DROPS / 98 / 38

DROPS 98-38 by DROPS Design

DROPS väst med hålmönster i ”Alpaca”. Stl S-XXL

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S/M - M/L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
100-100-150-150 gr nr 403, mellanbrun
100-100-150-150 gr nr 601, mörkbrun

DROPS St nr 5 – eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 22 v i slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.

Kommentarer (40)
DROPS Alpaca DROPS Alpaca
100% Alpacka
från 37.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 37.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 152kr. Läs mer.
Västen stickas i 3 delar. 2 kantstycken som stickas från mitt bak på ryggen och slutar mitt bak i nacken. Dessa sys ihop till en ring och sys sedan mot bakst - se fig.1.

Hålmönster: Se diagram M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
Rätst (fram och tillbaka på st):
Sticka räta m på varje varv.

Mät-tips: Alla längdmått på kantst mäts längs den kortaste sidan.

Ökningstips: Alla ökningar görs på rätsidan. I stl S/M och M/L ökas det innanför den första rätst m (= + 1 m per ökn.varv).
I stl XL och XXL ökas det både innanför den första rätst m och efter den första m i det slätst partiet efter M.1 (= + 2 m per ökn.varv). Se måttskiss. När det stickas rätst ökas det genom att göra 1 omslag om st, på nästa v stickas omslaget vridet räta (dvs sticka i bakre delen på m i stället för i främre) så att det inte blir hål. När det stickas slätst ökas det genom att sticka 2 rm i samma m.

Avmaskningstips: Alla avm görs på rätsidan. I stl M/L avm innanför den första rätst m (= - 1 m per avm.varv). I stl XL och XXL avm både innanför den första rätst m och efter den första m i det slätst partiet
(= - 2 m per avm.varv). Maska av genom att sticka 2 rm tills.

Tips: Virka ev en kant runt västen med nål nr 4 och 2 trådar Alpaca.
Virka så här: 1 fm, *2 lm, hoppa över 1 cm,1 fm* upprepa *-* och avsluta med 1 sm i den första fm.

Ryggst: Lägg upp 57-63-69-75 m på st 5 med 1 tråd i varje färg. Sticka rätst tills arb mäter 3-3-1-1 cm. Sticka nästa v så här (från rätsidan): 4-5-6-7 m i rätst, * 4-5-6-7 m i slätst, M.1 (= 11 m) * upprepa från *-* totalt 3 ggr, 4-5-6-7 m i slätst, 4-5-6-7 m i rätst. Fortsätt mönstret så. När arb mäter 10 cm ökas det 1 m i den 2:a m i varje slätst parti (det ökas genom att hämta upp en m från föregående v och sticka den i slätst) = 61-67-73-79 m. Sticka totalt 4-4-5-5 rapporter av M.1 på höjden. Sedan stickas det rätst till färdigt mått. Samtidigt när arb mäter 22-22-24-24 cm avm de mittersta 23-25-27-31 m till hals.
På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 18-20-22-23 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 24-24-26-26 cm.

Höger kantst: Lägg upp 39-41-43-46 m på st 5 med 1 tråd i varje färg. Sticka så här (sett från rätsidan): 3 rätst m, 2 m i slätst med avigan ut, 2 rätst m, 2 m i slätst, 4 rätst m, M.1 (= 11 m), 6-8-10-13 m i slätst, 2 rätst m, 4 m i slätst, 3 rätst m. Fortsätt mönstret så. När arb mäter 10 cm ökas det 1-1-2-2 m på vart 4:e v totalt 3-5-5-7 ggr – läs ökn.tips = 42-46-53-60 m (varje v stickas nu så här - sett från rätsidan: 6-8-8-10 rätst m, 2 m i slätst med avigan ut, 2 rätst m, 2 m i slätst, 4 rätst m, M.1 (= 11 m), 6-8-15-20 m i slätst, 2 rätst m, 4 m i slätst, 3 rätst m). När arb mäter 17-19-21-22 cm stickas det så här: * 2 v över de första 16-18-18-20 m (6-8-8-10 rätst m, 2 m i slätst med avigan ut, 2 rätst m, 2 m i slätst, 4 rätst m), 2 v över de första 27-29-29-31 m (6-8-8-10 rätst m, 2 m i slätst med avigan ut, 2 rätst m, 2 m i slätst, 4 rätst m, M.1 (= 11 m), 2 v över alla m *, upprepa *-* tills arb mäter 29-32-36-39 cm – läs Mät-tips. Stickas över alla m igen samtidigt som det avm 0-1-2-2 m på vart 4:e v i höger sida totalt 0-2-3-5 ggr = 42-44-47-50 m. När arb mäter 45-48-51-53 cm avm de yttersta 18-20-22-23 m i vänster sida till axel = 24-24-25-27 m kvar till halskant. Härifrån mäts nu arb. Nu stickas det 6-6-5-5 m i rätst, 2 m i slätst med avigan ut, 2 rätst m, 2 m i slätst,
4 rätst m, 8-8-10-12 m i slätst. Samtidigt stickas det * 2 v över de första 13-13-14-16 m, 2 v över alla m *. Maska av när arb mäter 8-8-9-10 cm (mätt i den kortaste sidan).

Vänster kantst: Lägg upp och sticka som höger men spegelvänt (dvs sticka 3 rätst m, 4 m i slätst, 2 rätst m, 6-8-10-13 m i slätst, M.1 (= 11 m), 4 rätst m, 2 m i slätst, 2 rätst m, 2 m i slätst med avigan ut och 3 rätst m).

Montering: – Se måttskiss. Sy ihop kantst
i nederkant (E till E) och i halsen (D till D). Sy fast kantst mot bakst genom att sy axelsömmarna (C till C) och sy kantst mot neder- och överkant på bakst (G till G) och (F till F).

Detta mönster har uppdaterats. .

Ny måttskiss på "framstycket" (B).
Uppdaterad online: 05.09.2006
Ryggstk:....4-5-6-7 m i rätst, * 4-5-6-7 m i slätst, M.1 (= 11 m) * upprepa från *-* totalt 3 ggr,
Uppdaterad online: 13.10.2009

Diagram

= bakstycke
= kantstycke
= axel
= halskant mitt bak
= mitt bak, nederkant
= rygg
= halsringning
= rm på rätsidan, am på avigsidan
= 1 omslag
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta över.

Kommentarer (40)

Leave your comment!

Sandy 26.11.2012 - 10:07:

J'ai commandé de la laine pour en faire 2, mais meme en taille S il me manquait une pelotte a chaque fois.

DROPS/Gun 19.05.2009 - 21:15:

Neulot ensin 2 krs ensimmäisillä 16-18-18-20 s:lla ja sitten 2 krs kaikilla silmukoilla.

Minna 15.05.2009 - 15:10:

Miten tämä kohta neulotaan? 2 krs yli ensimmäiset 16-18-18-20 s:t. Mitä tarkoitetaan yli neulomisella?

Helene Clausen 09.11.2008 - 08:31:

Total sød og super moderne, højaktuel i butikkerne nu. Meget spændende opskrift (let tilgængelig) og absolut flot mønster.

DROPS Design 22.09.2008 - 08:54:

Hej, på vartannat varv stickas avigt från avigsidan. Mönstervarvet stickas från rätsidan

FlyGirl 20.09.2008 - 15:49:

Ska mönstret stickas på avigsidan på så sätt att det blir aviga maskor som syns på rätsidan av de tre som stickas ihop??? Förvirrad :)

Heidisu 02.12.2007 - 19:43: www.blog.morkland.or ...

Under materialer står det oppgitt to brunfarger, så vesten skal strikkes med dobbelt garn, og altså med en tråd i hver farge.

Anneth 02.12.2007 - 14:42:

Hva menes med med 1 tråd i hver farge når man skal legge opp til ryggstykke?

Kirsi 19.09.2007 - 10:13:

I made this vest as S/M sized and to my disappointment it came out too big. When comparing to lengths given in pattern the size is as it should be. But when I wear it, it is much bigger than in the figure... I'm 166cm long so I wonder if the woman in figure is some kind of amazone...

Mervi 14.09.2006 - 23:37:

En liten fin ting.

Kommentér oppskrift DROPS 98-38