DROPS / 16 / 19

DROPS 16-19 by DROPS Design

DROPS Trøje i Macao og Vienna med nordisk bort og Zig-Zag. Halstørklæde i Vienna

Tags: bluser, nordisk,

DROPS design: Model nr P-023
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small (Medium - Large)
Materialer: DROPS Macao og DROPS Vienna fra Garnstudio
Macao: Alt.1 - Alt.2 - Alt.3
350 (350-400) gr nr 002, blågrå - 011,mint - 004, brun

Vienna: Alt.1 - Alt.2 - Alt.3
200 (240-240) gr nr 019, grå - 016,grøn - 044, brun
80 (120-120) gr nr 001, hvid - 001,hvid - 021, natur

DROPS Rundp og Strømpep 3,5 og 6.
DROPS Pinde 5 (til halstørklæde).

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 13 m x 17 p på p 6 og mønster.

DROPS Macao DROPS Macao
75% Ull, 10% Alpaca, 11% Acryl, 4% viskose
Rib: * 1 drejet r, 1 vr *

Mønster: Hele mønsteret glatstrikkes.

Ryg- og forstykke: Trøjen strikkes på rundp og klippes op til ærmer bagefter. Slå 140 (146-148) m op på rundp 3,5 med Macao og strik 6 cm rib. Skift til rundp 6 og M.1 samtidigt med der tages 4 (10-20) m ud jævnt fordelt på l.p = 144 (156-168) m. Husk på strikkefastheden.
Efter M.1 strikkes med M.2 til arb måler 57 (59-59) cm så strikkes 1 omg grå Vienna, M.3. Samtidigt når arb måler 30 (32-32) cm tages der 5 m ud i hver side (disse m er til at klippe ærmegab i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret). Samtidigt når arb måler 57 (59-59) cm lukkes de midterste 28 (30-30) m af midt foran og arb strikkes færdigt frem og tilbage på p. Videre lukkes der 1 m af mod halsen på næste p. Efter M.3 lukkes der af. Arb måler ca 60 (62-62) cm.

Ærme: Slå 34 (34-36) m op på strømpep 3,5 med Macao og strik 5 cm rib. Skift til strømpep 6 og M.4 samtidigt med der tages 8 (8-6) m ud jævnt fordelt på 1.p = 42 (42-42) m. Videre tages der ud midt under ærmet således: 2 m 18 (18-19) gange på S: hver 4.p M: skiftevis * hver 4., 4. og 3.p * L: skiftevis hver 4. og 3.p = 78 (78-80) m. Samtidigt efter M.4 strikkes 1 omg grå Vienna, derefter færdigt med M.2. Når arb måler 51 (49-47) cm strikkes 2 cm glatstrik med vrangen ud til belæg over klippekanten på ryg- og forstk. Luk af.

Montering: Sy 1 mærketråd i hver side af ærmegabet. Sy 2 maskinsømme på hver side af denne - 1.søm = 1/2 m fra mærketråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op. Sy skuldersømmen. Saml ca 66 m op på strømpep 3,5 rundt i halsen med Macao og strik 3 cm glatstrik , 1 omg vr, 3 cm glatstrik, luk af, buk kanten dobbelt mod vrangen og sy. Sy ærmerne til ryg- og forstk med ombukket mod vrangen, sy fra retten skiftevis 1 sting i m efter maskinsømmen på ryg- og forstk , og i sting i sidste retstrikkede omg før ombukket på ærmet. Vend trøjen med vrangen ud og sy ombukket fra ærmet over klippekanten på ryg- og forstk.

________________________________________

Halstørklæde:
Materiale: ca 120 gr hvid Vienna.

Slå 32 m op på p 5 og strik 160 cm rib * 2 r, 2 vr *. Luk af.

Diagram

= blågrå-Macao
= hvid-Vienna
= grå-Vienna

Kommentere opskrift DROPS 16-19