DROPS Extra / 0-146

DROPS Extra 0-146 by DROPS Design

DROPS tröja i Erio med hälrader i Zebrino.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Drops Nostalgi 1980-1984

Storlek: Small-Medion (Medium-Large)
Material: DROPS ERIO från Garnstudio
300 (400) gr färg ecru.
ZEBRINO
200 (250) gr färg ecru.

Stickor nr 3 och 5. Virkål nr 3½.

DROPS Erio DROPS Erio
100% bomull
Utgått
se alternativ
DROPS Zebrino DROPS Zebrino
50% bomull, 50% viscose
Stickfasthet: 10 x 10 cm = 16 m x 20 v med ERIO på st. 5 och slätstickning.

Mönster: Hålvarv i ZEBRINO, st. 5
Varv 1: (rätsidan) rm
Varv2: rm
Varv 3: 1 kantm * 2 m vriden r tills (stickas i bakre maskbågen),
1 omsl *
Varv 4: rm

Framstycke: Lägg opp 68 (72) m med ERIO på st. 3 och sticka resår 1 vriden r (tag i bakre maskbågen), 1 am. Byt till st. 5 och öka 20 m jämnt fördelat på 1:a varvet = 88 (92) m. Hela arb stickas nu med hålvarv i ZEBRINO enl. följande: 6 v slätst med ERIO, 1 hålrad med ZEBRINO. Se mönsterförklaring ovan. När arb måter 44 (49) an aven för axelpartierna från rätan: Sticka 15 (16) m, avm 1 m, sticka 54 (58) m, avm 1 m, sticka 15 (16) m. Sticka nu mittstycket och de två sidostyckerna var för sig.

Vänster sida: Avm 1 m x 15 (1 m x 16) in mot spetsen omväxl vart annat & varje v.

Höger sida: Avm som vä sida.

Mittstycke: Avm som sidstyckerna i båda sidor.
Samtidigt når arb måter 51 (53) cm avmaska, de mittersta 16 m för halsen och var sida stickas färdigt var för sig. Avm nu 3 m x 1, 2 m x 1 vid halsen och fortsätt samtigt att avm i var sida.

Bakstycke: Lägg upp och sticka som framstyck, men avm de mittersta 16 m för halsen når arb måter 54 (56) cm. Avm sedan 5 m x 1 vid halsen. Sticka för övrigt som framstycket.

Ärmar: Lägg upp 28 (30) m med ERIO på st. 3 och sticka resår 1 vriden nu, 1 am, i 10 an. Byt till st. 5 och öka 22 (24) m jämnt fördelat på 1:a varvet = 50 (54) m. Sticka hålrader i ZEBRINO som på framst och öka samtidigt 1 m x 16 vart 4:e varv i var sida = 82 (86) m. När ärmen mäter 40 (41) an avm 15 m x 2 (16 m x 2) i var sida vart annat varv. Avm rest 22 m.

Axelparti: Sticka med ZEBRINO på st. 5 efter rutdiagram.
Small : Sticka t.o.m. verv 39, Medium : Sticka t.o.m varv 45. Till varje axel stickas 2 delar ( 1 framst och 1 bakst ). Sy ihop den på rätan med maskan (mitt på axeln).

Montering: Sy axelpartierna mot framstycket med ZEBRINO från rätan. Det är då lättare att följa kanterna på axelppartiet.
Sy växelvis i axelparti och tröjan. (Se till att det inte drar sig). Sy i ärmarna och sy sid- och ärmsömmar i ett med 1 m sömsmån. Virka 1 varv fm runt halskanten med ZEBRINO.

Diagram

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-146