DROPS / 16 / 7

DROPS 16-7 by DROPS Design

DROPS mønstret genser i Vienna.

DROPS design: Modell nr O-080
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small (Medium -Large)
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
240 (240-280) gr f.nr 039, lilla
120 (120-120) gr f.nr 032, mint
80 (120-120) gr f.nr 024, mørk lilla
80 (80- 80) gr f.nr 019, grå
40 (80- 80) gr f.nr 015, sort
40 (40- 40) gr f.nr 033, grønn

DROPS Rundp og Ermp 3 og 5,5.

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 14 m x 17 p på p 5,5 og mønster.

Vrangbord: * 1 rett , 1 vrang *

Mønster: Hele mønsteret glattstrikkes.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermer etterpå. Legg opp 136 (142-150) m på rundp 3 og strikk 7 cm vrbord med lilla. Bytt til rundp 5,5 og glstrikk samtidig som det økes 20 (26-30) m jevnt fordelt på p = 156 (168-180) m. Strikk M.1 - Husk på strikkefastheten - deretter strikkes 6(7-7) cm lilla, M.1, M.2, M.1 (men rapporten vendes på hodet), deretter strikkes ferdig med lilla - Samtidig når arb måler 30 (32-32) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe ermhull i og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 58 (60-60) cm felles de midterste 32 (32-32) m til hals på forstk og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen 1 m på neste p. Fell de resterende m når arb måler 60 (62-62) cm.

Erme: Legg opp 36 (38-38) m på ermp 3 og strikk 5 cm vrbord med lilla. Bytt til ermp 5,5 og strikk Mønster samtidig som det økes 4 (4-4) m jevnt fordelt på 1.p = 40 (42-42) m. Strikk mønster oppover slik: 1 cm lilla, M.1(se til at det kommer en hel rapport midt oppå
ermet), 9 (7-6) cm lilla, M.1, M.2, strikk ferdig med lilla - Samtidig etter vrborden økes midt under ermet på hver side av midt m (= 2 nye m pr økning) 1 m x 22 (21-21) på vekselvis * hver 3., 3., og 4.omg = 84 (84-84) m. Når ermet måler 51 (49-48) cm strikkes 4 omg
glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten, fell av.

Montering: Sy en merketråd ned i de 5 økte m i hver side. Sy 2 maskinsømmer rundt merketråden - 1. søm 1/2 m fra merketråden og 2.søm 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp mellom maskinsømmene til ermhull. Sy skuldersøm-men. Sy ermene til bolen slik: vekselvis 1 sting i siste rettstrikkede omg på ermet og 1 sting i m etter maskinsømmen på bolen. Vend vrangen ut på genseren og sy de siste 4 glattstrikkede omg på ermet over klippekanten for hånd. Plukk opp ca 84 m på ermp 3 rundt halsen med lilla og strikk 3 cm vrbord, fell av.

= mørk lilla

Kommentér oppskrift DROPS 16-7