DROPS / 70 / 5

Happy Pastels by DROPS Design

Joustinneuleinen DROPS raglanpusero palmikoilla langoista ”Angora-Tweed” ja ”Puddel”. Pitsineuleinen kaulaliina ”Camelia”-langasta.

Koko: S/M - M/L - XL
Mittapiirroksen mitat näyttävät vaatteen hieman venytettynä. Mallineuleen johdosta puserosta tulee mittoja kapeampi.
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Angora-Tweed:
400-450-500 g nro 14, vaalea roosa
sekä: Garnstudion DROPS Puddel:
50-50-50 g nro 01, luonnonvalkoinen

DROPS Pyöröpuikko ja Sukkapuikot nro 3,5.
Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
22 s x 30 krs sileää neuletta puikolla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

30% angoraa, 70% merino villaa
94% Mohairia, 6% Polyesteria
Joustin-1: * 3 n, 3 o *, toista *-*.
Joustin-2: * 2 n, 2 o *, toista *-*.

Mallineule: Katso ruutupiirros M.1-M.3. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Etu- ja takakappale: Luo pyöröpuikolle nro 3,5 Angora-Tweed-langalla 242-266-290 s. Neulo seuraavasti: 57-69-81 s:lla Joustin-1:tä (aloita neulomalla 3 n), keskimmäinen näistä 57-69-81 s:sta = sivussa (kiinnitä merkkilanka), M.1 (= 64 s), 57-69-81 s:lla Joustin-1:tä (aloita neulomalla 3 n), keskimmäinen näistä 57-69-81 s:sta = toisessa sivussa (kiinnitä merkkilanka) ja neulo jäljellä olevilla s:illa M.1:n mukaan (= 64 s). Jatka mallineuletta samalla tavalla. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 33 cm, siirrä kummastakin sivusta 11 s apulangalle kädenteitä varten (ts. 1 o, 3 n, 3 o, 3 n ja 1 o). Jäljellä on nyt 110-122-134 s etu- ja takakappaletta varten. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

Hiha: Luo sukkapuikoille nro 3,5 Puddel-langalla 60-60-60 s. Vaihda Angora-Tweed-lankaan ja neulo Joustin-1:tä. Kun työn pituus on 10 cm, lisää keskellä hihan alla olevan 3:n oikean s:n molemmin puolin joka 6.-6.-4. krs: 18-18-24 x 1 s = 96-96-108 s. Lisätyillä s:illa neulotaan juoksevasti Joustin-1:tä. Kun työn pituus on 47-46-45 cm, siirrä keskeltä hihan alta 11 s apulangalle (ts. 1 o, 3 n, 3 o, 3 n ja 1 o) = 85-85-97 s jäljellä puikoilla. Laita työ odottamaan ja neulo toinenkin hiha.

Olkaosa: Laita hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa kädenteitä varten päätettyjen s:iden tilalle = 390-414-462 s. Kiinnitä 1 merkkilanka kaikkiin kohtiin, joissa yhdistyvät etukappale, takakappale ja hihat = 4 merkkilankaa. Jatka mallineuletta, merkkilankojen molemmin puolin olevat 2 oikeaa s neulotaan yhteen pieneksi palmikoksi raglanin kohdalla. Neulo oikean sivun (kun vaate puetaan päälle) 4:llä s:lla M.2:n mukaan ja vasemman sivun (kun vaate puetaan päälle) s:illa M.3:n mukaan. Kavenna samalla raglania varten.

Raglankavennukset: Lue koko katkelma ennen kuin neulot. Jokaisella kavennuskrs:lla kavennetaan 8 s ja jokaisen kavennuksen välissä on aina 8 s (ts. 4 s jokaisen merkkilangan molemmin puolin). Näillä 8:lla s:lla neulotaan seuraavasti: 2 n, 4 o (palmikko = M.2 tai M.3) ja 2 n. Neulo 3 krs ennen kuin aloitat kavennuksia.
Kavenna 8 raglans:n molemmin puolin joka 2. krs: 26-30-29 x 1 s ja sitten jokaisella krs:lla: 8-6-13 x 1 s. Kavenna yht. 272-288-336 s raglania varten.
Kavenna näin oikealta puolelta ennen raglan-s:ita ja raglans:iden jälkeen: 2 s nurin yhteen.
Kavenna näin nurjalta puolelta ennen raglan-s:ita ja raglans:iden jälkeen (pääntien päättämisten jälkeen): 2 s oikein yhteen.
Samanaikaisesti kun työn pituus on 49-51-53 cm, siirrä keskimmäiset 20 s keskellä edessä apulangalle pääntietä varten. Päätä sitten pääntietä varten joka 2. krs: 1 x 2 s ja 2 x 1 s .
Kun kaikki raglankavennukset ja päättämiset pääntietä varten on tehty puikolla on 90-98-98 s jäljellä ja työn pituus ylös olkaan asti mitattuna on n. 54-56-58 cm.

Viimeistely: Siirrä pääntien s:t sukkapuikoille nro 3,5 ja poimi lisäksi edestä n. 30-40 s (sis. apulangan s:t) = 120-138 s. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna samalla tasavälein s-luku 92-96-100 s:aan. Vaihda Puddel-lankaan ja neulo 2 krs Joustin-2:ta. Vaihda takaisin Angora-Tweed-lankaan ja jatka Joustin-2:ta kunnes kauluksen pituus on n. 11 cm. Päätä s:t joustinta neuloen Puddel-langalla. Ompele kainalosaumat silmukkapistoin, jotta saumasta tulisi löyhä.

Pitsineuleinen kaulaliina ”Camelia”-langasta
Koko: N. 31 x 160 cm.
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Camelia:
200 g nro 08, luonnonvalkoinen
DROPS Puikot nro 3
DROPS Virkkuukoukku nro 3

Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Ainaoikeinneule tasona:
1. krs: Oikein, 2. krs: Oikein.

Mallineule: Katso ruutupiirros M.4. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottua.

Kaulaliina: Luo löyhästi puikoille nro 3 kaksinkertaisella Camelia-langalla 75 s. Poista toinen lanka ja neulo 2 krs ainaoikeaa. Seuraava krs neulotaan näin: 2 s ainaoikeaa, seuraavilla 71 s:lla M.4:n mukaan, 2 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta kunnes työn pituus on n. 156 cm - sopeuta kokonaisen mallikerran jälkeen. Neulo kaikilla s:illa vielä 2 krs ainaoikeaa ja päätä tämän jälkeen s:t kaksinkertaisella langalla.

Virkatut reunukset: Virkkaa kaulaliinan kummankin pään reunaan koukulla nro 3 seuraavasti: 1 ks, * 3 kjs, 1 ks seuraavaan s:aan, 1 ks *, toista *-*.

Piirros

= oikea s (pusero)
= nurja s (pusero)
= Siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein (pusero)
= Siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s oikein (pusero)
= Siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon 3 s oikein (pusero)
= Siirrä 3 s apupuikolle työn eteen, neulo 3 s oikein, neulo apupuikon 3 s oikein (pusero)
= oikea s (kaulaliina)
= nurja s (kaulaliina)
= 1 langankierto (kaulaliina)
= 2 s oikein yhteen (kaulaliina)
= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli (kaulaliina)

Kommentit (1)

Ruth Irish 02.01.2016 - 23:38:

On page 4symbol for cable 2back should be K2,K2 not P2, K2 also on small/ medium I added 2 stitches (244 instead of 242) to make sides even. Not sure yet what effect this will have when adding sleeves in but will figure that out when I get there

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 70-5