DROPS / 70 / 5

DROPS 70-5 by DROPS Design

DROPS ribbestrikket genser med fletter og raglan i "Angora-Tweed" og "Puddel" Hullstrikket skjerf i "Camelia".

DROPS design: Modell nr G-027
--------------------------------------------------------

Størrelse: S/M - M/L - XL
Målene på målskissen viser plagget målt i strukket tilstand. Bolen blir smalere p.g.a. mønsteret
Materialer: DROPS Angora-Tweed fra Garnstudio
400-450-500 gr f.nr 14, lys rosa
og bruk: DROPS Puddel fra Garnstudio
50-50-50 gr f.nr 01, naturhvit

DROPS Rundp og Ermp nr 3,5

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: høy hals, raglan, mønster/teknik: flette, type oppskrift: gensere, skjerf,

Strikkefasthet: 22 m x 30 p = 10 x 10 cm på p 3,5 og glstrikk. Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diag - M.1 til M.3. Mønsteret i diag sees fra retten!

Vrbord-1: * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-*.
Vrbord-2: * 2 vr, 2 r *, gjenta fra *-*.

Bolen: Legg opp 242-266-290 m på rundp 3,5 med Angora-Tweed. Strikk slik: 57-69-81 m av Vrbord-1 (start med 3 vrang) den midterste av disse 57-69-81 m = i siden - sett 1 merketråd, M.1 (= 64 m), 57-69-81 m av Vrbord-1 (start med 3 vrang) den midterste av disse 57-69-81 m = i den andre siden - sett 1 merketråd, og M.1 over de resterende m (= 64 m). Fortsett mønsteret oppover. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 33 cm settes det 11 m i hver side på 1 tråd til ermhull (dvs 1 r, 3 vr, 3 r, 3 vr og 1 r). Det er nå 110-122-134 m til for- og bakstk. Legg arb til side og strikk ermene.

Erme: Legg opp 60-60-60 m på ermp 3,5 med Puddel, bytt til Angora-Tweed og strikk Vrbord-1 oppover. Når arb måler 10 cm økes det på hver side av 3 rett-m midt under ermet: 1 m totalt 18-18-24 ganger på hver 6.-6.-4. omg = 96-96-108 m - de økte m strikkes inn i vrbord-1 etterhvert. Når arb måler 47-46-45 cm settes det 11 m på 1 tråd midt under ermet (dvs 1 r, 3 vr, 3 r, 3 vr og 1 r) = 85-85-97 m tilbake på p. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 390-414-462 m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bolen og ermene = 4 merketråder. Fortsett mønsteret oppover, de 2 rett-m på hver side av merketrådene strikkes sammen til 1 liten flette som går oppover i raglanen. Strikk M.2 over disse 4 m på høyre side når plagget taes på og M.3 på venstre side når plagget taes på. Samtidig felles det til raglan.

Raglan felling: Les hele avsnittet før det strikkes. Det er 8 fellinger pr omg og 8 m mellom fellingene (dvs 4 m på hver side av merketrådene). Disse 8 m = raglanm og strikkes slik: 2 vr, 4 r (i flette = M.2 eller M.3) og 2 vr.

Strikk 3 omg før fellingene starter.

Fell på hver side av raglanm: 1 m totalt 26-30-29 ganger på hver 2.omg og 1 m totalt 8-6-13 ganger på hver omg. Det felles i alt 272-288-336 m til raglan. Fell slik fra retten før og etter raglanm: 2 vr sm. Fell slik fra vrangen før og etter raglanm (gjelder etter halsfellingen): 2 r sm.

Samtidig: Når arb måler 49-51-53 cm settes det 20 m midt foran på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger. Etter alle fellingene til raglan og hals er det 90-98-98 m på p og arb måler ca 54-56-58 cm opp til skulderen.

Montering: Sett m rundt halsen på ermp 3,5, plukk i tillegg opp ca 30 til 40 m foran (inkl m på tråden) = 120 til 138 m. Strikk 1 omg glstrikk samtidig som det felles til 92-96-100 m jevnt fordelt. Bytt til Puddel, strikk 2 omg av Vrbord-2, bytt tilbake til Angora-Tweed og fortsett med Vrbord-2 til halsen måler ca 11 cm. Fell av med Puddel og r over r og vr over vr. Sy sammen åpningene under ermene med maskesting slik at sømmen blir elastisk.

Mønsteret sees fra retten!

Hullstrikket skjerf i "Camelia".
Størrelse: Ca 31 x 160 cm.
Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio
200 gr f.nr 08, naturhvit.

DROPS Pinne nr 3
DROPS Heklenål nr 3

Strikkefasthet: 24 m x 32 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: Se diagram M.4. Mønsteret sees fra retten.

Skjerf: Legg løst opp 75 m på p 3 med 2 tråder Camelia. Ta bort 1 tråd og strikk 1 rille. Neste p strikkes slik: 2 m rille, M.4 over 71 m, 2 m riller. Fortsett mønsteret til arb måler ca 156 cm – avpass etter 1 hel rapport. Strikk 1 rille over alle m og fell deretter løst av med 2 tråder.

Heklekanter: Det hekles på begge kortsidene på nål nr 3 slik: 1 fastm, * 3 luftm, fest med 1 fastm i neste m, 1 fastm *, gjenta fra *-*.

Diagram

= Rett (gjelder genser)
= Vrang (gjelder genser)
= Sett 2 m på en hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p (gjelder genser)
= Sett 2 m på en hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p (gjelder genser)
= Sett 3 m på en hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p (gjelder genser)
= Sett 3 m på en hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p (gjelder genser)
= 1 rett (gjelder skjerf)
= 1 vrang (gjelder skjerf)
= 1 kast (gjelder skjerf)
= 2 rett sammen (gjelder skjerf)
= Ta 1 m løs av p. 1 r, løft den løse m over (gjelder skjerf)