DROPS / 15 / 10

DROPS 15-10 by DROPS Design

Små-mønstret genser i DROPS Vienna eller DROPS Melody. Dame og Herre størrelse S-L

Stikkord: flerfarget,

DROPS design: Modell nr O-086
Garngruppe D
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Dame: Small/Medium -Medium/Large
Herre:(Small/Medium -Medium/Large)
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
240-240 (240-240) gr f.nr 015,sort
120-120 (120-120) gr f.nr 010,vinrød
120-120 (120-120) gr f.nr 038,lyng
40- 80 (80-80) gr f.nr 036, rosa
40- 40 (40-40) gr f.nr 021, natur

Alternativt bruk DROPS Melody fra Garnstudio
200-200 (200-200) gr f.nr 05 sort
100-100 (100-100) gr f.nr 12 kirsebær
100-100 (100-100) gr f.nr 10 lyng
50-100 (100-100) gr f.nr 06 støvrosa
50-50 (50-50) gr f.nr 01 natur

DROPS Rundp og Ermp 3 og 5,5.

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 14 m x 17 p på p 5,5 og mønster.

Vrbord: * 1 rett , 1 vrang *

Mønster: Diagram M.1 og M.2. Hele mønsteret glstrikkes.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Tallet i () = herre str. Legg opp 140-150 (150-160) m på rundp 3 og strikk 6 cm vrbord med sort. Bytt til rundp 5,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 20-26 (18-24) m jevnt fordelt på p = 160-176 (168-184) m. - Husk på strikkefastheten. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes M.2 over alle maskene. Når arb måler 34-34 (36-36) cm økes 5 m i hver side (disse m er til å klippe ermhull i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 61-61 (63-63) cm felles de midterste 26-26 (24-24) m til hals på forstk og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen 2 m x 1, 1 m x 1 på hver 2.p. Fell de resterende m når arb måler 64-64 (66-66) cm.

Erme: Legg opp 36-38 (40-40) m op på ermp 3 og strik 6 cm vrbord med sort. Bytt til ermp 5,5 og strikk M.1 (plasser 1 rapport midt oppå ermet) samtidig som det økes 9-7 (1-3) m jevnt fordelt på 1.p = 45-45 (41-43) m. Videre økes midt under ermet på hver side av midt m (= 2 nye m pr økning) 1 m 20-20 (22-21) ganger på vekselvis hver 3. og 4.omg = 85-85 (85-85) m. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes M.2 over alle maskene. Når arb måler 50-48 (54-52) cm strikkes 4 omg glatstrik med vrangen ut til belegg over klippkanten, fell av.

Montering: Sy en merketråd ned i de 5 økte m i hver side. Sy 2 maskinsømmer rundt merketråden - 1.søm 1/2 m fra merketråden og 2.søm 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp mellom maskinsømmene til ermhull. Sy skuldersømmen. Sy ermerne til bolen slik: sy vekselvis i sting i siste glstrikkede omg på ermet og 1 sting i m efter maskinsømmen på bolen. Vend vrangen ud på genseren og sy de siste 4 glstrikkede omg på ermet over klippekanten for hånd. Plukk opp ca 80 m på ermp 3 rundt halsen med sort og strik 2,5 cm vrbord,bytt til vinrød og strikk 1 omg, fell av med vinrød.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 22.06.2018
DROPS Melody har blitt lagt til som garnalternativ til Vienna

= lys rosa
= natur

Kommentér oppskrift DROPS 15-10