidseitig), so haben Sie: 81 M + (2 x 7 M) + (2 x 51 M) = 197 M. Viel Spaß beim stricken!

country flag Veronica 30.07.2021 - 19:00:

Hei. Når det står «deretter økes 1m x 18 ganger på hver pinne», betyr dette 1 m i hver side (altså 2 masker totalt 18 ganger = 36 m) eller 1 maske «midt» i strikketøyet og totalt 18m? Samme med 12m x 2 ganger hver 2 pinne. 12 masker i hver side og totalt 48 masker?

user icon DROPS Design 02.08.2021 kl. 09:34:

Hei Veronica, Når det står 1 maske kan det enten være på begynnelsen eller slutten av pinnen (det økes hver pinne, så det jevner seg ut), Når det står øke 2 masker, er det både på begynnelsen og slutten av pinnen. God fornøyelse!

country flag Jacquie Macdonald 29.05.2021 - 11:14:

I need to knit this sweater in a larger size. Could you please advise how many stitches I need to cast on, increase, etc. Thank you so much Jacquie

user icon DROPS Design 29.05.2021 kl. 13:26:

Dear Jacquie, please understand that we cannot modify our patterns for each individual request. If you do want to modify, you can try using yarn and / or needles that are thicker and result larger gauge than the original. Also you can make a gauge swatch and recalculate the numer of stitches. Happy Knitting!

country flag Chantale Laurent 30.03.2021 - 22:17:

Bonjour Je voudrais faire une taille L Combien faut rajouter de mailles SVP merci

user icon DROPS Design 30.03.2021 kl. 22:25:

Bonjour Chantale, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. Pour toute assistance complémentaire, vous pouvez vous adresser à votre magasin DROPS qui saura vous conseiller et vous renseigner. Bon tricot!

country flag LUCIA CODAZZI 23.03.2021 - 16:32:

Bonjour, Je ne comprends pas, pour 197 m égal largeur de 141 cm alors que le schéma indique 152 cm, pouvez vous m'indiquer le nombre de mailles du modèle pour 152 cm. Bien cordialement.

user icon DROPS Design 24.03.2021 kl. 09:10:

Bonjour Mme Codazzi, n'oubliez pas les 2 x 6 cm de côtes de chaque côté - soit 76 cm du milieu dos à l'extrémité de la manche = 152 cm - 12 cm = 140 cm sans les côtes. Vous allez relever les mailles des poignets à 1 m des bords, vous aurez ainsi environ 140 cm de large au total, sans les bordures des manches. Bon tricot!

country flag Cecilie Karoliussen 21.03.2021 - 19:16:

Hei. Jeg skal strikke Janelle-genser, og lurer på økingene. Det står at etter bytte til pinne 6, og øking av 4 masker jevnt over, skal jeg øke i hver side 1 m x 7 hver 5.p . Betyr det at jeg skal øke 1 m i hver side på hver 5. pinne 7 ganger, eller skal jeg legge opp 7 nye masker i hver side på hver 5. pinne? Takk for svar!

user icon DROPS Design 22.03.2021 kl. 11:41:

Hei Cecilie, Du skal øke 1 maske i hver side (2 masker på pinnen) hver 5. pinne. Økningen skjer x 7, så på pinne 1, pinne 6, pinne 11 osv. og til og med pinne 31. God fornøyelse!

country flag Katarzyna 07.03.2021 - 11:34:

Dzien dobry. Czy "1o. z kazdej strony 7 razy co 5rz." oznacza dodawanie oczek w kazdym 5 rzedzie czy po 5 rzedzie (czyli w kazdym 6)? Rowniez mam problem ze zrozumieniem "co 2rz.: 2razy 12 o." Czy oznacza to dodanie 12 oczek w jednym rzedzie, pozniej rzad bez dodania oczek i znow dodanie 12 oczek (z obu stron rekawow)? Dziekuje za pomoc

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 13:38:

Witaj Kasiu, na pierwsze pytanie odpowiedź znajdziesz w kursie DROPS TUTAJ. Drugie pytanie: w jednym rzędzie na końcu dodasz 12 oczek, w kolejnym rzędzie na końcu również dodasz 12 oczek. Powodzenia!

country flag Jasmin 25.02.2021 - 06:51:

Liebes Drops Team, wird dieser Pullover mit nur einen Faden gestrickt? Herzlichen Dank und Grüße Jasmin

user icon DROPS Design 25.02.2021 kl. 07:35:

Liebe Jasmin, ja geanu, dieser Pullover wird nur mit 1 Faden DROPS Vienna (oder DROPS Melody z.B.) gestrickt - Maschenprobe soll 14 M x 18 Reihe glatt rechts = 10 x 10 cm. Viel Spaß beim stricken!

country flag Élaine 06.02.2021 - 00:05:

Bonjour, j'aimerais savoir si je fais un col bateau avec 44 mailles ..Combien je dois relever de mailles....Autour de l'encolure. ??? Dans le patron initial on parle de 88 m....Merci beaucoup.

user icon DROPS Design 08.02.2021 kl. 07:56:

Bonjour Élaine, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande, vous pouvez vous inspirer d'un modèle de même tension avec une encolure bateau ou bien demander de l'aise à votre magasin - même par mail ou téléphone. Merci pour votre compréhension. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 8-3

Janelle

Cecilie Karoliussen, Norway