DROPS / 16 / 19

DROPS 16-19 by DROPS Design

DROPS genser i Macao og Vienna med nordisk bord og Zig-Zag. Skjerf i Vienna

Stikkord: gensere, nordisk,

DROPS design: Modell nr P-023
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small (Medium - Large)
Materialer: DROPS Macao og DROPS Vienna fra Garnstudio
Macao: Alt.1 - Alt.2 - Alt.3
350 (350-400) gr nr 002, blågrå - 011,mint - 004, brun

Vienna: Alt.1 - Alt.2 - Alt.3
200 (240-240) gr nr 019, grå - 016,grønn - 044, brun
80 (120-120) gr nr 001, hvit - 001,hvit - 021, natur

DROPS Rundp og Ermp 3,5 og 6.
DROPS Pinne 5 (til skjerf).

DROPS Macao DROPS Macao
75% Ull, 10% Alpaca, 11% Acryl, 4% Viskose
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 13 m x 17 p på p 6 og mønster.

Vrbord: * i vridd r, 1 vr *

Mønster: Hele mønsteret glstrikkes.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermer etterpå. Legg opp 140 (146-148) m på rundp 3,5 med Macao og strikk 6 cm vrbord. Bytt til rundp 6 og M.1 samtidig som det økes 4 (10-20) m jevnt fordelt på l.p = 144 (156-168) m. Husk på strikkefastheten.
Etter M.1 strikkes med M.2 til arb måler 57 (59-59) cm så strikkes 1 omg grå Vienna, M.3. Samtidig når arb måler 30 (32-32) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe ermhull i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Samtidig når arb måler 57 (59-59) cm felles de midterste 28 (30-30) m midt foran og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen 1 m på neste p. Etter M.3 felles av. Arb måler ca 60 (62-62) cm.

Erme: Legg opp 34 (34-36) m på ermp 3,5 med Macao og strikk 5 cm vrbord. Bytt til ermp 6 og M.4 samtidig som det økes 8 (8-6) m jevnt fordelt på 1.p = 42 (42-42) m. Videre økes midt under ermet 2 m x 18 (18-19) på S: hver 4.p M: vekselvis * hver 4., 4. og 3.p *
L: vekselvis hver 4. og 3.p = 78 (78-80) m. Samtidig etter M.4 strikkes 1 omg grå Vienna, deretter ferdig med M.2. Når arb måler 51 (49-47) cm strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten på bolen. Fell av.

Montering: Sy 1 merketråd i hver side i ermhøyden. Sy 2 maskinsømmer på hver side av denne - 1.søm = 1/2 m fra merketråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 66 m på ermp 3,5 rundt halsen med Macao og strikk 3 cm glstrikk , 1 omg vr, 3 cm glstrikk, fell av, brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen med belegget mot vrangen, sy fra retten vekselvis 1 sting i m etter maskinsøm-men på bolen , og i sting i siste rettstrikkede omg før belegget på ermet. Vend genseren med vrangen ut og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen.

Skjerf:
Materiale: ca 120 gr hvit Vienna.

Legg opp 32 m på p 5 og strikk 160 cm vrbord * 2 r, 2 vr *. Fell av.

Diagram

= blågrå-Macao
= hvit-Vienna
= grå-Vienna

Kommentér oppskrift DROPS 16-19